ANALIZA: Ce influenta are timbrul de mediu asupra pietei auto din Romania
autovitanalizaautoturismetimbrul de mediutimbrul de mediu 2014taxa auto
Potrivit unei analize Autovit.ro, in S1 2014, inmatricularile de masini noi au crescut cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut. La masinile second-hand din import se constata o scadere de aproape 18% a tranzactiilor, dupa ce in primul semestru din anii 2012 si 2013 au fost cresteri importante de 30%-40%. Numarul de reinmatriculari in primele sase luni din 2014 a crescut cu aproximativ 10%, dupa ce in 2013 se inregistrasera scaderi de 40%.
Perioada 2009-2014 a fost marcata de fluctuatii ale inmatricularilor pentru toate categoriile de tranzactii auto. Astfel, din 2008 pana in prezent, piata masinilor noi a scazut cu 70%. De asemenea, masinile rulate din import au avut variatii extrem de mari din cauza schimbarilor aduse de taxa de prima inmatriculare. Tranzactiile pe plan intern au suferit un puternic declin incepand cu martie 2013, lucru care a dus la instaurarea unui blocaj pe piata ce persista si in prezent.
"O piata auto stabila cu o crestere sanatoasa poate fi creata la intersectia a trei factori: incurajarea tranzactiilor si nu taxarea excesiva, mediu legal favorabil si, nu in ultimul rand, crearea cadrului potrivit pentru o concurenta loiala", a declarat
Mihai Cune (foto), Business Manager Autovit.ro.
Odata cu schimbarile eficiente aduse programului Rabla, piata masinilor noi da semne de revenire, in 2014 fiind prima perioada de crestere, dupa sase ani de scadere. Schimbandu-se modul de desfasurare, tichetele sunt acum electronice. Cei ce vor sa caseze o masina veche, necumparand una noua, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fara riscul de a mai pierde tichetul. De asemenea, cele mai noi date arata ca au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile pentru acest an, iar dealerii auto au inceput sa vanda tot mai multe masini noi.
In ultima perioada, timbrul de mediu a fost un factor decisiv pentru scaderea numarului de tranzactii. Proprietarii de masini Euro 3 si Euro 4 fabricate inainte de 2007 sau care initial au fost scutite de taxa, au fost descurajati sa isi vanda autoturismele, datorita pierderilor intre 10 si 30% din valoarea acestora. In consecinta, dupa o scadere masiva de 150.000 unitati a reinmatricularilor in 2013, o crestere timida de doar 7.000 de unitati in anul curent nu arata o revenire puternica.
Numarul masinilor scoase la vanzare pe Autovit.ro a scazut pe segmentele Euro3 si Euro 4 cu aproximativ 20% fata de aceesi perioada a anului trecut.
"
9 din 10 utilizatori de internet care vand sau cumpara masini pe internet folosesc Autovit.ro, iar
3 din 10 oameni intra pe Autovit.ro de pe terminalele mobile (accesand atat varianta mobila Autovit.ro, cat si aplicatiile pentru sistemele de operare mobile). Piata auto a fost incurajata de programul Rabla,
dar cu o floare nu se face primavara.
Programul Rabla nu va salva piata din Romania, este nevoie de mai mult. Importurile de masini SH au fluctuat foarte mult, din cauza taxei auto, taxei de mediu - sa-i spuna cum doresc, ea tot
taxa de tranzactie este... Cel mai mare efect se datoreaza timbrului de mediu din 2013, care a dus la prabusirea pietei de reinmatriculari cu aproximativ 150.000 de unitati, fapt ce persista si in ziua de azi, chiar daca in S1 2014 avem o mica crestere (este vorba de doar 7.000-8.000 de unitati)", a mai precizat Cune, in cadrul unei conferinte de presa.
"Perioada 2009-2014 a fost marcata de fluctuatii masive pe toate categoriile, nu avem o piata predictibila, nu stim ce se va intampla, dealerii nu pot sa-si preconizeze business-ul foarte bine, nu avem o scadere constanta si previzibila. Piata masinilor noi este in scadere din 2008 pana in prezent cu peste 70%. Anul acesta avem o crestere de 25%, dar cred ca era si firesc, chiar si fara programul Rabla, deoarece mai jos nu ne puteam duce. Cauzele sunt taxarea excesiva -
nu taxam tranzactiile intr-o piata pe care vrem sa o crestem - si criza economica", a subliniat oficialul Autovit.ro.
"Oamenii vor masini mai scumpe, nu au bani sa si le cumpere noi, astfel incat apeleaza la varianta SH. E foarte interesant ca nu si le mai cumpara foarte vechi, pentru ca
preturile la masinile mai noi au scazut.
Pe Autovit.ro avem 50.000 de oferte de masini in orice clipa si peste 26.000 dintre ele sunt autoturisme.
In Romania, pretul este elementul esential pentru alegerea unei masini SH.
58% dintre masini costa sub 5.000 de euro. Oamenii cauta masini intre 3.500 si 5.000 de euro.
Pe Autovit.ro se vand insa si masini exclusiviste, precum Lexus LFA, care a fost la 400.000 de euro. Se vand si multe exemplare Ferrari, dealerul Forza Rossa este clientul nostru. Am avut si oldtimere la preturi foarte mari. Am discutat cu cativa vanzatori de astfel de masini si chiar sunt multumiti - masinile scumpe se vand, au cumparatorii lor.
Am putea spune ca timbrul de mediu a fost eficient, ca nu se mai vand masini poluante. Totusi, hai sa vedem si tranzactiile exacte. Numarul lor ajunge la 15.000-16.000 de oferte cu masini , marea majoritate se datoreaza programului Rabla, care a distribuit deja undeva la 10.000 din cele 17.000 de tichete. 10.000 de masini s-au dus pe drumul Rematului.
In concluzie, avem o scadere pe non-euro, Euro 2, dar este datorata timbrului de mediu si programului Rabla, pe Euro 3 avem scaderi de 20%, destul de insemnate ca si volume (versus S1 2013) si in cazul Euro 5 inregistram cresteri nu foarte mari ca si volume, de circa 7.000 unitati.
Autovit.ro are aplicatie de iPhone si iPad nativa, de Android si lansam aplicatia pentru
WINDOWS PHONE, prima aplicatie auto din Romania pentru platforma Windows, disponibila in store-ul Windows.
Este nevoie sa lasam masinile sa circule la cat mai multi proprietari, pentru ca exista un cerc al tranzactiilor auto, care pleaca de sus, unde avem o masina noua. Ea iese pe poarta fabricii, la ora trei devine masina second hand, spre ora sase este tranzactionata deja pe piata de second hand, dupa care pana la ora noua mai este tranzactionata inca o data, cel care o cumpara prima data o mai vinde, cumpara alta, inchizandu-se cercul la ora doisprezece cu foarte mari sanse sa ajung din nou la o masina noua. Daca acest cerc este blocat, atunci timpul de inchidere al lui este extrem de lung. Piata auto de masini noi are de suferit, la randul sau. Oricine si-ar dori o masina noua, dar nu isi permite.
Masinile fara taxa platita SUNT BLOCATE. Pe Autovit.ro, utilizatorii cauta cel mai des termeni precum "taxa platita" si "adeverinta ANAF", pentru ca vanzatorii specifica daca au sau nu taxa platita sau adeverinta. Restul masinilor sunt greu de vandut.
Am discutat cu un dealer din zona Moldovei, care vinde pe Autovit.ro in jur de 200-300 de masini si l-am intrebat cum isi desfasoara activitatea. El a zis ca le cumpara din aproape orice sursa, dar in principal de la clienti directi, care ii vand masina si dealerul ofera alta la schimb - SH sau noua; dealerul revinde apoi masina. El a facut o cifra de afaceri in primele 5 luni ale acestui an - doar din vanzarea de masini rulate - de peste un milion de euro, cu marje mult mai mari decat la autoturismele noi.
Taxarea excesiva a tranzactiei, dar si a posesiei, nu aduce nimic bun. Sunt la curent cu initiativa de dublare a impozitului pentru masinile cu motor de pana in 2000 cc, s-a spus ca va fi retrasa, dar cred ca este doar un joc de imagine, daca politicienii au vrut acest lucru, il vor face. Ne putem astepta ca dupa alegerile prezidentiale sa se dubleze acest impozit.
O masura mai buna ar fi fost reducerea impozitelor la masinile cu motoare de peste 2000 c.c., care ajung si la 6.000 lei.
Avem nevoie de un mediu legal favorabil, sa stopam inselatoriile facute in piata, sa definim clar in Codul Penal darea kilometrajului inapoi, atat vanzarea unei asemenea masini, cat si manopera. Momentan este foarte greu sa demonstrezi ca este inselaciune pe Codul Civil. Multi nu fac asta, decat in situatii extreme.
Modificarea kilometrajului reprezinta un instrument de marketing pentru samsari.
O persoana fizica poate sa treaca pe la Fisc 200 de masini pentru 1-2-3 zile, fara sa o intrebe nimeni nimic. Persoana fizica vinde o masina de maximum trei ori, cand depaseste aceasta frecventa, inseamna ca e in scop comercial, de a face profit si trebuie taxat. Preferam sa se scada timbrul de mediu si sa se taxeze tranzactiile persoanelor fizice de la a treia masina in sus, sa se fiscalizeze", a mai subliniat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro .
Analiza Autovit.ro: Evolutia pietei auto in S1 2014
Autovit.ro a realizat o ampla analiza comparativa a primelor 6 luni din 2014 in raport cu perioada similara a anului trecut, folosind datele publice oferite de DRPCIV. In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor second-hand in functie de mai multe criterii.
Ultimii cinci ani au fost plini de fluctutatii ale inmatricularilor la toate cele trei categorii analizate de Autovit.ro. Piata masinilor noi a scazut continuu din 2008 si pana in prezent cu peste 70%, iar la masinile second-hand din import variatiile au fost extrem de mari din cauza schimbarilor dese ale taxei auto si a perioadelor de asteptare generate de aceasta. La tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern “lovitura de gratie” a fost data in martie 2013 de aparitia timbrului de mediu care a determinat foarte multi proprietari sa renunte la vanzarea masinii fapt care a adus o scadere de 150 000 de tranzactii pe plan intern.
Primul semestru din 2014 a adus cateva schimbari interesante fiindca vorbim de tendinte opuse celor cu care ne obisnuisem in 2012 si 2013. Inmatricularile de masini noi cresc – si vorbim de peste 25%, iar la masini second-hand din import se constata o scadere, dupa ce in 2012 si 2013 primul semestru a adus cresteri sanatoase de 30-40%. Si la reinmatriculari primele sase luni au adus modificari fiindca, dupa un 2013 cu scaderi de 40%, primele luni ale anului curent aduc cresteri timide de doar 6,8%.
Piata masinilor noi a scazut fara incetare intre 2008 si 2013, insa prima jumatate a anului curent vine cu o modificare substantiala fiindca cifrele oficiale indica un avans de 27%, insa trebuie sa tinem cont ca piata a ajuns atat de jos incat 27% inseamna o crestere de nici 8.000 de unitati. Totusi, programul Rabla pare sa fie mult mai eficient decat in alti ani, iar la final de 2014 ar fi normal ca piata masinilor noi sa fie peste nivelul modest de anul trecut (58.000 de unitati).
Inmatricularile de masini second-hand din import au variat mult in ultimii sase ani, cand cresterile si scaderile s-au succedat intr-un mod neasteptat, influentate si de numeroasele schimbari ale taxei auto care fie descurajau, fie incurajau aducerea unor masini second-hand din afara tarii. Intre 2010 si 2013 au intrat 700.000 de masini in parcul auto national, vechimea medie fiind de zece ani.
In 2012 si 2013 aceste masini au inregistrat volume tot mai mari, insa din noiembrie 2013 tendinta s-a inversat si s-a ajuns ca in prima jumate a anului curent cifrele sa fie mai mici in cinci dintre cele sase luni, comparate cu lunile similare din 2013.
La reinmatriculari – tranzactii pe plan intern cu masini SH – efectele timbrului de mediu introdus in martie 2013 s-au vazut clar fiindca in 2010-2012 era ceva normal ca numarul lunar sa treaca de 20.000, in timp ce in 2013 doar o luna din cele 12 l-a depasit. S-a vazut in cifre faptul ca oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar avea mult de pierdut la vanzarea unei masini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa dupa aceea. In primul semestru numarul de tranzactii a fost relativ constant – 16.000-18.000 unitati/luna, iar fata de 2013 vorbim de o crestere de aproape 7%.
Datele ultimilor ani arata ca primul semestru nu ofera indicii clare despre cum va fi intregul an deoarece ponderea sa a variat destul de mult.
Analizand cotele de piata ale marcilor se poate observa ca la masini noi, Dacia este pe primul loc detasat, avand mai mult decat urmatoarele trei clasate la un loc. La masini second-hand din import, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din total, iar la tranzactii pe plan intern cu masini second-hand clasamentul difera prin faptul ca Dacia este bine plasata: locul trei, cu peste 10%
Evolutia ofertei pe Autovit.ro in prima jumatate a lui 2014
Pe platforma Autovit.ro sunt in general in orice moment peste 50.000 de anunturi, dintre care peste jumatate pentru autoturisme si peste o treime pentru piese auto. Referindu-ne la autoturisme, in medie sunt 25-26.000 de masini, cu variatii determinate de perioada sarbatorilor (cele de inceput de an si Pastele) cand numarul scade sub 20.000. Pe de alta parte, in perioadele de maxim din piata se gasesc simultan si peste 30.000 de autoturisme in oferta.
Pretul este elementul esential in alegerea unei masini second-hand, iar criza a dus pretul mediu de achizitie, de la peste 6.000 de euro cu cativa ani in urma, la sub 3.500 euro conform unui studiu realizat in august anul trecut. Si datele Autovit.ro arata cat de important e un pret redus: aproximativ sase din zece masini scoase la vanzare sunt la sub 5,000 de euro si trebuie tinut cont si de faptul ca in general cumparatorul negociaza si pretul final mai scade cu cateva sute de euro.
Desi cele mai multe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum precum Volkswgagen Golf si Opel Astra, platforma gazduieste si supercar-uri foarte scumpe. Au existat in primul semestru anunturi pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro, pentru diverse modele Ferrari intre 200.000 si 250.000 euro si pentru exemplare rare de McLaren, la aproximativ 200.000 euro.
Structura ofertei de masini in functie de pretul la care sunt puse la vanzare pe paltforma Autovit.ro:
Pe Autovit.ro sunt tranzactionate masinile de la peste 30 de marci, insa top 5 este reprezentat de brand-uri care se regasesc in peste jumatate dintre anunturi.
Masinile de pe Autovit.ro, in functie de norma de poluare si influenta timbrului de mediu
Efectele timbrului de mediu asupra tranzactiilor second-hand s-au vazut si in structura si numarul ofertei de masini de pe Autovit.ro. Anul trecut a scazut numarul de masini Euro 3 si Euro 4, timbrul de mediu avand valori mari exact pentru cele mai populare modele din piata second-hand. Scaderile la aceste segmente s-au mentinut si in prima jumatate a anului curent fiindca cei care au masini pentru care timbrul nu a fost platit sunt descurajati in a mai vinde masinile din moment ce vor pierde 10 – 20 chiar si 30 % din valoarea masinii.
Masinile de pe Autovit.ro, in functie de norma Euro in primul semestru din 2014, fata de S1 2013
Scaderi puternice s-au inregistrat la masini Non-Euro si Euro 1 care sunt tot mai putine in piata datorita programului Rabla, dar ca cifre absolute nu depasesc 7 000 de unitati. Nu e de mirare ca aceste masini vechi si in multe cazuri poluante, sunt tot mai nepopulare pentru clientul de second-hand fiindca detinerea unei astfel de masini poate aduce cu sine cheltuieli mari cu reparatiile. Si ponderea masinilor Euro 2 a scazut fata de anul trecut, iar Euro 3 si Euro 4 se regasesc in sapte din zece anunturi, dovada ca aceste masini raman cele mai populare din oferta, fiind si scaderea procentuala mai mica (17-18%) dar insemnata ca volum. Segmentul “vedeta” este cel al masinilor Euro 5, numarul de anunturi crescand cu 50%, iar ponderea pe Autovit.ro s-a dublat in ultimul an. La aceste masini timbrul de mediu este mai mic, fapt care a contat. Si masinile Euro 6 au aparut tot mai des in anunturi, dar ponderea este foarte redusa.
Concluzii si estimari pentru 2014: Piata auto da semne de revenire. Din pacate, persista o atmosfera neprielnica achizitiei de autoturisme
•
Piata masinilor noi da semne de revenire, iar acest lucru se vede mai ales din cifrele pentru mai si iunie. Sunt foarte mari sanse ca anul 2014 sa fie primul in care piata creste, dupa sase ani de scadere, iar la asta poate contribui si Programul Rabla. S-a schimbat modul de desfasurare, tichetele fiind electronice, iar cei care vor sa caseze o masina veche, dar NU vor sa cumpere una noua, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fara a mai fi in pericol de pierdere a tichetului. In plus, tichetele nu se mai repartizeaza pe judete si nici pe etape, ci in functie de cerere, lucru care ar trebui sa ajute la o mai buna potrivire intre cerere si oferta.
•
Cele mai noi date arata ca au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile, ceea ce inseamna ca au fost casate 10.000 de masini vechi, iar dealerii de masini noi intocmesc liste cu cei care vor sa achizitioneze autoturisme noi. Programul a inceput cu aproape trei luni mai repede decat anul trecut, iar ministrul Mediului se arata extrem de optimist in legatura cu desfasurarea mult mai transparenta din acest an.
•
Programul Rabla poate aduce peste un sfert din vanzarile pietei masinilor noi, dupa ce anul trecut nu a adus nici 20%. In 2010 peste jumatate dintre masinile noi erau vandute prin program, dar de atunci importanta sa a tot scazut.
•
Persista efectele negative ale timbrului de mediu introdus in martie 2013 fiindca anul trecut tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au scazut cu 40%, iar prima jumatate a anului curent nu poate compensa prin cresterea de doar 7.000 de unitati scaderea de peste 150.000 de unitati din 2013.
•
Varianta extrem de neinspirata a timbrului de mediu a descurajat foarte multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 sau scutite de taxa dupa aceea, sa isi mai vanda masinile. In consecinta, daca acum trei ani era normal sa se parafeze peste 30.000 de tranzactii in fiecare luna, acum e surprinzator sa se treaca de 18-20.000. Si in anunturile de pe Autovit.ro s-au vazut scaderile din piata, numarul celor pentru Euro 3 si Euro 4 scazand cu aproape 20%.
•
Au avut de castigat masinile Euro 5 care au avut o crestere puternica in anunturile Autovit.ro datorita timbrului de mediu mai scazut decat la alte tipuri de masini. Si importurile au contribuit la oferta mai mare de masini Euro 5 din piata.
•
Dupa cresteri sustinute in 2012 si 2013, masinile second-hand din import au inregistrat o scadere a numarului de inmatriculari in prima jumatate din 2014. Ideea cumpararii unei masini second-hand din Germania sau din alte tari din Vest nu mai este atractiva pentru un numar mare de oameni. In multe cazuri masina adusa din strainatate este la acelasi pret cu un model similar din piata locala sau e nesemnificativ mai ieftina.
•
Un factor important tine de faptul ca dealerii auto au un rol tot mai important pe piata second-hand, fiindca in ultima perioada tot mai multi au pornit programe semnificative de achizitii de autoturisme rulate de la populatie. Lucrul este normal fiindca
in pietele mature persoanele fizice isi vand masina catre dealerii auto si tot de la ei cumpara o alta masina mai noua. In plus, activitatile pe partea de second-hand aduc venituri importante dealerilor care au vazut veniturile scazand dur pe segmentul masini noi.
•
In piata este o atmosfera neprielnica achizitiei de autoturisme din cauza reticentei de a lua credite, dar si fiindca simpla detinere a unei masini devine tot mai costisitoare, un motiv fiind si cresterea puternica a pretului la carburant. In acest context si proiectul recent anuntat, de crestere a impozitelor auto pentru masinile de sub 2.000 cc, va avea efecte negative asupra pietei.
sursa foto generic: manager.ro; sursa Analiza & Tabele: Autovit.ro