ANALIZA: Volkswagen va introduce masini low-cost sub un nou brand, Toyota nu
volkswagenmasinitoyotanissandatsuntata motors
Segmentul de masini low-cost este tot mai atractiv pentru constructorii auto. Nissan a anuntat recent ca va reinvia marca Datsun sub care va fabrica masini ieftine. A venit acum randul Volkswagen (VW) sa isi dezvaluie planurile pe acest segment.
Ulrich Hackenberg, seful pe dezvoltare de la VW, a declarat pentru revista germana Auto Motor und Sport ca Volkswagen are in plan introducerea de modele de masini cu preturi cuprinse in intervalul 5.000 - 7.000 de euro.
Multe vreme conducerea grupului german nici n-a vrut sa auda de masini ieftine. Managerii se temeau ca acestea vor afecta imaginea brandului, construita cu migala in ani. VW va lansa noile masini sub o noua marca, nespecificata, potrivit lui Hackenberg. Compania a inteles acum ca este dificil sa vinzi masini mici si scumpe pe piete emergente, precum China. Acolo secretul succesului este: masini mici si ieftine produse in volum mare.
Toyota nu are in plan automobile low-cost
Akio Toyoda, directorul executiv al Toyota, a declarat ca nu este interesat de masinile ieftine. "Ca sa crestem sustenabil, trebuie sa atingem un nivel de profit pe masini, nu conteaza cat de mari sau mici sunt. Cand ne gandim ce apreciaza clientii la masinile noastre stim ca este vorba de fiabilitate. Nu riscam sa sacrificam calitatea doar pentru a atinge niste niveluri de pret", a declarat el, citat de agentia Reuters. Toyoda a spus ca nu crede ca Toyota are abilitatea de a crea masini de 6.000 de dolari, precum Tata Motors.
Intre timp rivala Nissan a anuntat ca va reinvia brandul Datsun, la care a renuntat in urma cu aproape 30 de ani. Masinile vor fi vandute pe pietele aflate in dezvoltare, precum Rusia, India si Indonezia. Pretul unui model va orbita in jurul valorii de 6.200 de dolari.
De ce intra producatorii auto pe segmentul low-cost? Simplu: in statele dezvoltate pietele sunt saturate, iar pe pietele emergente clientii nu-si permit sa plateasca la fel de mult ca vesticii pentru o masina.
Problema masinilor ieftine- proprietarii se simt stigmatizati cu semnul saraciei
Masina Tata Nano, care costa doar circa 2.400 de dolari si este cea mai ieftina din lume, ar fi trebuit sa fie un succes comercial, deoarece se adreseaza populatiei srace din India si alte tari. Vanzarile sunt insa mult sub asteptari.
Tata Motors a reusit atunci cand si-a propus sa fabrice cea mai ieftina masina din lume. Insa a creat o problema facand acest lucru. Constructorul auto a aflat acum ca oamenii cu venituri mici nu doresc sa cumpere masina, deoarece nimanui nu-i place sa fie stigmatizat cu semnul saraciei, potrivit unei analize publicate in technologyreview.com. Multi indieni prefera sa cumpere masini vechi second hand cu aceiasi bani pe care i-ar da pe Nano, tocmai pentru a nu fi nevoiti sa spuna ca detin cea mai ieftina masina din lume.
In 2008, la lansarea Nano, Ratan Tata, liderul companiei auto, a anuntat o tinta ambitioasa de vanzari, de 20.000 de unitati pe luna si de 240.000 de vehicule pe an. Pana in decembrie 2011, compania a reusit sa vanda doar 70.000 de unitati.
Volkswagen nu e straina de masinile accesibile ca pret
In 1938 aparea Volkswagen Type 1, celebra broscuta (foto), o masina "pentru toata lumea". Beetle este produsa si acum, insa publicul tinta este altul: tineri in pas cu moda, cu posibilitati financiare peste medie.
Broscuta a aparut la ordinul lui Adolf Hitler, care i-a cerut in 1993 lui Ferdinand Porsche sa dezvolte un Volkswagen ("masina pentru popor"). Fuhrerul a cerut un automobil care sa poata merge cu 100 km/h pe Autobahn si sa transporte o familie. Un Volkswagen Type 1 costa 990 de marci germane si putea fi achizitionat printr-o schema de economisire. Salariul mediu era pe atunci in Germania de 128 de marci pe luna.