Cati bani se castiga din inchirierea masinilor de epoca?
masini de epocanuntiinchiriere masina de epoca
In Romania, exista aproximativ 1.100 de masini de epoca. E vorba de masini care nu se mai fabrica de cel putin 30 de ani, care isi pastreaza componentele originale (caroserie, motor, cutie de viteze, roti, faruri etc.) si care sunt perfect functionale - toate aceste caracteristici fiind omologate de asociatii specializate. Aceste masini au un farmec aparte si se regasesc in colectiile multor personalitati sau oameni de afaceri cu greutate (Regele Mihai si Ion Tiriac, ca sa dam doar doua exemple). Iar in unele cazuri ele pot aduce bani frumosi. Nu prin vanzare, ci prin inchiriere.
O masina de epoca bine intretinuta poate fi o adevarata mina de aur pentru proprietarul ei. Acesta nu trebuie decat s-o inchirieze contra unor tarife care pornesc de la 65 de euro pe ora si care ajung la 300-400 de euro pentru o zi intreaga. Sumele s-ar putea sa para mari, dar clientii spun ca merita sa plateasca acesti bani, deoarece in urma inchirierii unei masini de epoca raman cu amintirea unei experiente deosebite si cu o gramada de... fotografii.
Pentru proprietari, cea mai profitabila perioada a anului este vara, adica perioada nuntilor, dar nici in restul anului masinile nu prea stau in garaj. Sunt inchiriate pentru filmari, petreceri private, sedinte foto, aniversari diverse sau inaugurari de restaurante, atat de catre persoane fizice, cat si de catre agentiile care organizeaza evenimente. Trebuie rezervate insa din timp, pentru ca numarul masinilor de epoca destinate inchirierii se ridica la doar cateva zeci, in toata tara.
Cum spuneam, clientii platesc 300-400 de euro pentru a avea la dispozitie timp de o zi intreaga o astfel de masina, in pret fiind incluse atat carburantul, cat si serviciile soferului. Pentru solicitantii care nu sunt din localitate, se percepe un tarif suplimentar de 1,5 lei/kilometru, dus-intors, deoarece masinile nu se deplaseaza autonom pana la destinatie, ci sunt transportate cu ajutorul unei platforme.
Problemele afacerii? Achizitia masinilor in sine se poate dovedi destul de costisitoare. Asemenea masini se aduc doar din strainatate, la preturi care depasesc lejer 20.000 de euro, plus transportul, dar partea buna este ca ele nu isi pierd din valoare odata cu trecerea timpului, ci dimpotriva.
Apoi, costul intretinerii este destul de ridicat: timp de sase luni e posibil sa nu apara nicio defectiune, pentru ca apoi, intr-o singura luna, sa fie nevoie de reparatii de 2.500 de euro. Acesta este si motivul pentru care, ori de cate ori este posibil, proprietarii isi realizeaza singuri piesele de care au nevoie, ca o metoda de reducere a costurilor.
In Romania, bani frumosi fac si atelierele specializate pe restaurarea masinilor de epoca, adica atelierele care ii pot reda unei masini vechi si deteriorate aspectul si functionalitatea originale. E un serviciu care implica multa pricepere, cunostinte tehnice si relatii excelente cu furnizorii (producatorii) de piese de schimb, un serviciu sensibil si scump, care costa intre 10.000 si 50.000 de euro si care dureaza in medie 8-12 luni.
Clientii insa nu lipsesc. Cei mai multi provin din mediul de business, pentru ca masinile de epoca constituie un hobby scump, dat fiind ca numai intretinerea inghite cateva mii de euro anual.
In fine, sa mai spunem ca acest hobby nu este afectat de conditiile economice generale. Numarul masinilor clasice care ajung pe piata din Romania creste cu circa 20% pe an si e vorba aici, in multe cazuri, de masini foarte valoroase. Exista deja in tara trei Mercedes 300 SL de prin ‘56-‘57 care valoreaza peste o jumatate de milion de euro si mai mult de 10 Jaguar E-Type, toate cu valori de peste 100.000 de euro.