Anvelope de vara sau anvelope all-season – care optiune reprezinta cea mai buna alegere?
anvelopeanvelope de varacauciucuri ieftine de vara
Anvelopele all-season sunt anvelope universale care sunt proiectate pentru a indeplini aceleasi functii precum anvelopele de iarna si anvelopele de vara. Indiferent ca vremea este calda, ploioasa sau se anunta ninsori, anvelopele all-season ar trebui sa tina pasul cu toate aceste schimbari, motiv pentru care sunt testate in nenumarate feluri.
Multe persoane considera ca anvelopele all-season pot inlocui cu succes anvelopele de iarna si anvelopele de vara, reprezentand astfel cea mai convenabila optiune. Cu anvelopele all-season, nu mai trebuie sa investiti bani in doua tipuri diferite de anvelope, nu mai trebuie sa va prezentati la un centru mecanic pentru ca un specialist sa va inlocuiasca anvelopele si nici nu mai trebuie sa va faceti griji cu privire la depozitarea anvelopelor. In ciuda tuturor acestor beneficii semnificative, la o privire mai atenta, anvelopele all-season nu pot elimina complet nevoia de a utiliza anvelope de vara si anvelope de iarna. Daca veti opta pentru anvelope all-season, trebuie sa stiti ca este necesar sa acceptati o serie de compromisuri, si asta pentru ca anvelopele all-season nu pot oferi aceleasi avantaje pe care le ofera anvelopele de vara si anvelopele de iarna.
Cum difera anvelopele all-season de anvelopele de vara si de iarna?
Anvelopele de iarna sunt proiectate pentru a functiona la temperaturi cuprinse intre +7 si -20 de grade Celsius. Au un compus de cauciuc mai moale, care se uzeaza intr-un ritm mai accelerat la temperaturile specifice verii si care creeaza o distanta de franare semnificativ mai mare. Banda lor de rulare este menita sa asigure tractiunea in conditii de zapada si gheata, dar si o buna aderenta pe drumurile uscate si umede. Pe de alta parte, anvelopele de vara se comporta excelent la temeperaturi care depasesc +7 grade Celsius. In timpul verii, acestea asigura o aderenta superioara pe drumurile uscate si umede, o rezistenta scazuta la rulare si cel mai scazut zgomot de rulare posibil. Prin urmare, anvelopele all-season sau anvelopele all-weather reprezinta un compromis. Compusul lor de cauciuc ar trebui sa fie potrivit atat pentru temperaturi scazute, cat si pentru temperaturi ridicate. Caracteristicile de aderenta, de manevrabilitate si de tractiune pe zapada si gheata ar trebui sa fie asemanatoare cu cele ale anvelopelor de iarna. Anvelopele all-season nu pot indeplini pe deplin toate specificatiile si nu pot asigura performanta pe care o ofera anvelopele de iarna si anvelopele de vara. Cu toate acestea, anvelopele all-season de la producatori cunoscuti s-au descurcat bine la teste, mai ales in conditii de iarna, de zapada si gheata. Pe de alta parte, daca doriti sa optati pentru anvelope all-season si sa nu mai investiti intr-un set de anvelope de vara, atunci ar trebui sa va asteptati sa faceti unele compromisuri. Indiferent ca vorbim despre anvelope de vara ultra performante sau despre
cauciucuri ieftine de vara, optiunile de anvelope care sunt concepute strict pentru conditiile de vara vor fi intotdeauna superioare anvelopelor all-season. Mai exact, anvelopele de vara sunt superioare anvelopelor all-season mai ales in ceea ce priveste distanta de franare, rezistenta la rulare si zgomotul de rulare. Totusi, exista si anvelope all-season care au obtinut suficiente puncte atunci cand au fost testate, demonstrand caracteristici bune de acvaplanare, dar si o rezistenta destul de buna la uzura. In concluzie, anvelopele all-season sunt recomandate doar daca sofati ocazional sau locuiti intr-o regiune cu ierni blande si veri la fel de blande. In schimb, daca regiunea in care locuiti este caracterizata de ierni aspre, cu viscol, gheata si ninsori, iar verile sunt caracterizate de temperaturi foarte ridicate, atunci anvelopele all-season nu vor oferi aceeasi performanta precum anvelopele realizate strict pentru conditii de vara sau de iarna.
Se pot utiliza simultan anvelope de vara si anvelope all-season?
In general, nu este recomandat sa utilizati simultan anvelope de diferite tipuri, asta insemnand anvelope de la producatori diferiti, anvelope cu diferite tipuri de benzi de rulare, anvelope cu diferiti compusi de cauciuc si anvelope care au fost proiectate pentru conditii diferite. Utilizarea simultana a doua tipuri diferite de anvelope va afecta negativ stabilitatea masinii, manevrabilitatea si aderenta sa. Diferentele vor deveni cu atat mai clare la acvaplanare, franare sau viraj. Desi utilizarea simultana a diferitelor tipuri de anvelope nu este ilegala si nu reprezinta un motiv pentru a primi amenda, nici nu este recomandata. Diferentele sunt cu atat mai vizibile daca veti combina anvelopele de vara cu anvelopele de iarna. Anvelopele de iarna se comporta semnificativ diferit dat fiind compusul special de cauciuc si a designului benzii de rulare.
Se va evita, de asemenea, utilizarea simultana a anvelopelor care prezinta adancimi foarte diferite ale benzii de rulare. Deoarece nu se recomanda combinarea anvelopelor de vara cu anvelopele all-season, cei care detin un set de anvelope all-season le considera adesea anvelope de rezerva. Mai mult decat atat, unii soferi tin in masina o anvelopa all-season de rezerva in cazul in care se vor confrunta cu o pana. Totusi, anvelopele all-season nu pot fi considerate anvelope de rezerva. In mare masura, anvelopele all-season sunt recomandate doar soferilor care locuiesc in regiuni cu putina zapada si gheata, deoarece reprezinta un compromis intre anvelopele de vara si anvelopele de iarna. Daca veti pleca in concendiul de vara si aveti un drum lung de parcurs, este recomandat sa aveti de rezerva tot anvelope de vara. In mod similar, daca planuiti o excursie in munti pe timp de iarna, este indicat sa aveti de rezerva o anvelopa de iarna. Anvelopele de rezerva pot fi pastrate in saci de depozitare pentru roti, care le vor poteja de murdarie si de eventualele daune pana in momentul in care vor deveni necesare.
Cum puteti spori rezistenta si durabilitatea anvelopelor?
Fie ca vorbim de
anvelope de vara, anvelope de iarna sau all-season, orice tip de anvelope reprezinta o investitie. Stilul agresiv de sofat, intretinerea incorecta sau slaba ingrijire vor reduce considerabil durata de viata a anvelopelor. In mod ideal, ar trebui sa evitati uzura excesiva a anvelopelor, respectand mai multe reguli de sofat, de intretinere si de depozitare. Prima regula obligatoriu de respectat ar fi aceea de a nu folosi simultan doua tipuri diferite de anvelope. Apoi, conteaza foarte mult depozitarea corecta a anvelopelor. Anvelopele
auto au oricum o anumita durata de viata, care nu se recomanda a se depasi. De obicei, durata de viata a unui set de anvelope este de 5-7 ani. Insa, daca sunt intretinute sau depozitate necorespunzator, anvelopele isi vor pierde mai rapid proprietatile initiale. Pentru a contribui la durabilitatea si longevitatea anvelopelor, incercati sa le depozitati intr-un loc care beneficiaza de temperaturi constante. Cea mai buna optiune este de +15 °C. Daca temperatura creste peste +25 °C sau scade sub 0 °C, anvelopele isi pierd proprietatile si isi schimba caracteristicile.