Automobilele autonome, amenintate de placerea de a conduce
soferilegislatie rutieramasini autonomeplacereprobleme
Va vine sau nu sa credeti, expertii din industria auto au descoperit ca unul din cele mai mari obstacole in calea masinilor autonome este placerea consumatorilor de a conduce, regasita mai ales in randul barbatilor.
Expertii spun ca producatorii auto vor putea lansa primele masini autonome in 2020 si unele semi-autonome in curand. Intrebarea este cati conducatori auto vor alege o masina pe care nu sunt nevoiti sa o... conduca?
JD Power and Associates a realizat in 2012 un studiu, care arata ca 37% dintre soferi sunt interesati sa cumpere o masina autonoma; interesul lor a scazut insa la 20%, dupa ce au aflat ca un asemenea automobil ar costa cu 3.000 de dolari mai mult decat unul clasic.
"Cand ai la indemana autonomia completa, tot ceea ce stim despre masini nu mai este valabil", a declarat Jim Hall, directorul 2953 Analytics din cadrul Asociatiei de Presa Automobilistica din Detroit. "Problema este tranzitia. Vom avea nevoie sa educam cumparatorii, care sa stea linistiti in masinile lor, in timp ce sunt transportati catre destinatie".
Mai exista si alte aspecte. In cazul unui accident rutier, cine va raspunde pentru incalcarea legislatiei?
Soferul, producatorul auto sau tehnicianul care a realizat programele de computer utilizate de masina autonoma? Multi producatori auto au inclus deja in masinile lor functiile viitorului, precum sistemul automat de parcare, sistemul care te avertizeaza ca esti pe cale sa incalci o regula rutiera si cel adaptiv de cruise control.
"Adevarul este ca ne aflam la jumatatea drumului, in vederea trecerii la masinile autonome", a declarat Hall. "Primele masini care pot frana automat... acesta este primul pas catre adoptarea vehiculelor care se conduc singure".