Pe de o parte, vorbim de multe masini. Pe de alta parte, este o pictura in ocean. Exista 300 milioane cetateni in SUA si in fiecare an, aici sunt vandute 15 milioane de automobile. Chiar si la 15.000 de masini pe an, Tesla va constitui doar 0,1% din piata auto americana.
Vorbim insa despre un brand tanar. Este ca si cum am estima viitorul iPhone-ului, chiar din luna iunie a anului 2007, cand a fost lansat primul model. Tesla Model S reprezinta un succes.
Sfarsit de an pentru Tesla
Tesla a sperat ca va construi 5.000 de masini pana la finele anului. In vara si toamna anului 2012, a devenit tot mai evident faptul ca fabricantilor le trebuie o luna in plus, pentru a asambla toate componentele masinii electrice. Astfel, pentru a maximiza probabilitatea furnizarii a macar jumatate din masinile promise - 2.500 unitati - Tesla s-a concentrat asupra livrarii de automobile electrice catre cetatenii din vecinatate.
Climatul din California
Masina electrica prezinta multe neajunsuri, precum pretul initial foarte mare (al acumulatorului) si timpul indelungat necesar reincarcarii bateriilor (30 minute, pentru o autonomie de 150 mile). Si clima schimbatoare are un rol nefast asupra masinilor electrice.
Masina electrica este sensibila la vremea rece. De ce? Intr-o masina cu motorizare pe benzina, obtii caldura in habitaclu din excesul de caldura al motorului. Intr-o masina electrica, orice gen de caldura - a scaunelor, volanului si habitaclului - va seca bateria si va scurta autonomia de transport. Masina va fi nevoita sa se incalzeasca, pentru a proteja acumulatorul, care altfel ar fi distrus de conditiile meteo extreme.
Automobilele electrice sunt ineficiente in cazul vremii reci. O masina ca Tesla nu va putea fi vanduta in Dakota de Nord sau Finlanda. Vestile bune sunt insa legate de numeroasele locuri unde temperaturile permit detinerea unei masini electrice. Peste 100 milioane de americani traiesc in zona insorite. Una din aceste piete este chiar orasul natal al companiei, San Francisco.
Cota de piata a Tesla in Silicon Valley: 100%
Tesla Model S costa 100.000 dolari si concureaza cu sedanurile de lux. Aici incadram rivali precum Mercedes S550 si BMW 750. Un sedan de lux nu poate concura cu o masina de 20.000 - 40.000 dolari.
In ce masura poate fi comparat un automobil Tesla cu un Mercedes S-class sau un BMW seria 7? Concluzia este simpla: Tesla a sarit de la o cota de piata modesta, situata in jurul a 0% la 100%. Nu 99%. 100% - macar in Silicon Valley.
Astfel, daca Tesla a reusit sa obtina rapid o cota de piata de 100% in Silicon Valley - unde locuiesc peste un milion de americani - este posibil sa obtina 50% pe o alta piata. Chiar si 10% ar reprezenta un succes pentru masina electrica.
Actualmente, in lume circula circa 5.000 de automobile Tesla. Pentru Tesla, viitorul ar putea fi reprezentat de piata locala, unde competitorii BMW seria 7 si Mercedes S-class ar urma sa se simta amentintati. "Tesla are deja o cota de piata de 100% in Silicon Valley". Este un titlul incitant de presa, dar foarte discutabil.