Anul 2019 va aduce romanilor o noua taxa de poluare si o posibila taxa de autostrada
taxa autotaxa de poluaretimbru de mediutaxa autostradamasini second handmasini la mana a doua
Desi a fost modificata in repetate randuri si chiar si eliminata la un moment dat, taxa auto revine in peisajul lumii auto incepand cu anul viitor. Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a declarat in cursul zilei de ieri ca noua taxa de poluare va intra in vigoare incepand cu anul urmator, iar forma si textul ei vor fi publicate pana la sfarsitul acestui an. De asemenea, se pare ca guvernantii s-au gandit si la o asa zisa perioada de gratie de pana la 31 martie 2019, perioada care sa le dea timp soferilor pentru a se pune la punct.
Taxa de poluare nu este o idee noua, Gratiela Gavrilescu vorbind despre aceasta deja de ceva timp in spatiul public. Insa, in urma cu cateva luni, ministrul Mediului spunea ca deocamdata nu se stie care va fi formula de calcul. Acum, Gratiela Gavrilescu ne transmite ca o echipa de specialisti lucreaza la aceasta formula de calcul, care va avea la baza toate componentele, nu numai norma de poluare si capacitatea cilindrica.
De asemenea, Ministerul Mediului transmite ca noua taxa de poluare va avea la baza si studii si masuratori facute de Agentia Nationala de Protectia Mediului si de Institutul National de Sanatate Publica. Nu in ultimul rand, Ministerul Mediului a cerut parerea pentru aceasta taxa si mai multor specialisti din industria auto si de la RAR.
Gratiela Gavrilescu vorbeste cu aceasta ocazie si despre motivatia care sta in spatele unei astfel de taxe de poluare. Ministrul Mediului spune ca nu isi mai doreste pe drumurile noastre „atat de multe masini aduse din afara care polueaza mult peste norme, care au norme de poluare 2, 3 sau chiar 4. Gratiela Gavrilescu chiar compara aceasta taxa de poluare cu taxa de salubrizare, taxa pe care o platesc toti cei ce produc deseuri.
Povestea taxei auto in Romania
Taxa auto a aparut pentru prima data la noi in tara in data 1 ianuarie 2017, fiind dedicata acelor masini aflate la prima inmatriculare. Atunci, taxa auto avea o formula de calcul destul de simpla, in functie de trei criterii: vechimea masinii, capacitatea cilindrica si tipul de catalizator. Dupa nenumarate discutii, in primavara lui 2009, Guvernul decide sa scada taxa cu o treime din valoarea ei. Prima zi din 2012 aducea cu sine o noua prevedere, taxa auto devenind obligatorie atat pentru masinile aduse din afara, cat si pentru masinile reinmatriculate. Au urmat alte si alte discutii, pana ce din 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendata pana in 31 decembrie 2012. Proprietarii care platisera deja aceasta taxa, urmau sa isi primeasca banii inapoi.
In primavara lui 2013, taxa auto a fost inlocuita cu un asa zis timbru de mediu, timbru care se stabilea in functie de emisiile de CO2 ale masinii. In februarie 2017, alianta de guvernare PSD – ALDE a decis eliminarea a 102 taxe nefiscale, printre care si acest timbru de mediu. Ca urmare a eliminarii timbrului de mediu, Romania s-a trezit cu un numar imens de masini second-hand aduse din afara granitelor. Cum parcul rutier din tara noastra este deja extrem de imbatranit, Guvernul a luat decizia de a fi introdusa o noua taxa auto care sa ii faca pe soferi sa nu se mai gandeasca atat de mult la masinile aduse din Vest.
Taxa pentru autostrada Bucuresti - Ploiesti?
Autoritatile se gandesc si la o noua taxa pentru 100 de kilometri ai autostrazii Bucuresti - Brasov. Si nu la orice fel de taxa, ci la una dintre cele mai mari din intreaga Europa. Incepand cu anul 2019, guvernantii se gandesc sa introduca o taxa de aproape 34 de lei (6.3 euro + TVA) pentru 100 de kilometri de autostrada. Cum distanta dintre Bucuresti si Ploiesti este de doar 62 de kilometri, taxa va fi de aproximativ 21 de lei.
Aceasta idee a venit in urma aprobarii studiului de fundamentare pentru proiectarea si constructia autostrazii Ploiesti - Brasov. Acest tronson urmeaza a fi facut printr-un partenerait public-privat. Cum o parte din investitii vor veni din mediul privat, este normal ca o taxa de circulatie sa existe. Insa, multe voci critica faptul ca aceasta taxa ar urma sa fie introdusa si pe un segment de autostrada construit deja.