ANALIZA: Renault deschide un nou capitol in strategia de vehicule low cost
autorenaultstrategieautomobile low cost
In cativa ani, Renault a dezvoltat o familie de 10 modele la preturi scazute, care reprezinta o treime din vanzarile sale totale si trei sferturi din cresterea sa. Grupul intentioneaza sa-si consolideze aceasta strategie pentru a castiga in rentabilitate, noteaza cotidianul francez Les Echos.
La opt ani dupa lansarea pariului cu Logan, "masina de 5.000 de euro pentru tarile emergente", Renault va deschide de acum al doilea mare capitol in ceea ce a devenit o veritabila familie, jucand cartea reinnoirilor. Fabricata in afara Europei de Vest, gama low cost a constructorului va reprezenta cea mai mare parte a cresterii sale in lume, adica peste 75% din vanzarile aditionale ale grupului in perioada 2010-2013.
Aceasta familie numita "Entry", care este vanduta sub marcile Dacia sau Renault, din ratiuni de pozitionare comerciala, reprezentau un total de 535.000 vehicule in 2009. Daca totul merge bine, aceste volume ar trebui sa depaseasca nivelul de un milion in acest an si chiar sa treaca peste pragul de 1,5 milioane de unitati pe termen mediu, a indicat un analist, cu ocazia unei prezentari a Renault in fata investitorilor.
Liniile de baza: design robust si pret imbatabil
Pentru aceasta, grupul isi va schimba abordarea. Pana in prezent, strategia sa consta in a adauga unul cate unul noi modele, pentru a acoperi toate nisele de piata (citadina, 4 x 4, monovolum, pick-up etc.). In prezent, dupa ultimele caroserii lansate in acest an - monovolumul Lodgy si utilitara ludospace Dacia Dokker, asamblate in noua uzina din Maroc -, Renault va incepe sa reinnoiasca modelele sale existente, intr-un ritm rapid. Trei piloni din gama (Sandero, Logan berlina si Logan break) vor avea un succesor din 2013, conform planurilor grupului, care pastreaza inca secrete informatiile in aceasta privinta. Ideea este de a nu devia de la liniile de baza: un design robust, adaptat la drumuri degradate, si un pret scazut (pornind de la 7.000 sau 8.000 de euro, in functie de modele), desi continutul tehnologic va fi sporit pentru a raspunde noilor norme de securitate si de poluare (ESP, emisii Euro 5 etc.).
Cum se va ajunge aici? Pur si simplu reducand cu 40% costul de dezvoltare a acestor vehicule in raport cu primul Logan din 2004. Ceea ce presupune mai ales o renegociere a contractelor de achizitie cu furnizorii, dar si delocalizarea materiei cenusii in tarile cu costuri scazute. In Romania, Renault are 2.500 de salariati cu sarcini in ingineria si designul gamei Entry, ceea ce nu era cazul la debutul Logan-ului, care a fost dezvoltat la Guyancourt, in regiunea pariziana.
Evolutia vanzarilor din gama "Entry" a Renault
Sursa: Grupul Renault
Renault se va extinde pe pietele din Rusia, Brazilia si China
Alte puncte cheie ale strategiei: extensia diversificarii geografice, si "diferentierea" designului. Cu privire la primul punct, grupul a accelerat deja recent in afara Europei Centrale si a bazinului mediteranean, astfel incat primele doua piete ale gamei Entry erau anul trecut Brazilia si Rusia, inaintea Frantei.
In 2012, cei de la Renault estimeaza ca 48% dintre unitatile pe care le vor comercializa vor fi vandute pe alte piete in afara de Europa. Carlos Tavares, CEO-ul Renault, a declarat ca vrea ca peste 50% dintre unitatile vandute de Renault in 2013 sa fie comercializate pe alte piete. In baza acestei masuri, constructorul francez de automobil ar putea sa-si reduca dependenta de zona euro, o tendinta in randul constructorilor europeni.
Renault vrea sa-si creasca vanzarile pe pietele din Rusia, Brazilia si China, considerate piete emergente. Francezii au deja fabrici in Rusia si in Brazilia, in timp ce piata din China va fi animata de modele Renault prin parteneriatul cu Dongfeng Automobile Company.
In Rusia, grupul francez va persevera in 2013, recuperand din capacitate la AvtoVAZ. Uzina din Moscova este capabila sa asambleze 160.000 de vehicule pe an, in vreme ce noi capacitati sunt de asemenea prevazute in Brazilia, in ciuda costurilor cu forta de munca de 5 ori mai mari decat in Maroc. In termeni de modele, Renault se gandeste sa distribuie in Brazilia, in Argentina, in India sau in Indonezia monovolumul Lodgy care deocamdata se distribuie doar in Europa.