Analiza pietei auto la jumatatea anului. In Romania se vand tot mai multe masini electrice, iar romanii nu mai vor sa auda de second hand
piata automasini noimasini electricevanzare masini
Piata auto romaneasca este caracterizata de o serie de fenomene noi, in acest an. Vorbim, pe de-o parte, de o crestere importanta a vanzarilor pe segmentul electric, dar si de o scadere neasteptata in randul masinilor la mana a doua. Per ansamblu, piata evolueaza bine, sfidand parca toate crizele.
”Piata auto din Romania a avut o evolutie buna in acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de masini electrice si o scadere importanta pe cel de masini second hand. In schimb pe partea de productie, desi s-a inregistrat o usoara revenire in unele luni, previziunile pentru intreg anul nu sunt prea optimiste. Ne asteptam ca reluarea productiei de vehicule comerciale usoare in 2023 sa compenseze partial pierderea rapida a productiei de automobile. Atat Ford, cat si Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri pana in 2030 cu Transit Courier si Dacia Dokker”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC Romania.
Conform specialistilor, in trimestrul al doilea, vanzarile de autoturisme au crescut cu 13,8% fata de acelasi interval al anului trecut si cu 59,6% fata de aprilie-iunie 2020, perioada afectata de pandemie. Indicatorul Sentimentului Economic a ramas relativ stabil, dar pe de alta parte, Indicatorul de incredere industriala a avut o traiectorie in zig-zag, alternand intre pozitiv si negativ la fiecare cateva luni, aceasta evolutie avand impact asupra cifrelor de vanzari.
Cresterea de 7% a vanzarilor preconizata pentru acest an plaseaza Romania pe locul doi in regiune, dupa Ungaria (7,7%) si inaintea Slovaciei (6,8%), Poloniei (3%) si Cehiei 2%.
Cu o crestere de 45,9% in primul semestru din 2023 fata de intervalul similar din anul trecut, Dacia a vandut mai multe masini decat urmatoarele cinci marci la un loc in aceasta perioada. Se preconizeaza ca atat vanzarile de vehicule utilitare usoare, cat si cele de vehicule de pasageri vor continua sa se apropie de nivelurile din 2019, inainte de pandemie. Nivelul vanzarilor de vehicule pentru pasageri din 2019 va fi depasit in 2026, chiar daca ratele de crestere vor incetini simtitor, potrivit estimarilor Autofacts.
La nivelul celor cinci piete, vanzarile de vehicule usoare ar urma sa creasca moderat, cu 4,2% in 2023 fata de 2022, potrivit S&P Global Mobility.
Totusi, expertii vorbesc despre o scadere a productiei la noi in tara
"Dintre pietele analizate, Romania este singura piata cu o crestere negativa prognozata pentru 2023 fata de anul precedent, volumele de productie fiind proiectate sa scada cu 3,2% de la an la an", arata Autofacts.
Pana in 2022, Romania s-a plasat pe locul al treilea in Europa Centrala dupa nivelul productiei auto, dupa Cehia si Slovacia si inaintea Poloniei si Ungariei. Anul acesta insa va scadea un loc, pe patru, fiind depasita de Polonia, iar pana in 2026 ar urma sa fie surclasata si de Ungaria.
Foto: freepik.com