AP: Dacia a cucerit din greseala piata europeana
daciadustersuvautomobilesecond handarnaud deboeuf
AP scrie ca brandul romanesc emergent din Uniunea Europeana nu a fost "predestinat" vanzarii pe "batranul continent".
Dacia, subsidiara romaneasca a producatorului francez Renault, vinde masini ieftine si fiabile. In unele cazuri, pretul este chiar si cu 50% mai redus decat in cazul modelelor rivale.
Intr-o Europa lovita de recesiune, Dacia profita de vanzarile scazute inregistrate de piata auto. In prima jumatate a acestui an, compania Dacia a vandut 141.278 automobile de pasageri in UE, cu 17,6% mai mult decat in aceeasi perioada a anului anterior. Aceasta este CEA MAI MARE CRESTERE INREGISTRATA de un producator auto in Europa, un rezultat impresionant, in situatia in care piata s-a prabusit cu 6,6% in intervalul mentionat, potrivit informatiilor furnizate de EAMA (European Automobile Manufacturers' Association).
Succesul Dacia nu este legat doar de cel mai prost moment pentru piata auto europeana, un fenomen care a persistat in ultimii zece ani. Analistii spun ca Dacia se descurca bine si inainte de criza, deoarece nu are rivali.
"Istoric vorbind, productia unei masini low-cost este o activitate ocolita de multi constructori auto", a spus analistul auto Carlos Da Silva de la IHS Automotive. "Intelectual, cultural, nimeni nu este pregatit pentru asa ceva, deoarece cultura companiilor auto este dictata de tehnicieni si ei vor sa promoveze inovatia. Fabricarea unei masini low-cost necesita un alt tip de gandire".
Renault a preluat brandul Dacia in anii '90, cu intentia de a construi o masina pentru Europa centrala si de Est, o "Lada mai buna" ("Cutia de metal" din Rusia care domina piata auto din Blocul Estic).
Daciile au fost testate insa si in Europa de Vest - unde s-au vandut bine. Dacia are inca o cota de piata redusa, de 2,5% in Europa, dar Da Silva spune ca este reprezentantiva pentru compania-mama, Renault. Dacia se bazeaza pe componentele Renault si masinile vandute sub logo-ul Renault sunt vandute in tari precum Argentina, Brazilia si Rusia.
In perioada ianuarie-iunie, Dacia s-a descurcat bine, dar vanzarile Renault au scazut cu 10,4%. Profiturile Renault in prima jumatate a anului au fost de 39 milioane euro.
"Dacia a salvat compania", a spus Da Silva.
In cadrul Frankfurt Auto Show, Dacia a lansat un SUV Duster restilizat - care vizeaza clasa de mijloc. Pretul de pornire al Duster este de 10.490 euro. In comparatie, SUV-ul Renault Koleos are un pret de baza de 28.490 euro.
Arnaud Deboeuf, director al programului Renault de produse low-cost, spune ca din punct de vedere tehnic, nu este dificil sa construiesti masini mai ieftine; fiecare componenta trebuie produsa la cel mai mic pret posibil. De exemplu, compania a decis sa nu urmareasca obtinerea a cinci stele in cadrul testelor de siguranta la impact, efectuate in Europa.
"Cand majoram pretul panoului de martori de la bord... cu 5-10 euro... reducem cu 5-10 euro costurile in alta parte", a spus reprezentantul Renault. "Imi ocup timpul intrebandu-ma mereu: "Cat ne-ar costa acest lucru?"
Nimic nu ii opreste pe alti producatori auto sa intre pe aceasta piata. Volkswagen doreste sa activeze in piata low-cost, dar si Hyundai, respectiv Toyota. Deboeuf spune ca este cu ochii pe aceste companii, dar subliniaza ca nu acestia sunt rivalii Dacia.
"Cea mai mare rivala pentru Dacia este piata de automobile second-hand", a conchis Arnaud Deboeuf.