BMW Isetta implineste 65 de ani
bmwbmw romaniabmw isetta
BMW Isetta ramane pana in ziua de astazi un automobil cu care constructorul auto german insista sa arate ca a depasit provocari pe care unii le credeau imposibil de trecut.
In
testul facut cu BMW 330i v-am povestit (pe scurt) istoria acestei marci, intrucat am considerat importanta intelegerea originilor unui brand recunoscut aproape de oricine instant, oriunde. Acum, insa, a venit momentul sa privim inspre Isetta. Acest automobil implineste 65 de ani si reprezinta, alaturi de M5 si X6, curajul de a fi diferit si perseverent. Poate servi, pe buna dreptate, drept inspiratie pentru fiecare dintre noi.
In 1955, compania se confrunta cu criza economica de dupa Al Doilea Razboi Mondial si era in cautarea unor noi directii de dezvoltare. Limitarile capacitatilor de productie au facut ca BMW sa se concentreze la inceputul anilor '50 pe automobile de lux, produse in cantitati mici, alaturi de fabricarea de motociclete. Perioada dificila de reconstructie din Europa a facut sa apara un nou tip de mobilitate - asa-numitele "bubble cars".
Erau modele mici si accesibile, propulsate de un motor de motocicleta, dar cu avantajul unei protectii mult mai bune fata de capriciile vremii. BMW recunostea oportunitatea si cumpara, de la producatorul italian Iso, un proiect cu potential care avea sa debuteze in martie 1955 cu numele de BMW Isetta. Despre noul model, BMW avea sa spuna ca nu este nici automobil, nici motocicleta, ci "motocoupé". Se nastea o noua categorie de "mobilitate" pentru marca.
Iso SpA are un istoric care reflecta designul special al Isetta. Compania din Torino a produs frigidere pana la inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial si apoi s-a relansat fabricand motociclete. Propulsata de un motor de scuter, cu o singura usa cu deschidere in fata, la fel ca un frigider, Iso Isetta are, cu siguranta, un design cu adevarat special care reflecta istoria marci Iso: fost producator de frigidere si motociclete. Isetta Iso a debutat la Salonul Auto de la Torino din 1952. In 1954, compania promova castigarea cu acest model a primelor trei locuri in clasa "economica" in legendara Mille Miglia.
Trebuie spus ca aceasta clasa era formata numai din Isetta. Insa este impresionanta viteza medie cu care s-a obtinut victoria -aproximativ 75 km/h. Chiar daca era putin peste jumatate fata de performanta castigatorului editiei, Alberto Ascari, cu o Lancia (139,65 km/h), era aproape de viteza maxima cu care modelul de serie putea sa se deplaseze.
BMW a preluat licenta Isetta in 1954 si a imbunatatit-o, inclusiv cu o motorizare proprie, monocilindru, pregatind modelul pentru lansarea din 1955. Astfel, BMW Isetta 250 Standard dispunea de un motor cu capacitate cilindrica de 250 cmc, care dezvolta 12 CP si asigura o viteza maxima de 85 km/h. La un pret de numai 2.580 DM, s-a bucurat de o receptie exceptionala atat din partea publicului, cat si a presei.
Ca referinta, un BMW Isetta era de aproximativ cinci ori mai ieftin decat eleganta limuzina BMW 501 si costa de 15 ori mai putin decat legendarul roadster BMW 507. In acest context, BMW Isetta se dovedea foarte atractiva pentru muncitorul german care avea un salariu mediu de 90 DM pe saptamana. Succesul de vanzari era imediat: pe 20 noiembrie 1955, modelul cu numarul 10.000 parasea linia de productie.
Foto: BMW AG
In decembrie 1955 era lansata motorizarea 300 Standard, cu un motor de 300 cmc care dezvolta 13 CP. Ca o particularitate de design, toate modelele Isetta dispuneau de acoperis retractabil din panza. Era o abordare impusa de solutia constructiva cu o usa in fata - in cazul unei tamponari frontale, trapa asigura o iesire de urgenta. In 1957 debuta versiunea Export, care dispunea de elemente suplimentare, cum ar fi geamurile laterale retractabile (pana atunci, acestea erau fixe).
A fost disponibila si o versiune cu o singura roata pe puntea spate, foarte populara in Marea Britanie din motiv de taxe. Isetta "tropicale" erau oferite in tarile cu clima calda, modelul dispunand de grile de ventilatie in usi. BMW Isetta a ajuns inclusiv in SUA prin importatorul marcii de la acea vreme, compania Fadex. Pentru promovare, acestia au produs o sedinta foto spectaculoasa in New York, de la care se pastreaza imagini cu faimosul star hollywoodian Cary Grant in prim-plan.
Atunci cand era vorba de masini germane, Elvis Presley prefera BMW 507. Regele Rock'n'Roll a achizitionat un astfel de model in timpul stagiului militar efectuat in Germania. Ulterior, un al doilea BMW 507 a fost achizitionat si a fost oferit cadou actritei Ursula Anders, Elvis fiind renumit pentru ca obisnuia sa faca masini cadou. Legenda spune ca si un BMW Isetta a intrat in atentia marelui artist, un astfel de model fiind oferit managerului lui, probabil tot in timpul stagiului militar.
In 1962, dupa mai bine de 160.000 de unitati vandute, se incheia povestea BMW Isetta. Avea sa fie al doilea cel mai de succes bubble car din Germania, dupa Glas Goggomobil. Acesta din urma ramanea in productie inca sapte ani, in timp ce BMW se concentra catre productia de automobile cu BMW 700 si "Neue Klasse". BMW Isetta ramane un succes special, un simbol al optimismului reconstructiei germane postbelice. Reflectand la istoria marcii BMW, Isetta arata capacitatea companiei de a se reinventa si de a se transforma in momente dificile. Ca semn al afectiunii, modelul a primit de-a lungul timpului multe apelative, printre care si "Knutschkugel", in traducere "biluta de giugiuleala", o referinta la cat de apropiati erau pasagerii in automobil.
Acum un model bine intretinut valoreaza de 30-40 de ori pretul de lista din 1965.
Exista cateva BMW Isetta si in Romania, unul castigand grupa "bubble cars" la Concursul de Eleganta de la Sinaia din 2018, unde am avut sansa sa-l intalnesc si sa imi dau seama ca, in mod surprinzator, incap!
Iar pentru nostalgicii care vor sa descopere modelul, un exemplar este prezent la loc de cinste in showroomul dealerului BMW XCars Targu Mures. Din pacate, nu este disponibil spre vanzare.