ANALIZA: Benzinaria electrica prinde viata si in Romania
analizabenzinariamasini electricerenaultcitroennissan
Prima statie de incarcare pentru automobile electrice din Romania a fost data in folosinta in iunie, aceasta fiind amplasata in spatele Pietei Unirii din Capitala, langa sediul Transelectrica. Astfel, proprietarii de masini electrice pot "sa isi faca plinul" la statia electrica, pretul pentru o incarcare completa fiind de 5 lei ziua si de 3 lei pe timpul noptii.
Primul pas a fost facut. In Bucuresti exista acum o solutie pentru alimentarea autovehiculelor electrice. Probabil ca pasul urmator in dezvoltarea acestei infrastructuri va fi facut tot de mediul privat, inaintea demersurilor autoritatilor.
Dar cum functioneaza o astfel de statie de elimentare cu electricitate? In interiorul acesteia exista un sistem de contorizare si unul de transmitere a informatiilor la distanta. Acestea pot ajunge mai departe intr-un server de unde poate fi gestionata toata informatia. Statia este gandita ca un sistem foarte simplu si poate fi dezvoltata ca o retea de unitati care sa poata fi amplasate in zone publice. Accesul se face printr-un sistem electronic, fie prin cartela, fie prin coduri. Poate fi dezvoltat pentru acasa, pentru zone de parcari publice, pentru zone aferente institutiilor. O statie ca aceasta, pentru uz intern, al celor care lucreaza intr-o institutie si accesul este limitat, poate sa ajunga la un pret cuprins intre 400 si 600 de euro.
Oferta de masini electrice incepe deja sa prinda forma pe plan local. Renault are nu mai putin de trei modele in portofoliu: Kangoo Z.E., Fluence Z.E si Twizzy. Citroen are C-Zero si Mitsubishi i-MIEV, iar Smart si Mini au lansat deja cate un model propulsat doar cu ajutorul motoarelor electrice.
Intre 3 si 6 lei pentru o incarcare completa
Reincarcarea completa a unei baterii de masina electrica dureaza circa 6 - 8 ore si costa 5 - 6 lei ziua, cand electricitatea este mai scumpa, si 3 lei noaptea, cand e mai ieftina.
"Aceasta initiativa a venit la timpul potrivit. Ne gandim si la alte facilitati care sa permita accesul cetatenilor la masinile electrice", a declarat ministrul Mediului, Laszlo Borbely. El a adaugat ca populatia poate fi convinsa sa utilizeze automobile mai putin poluante sau sa se deplaseze cu bicicleta "doar" prin decizii economice si politice. "Poti lamuri lumea sa polueze mai putin sau sa mearga cu bicicleta numai cu decizii economice si politice", a afirmat Borbely. El a precizat ca ministerul pe care il conduce vrea sa extinda astfel de initiative si a inceput discutii cu autoritati locale si companii in vederea identificarii de amplasamente de astfel de statii de alimentare a masinilor electrice: "Am inceput discutii cu firme, primarii, supermarketuri, care au posibilitatea sa instaleze statii de incarcare a masinilor electrice.".
Mitsubishi si Citroen au luat deja startul
Primul autovehicul alimentat cu electricitate la statia instalata in Bucuresti a fost un model Mitsubishi i-MiEV si a fost testat de ministrul Mediului si Padurilor. In cadrul evenimentului, cheia primei masini electrice Mitsubishi i-MiEV din Romania a fost inmanata Comitetului National Roman CIGRE (Consiliul International al Marilor Retele Electrice). Initiativa pentru realizarea statiei electrice apartine Asociatiei Comitetul National Roman CIGRE, in parteneriat cu constructorul de masini Mitsubishi Motors Romania.
Renault colaboreaza cu Electrica, Schneider si Siemens
Si Renault are de gand, alaturi de Schneider, Siemens si Electrica, sa puna la punct o retea nationala de alimentare pentru automobilele cu propulsie electrica. Prima etapa prevazuta in cele trei acorduri (semnate intre Renault si Siemens, respectiv intre Renault si Schneider Electric si intre Renault si Electrica) consta in infiintarea unei echipe comune de lucru. Compus din experti din partea Renault si reprezentanti ai celor trei companii, grupul de lucru mixt va dezvolta in urmatoarele trei luni un plan complet si viabil pentru implementarea si intretinerea retelei de incarcare pentru vehiculele electrice.
Acordurile au fost semnate in cadrul "Programului de Conectare a Vehiculelor Electrice - Parteneriat pentru o mobilitate cu zero emisii", initiat de Renault Romania. "Ne-am luat un angajament ferm in domeniul mobilitatii electrice in Romania, asumandu-ne in acelasi timp responsabilitatea de a sustine dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru vehiculul electric. In acest sens, crearea unei retele de parteneri puternici, precum Schneider Electric, Siemens si Electrica, cu aceeasi viziune sustenabila, constituie un element cheie in strategia noastra de business in Romania", a declarat Fabrice Cambolive, director general Renault Commercial Roumanie.
Prima etapa prevazuta in cele trei acorduri consta in infiintarea unei echipe comune de lucru. "Renault este primul constructor mondial care propune o gama completa de vehicule 100% electrice accesibile, fiabile, cu performante exceptionale. Consideram ca Renault este cel mai in masura sa-si asume pozitia de lider in domeniul vehiculului electric si in Romania, tinand cont de prezenta istorica a Grupului Renault in prim-planul industriei auto, cota de piata de aproximativ 40%, precum si sfera larga de activitati acoperita: design, inginerie, productie, comert, post-vanzare si finantare", a declarat Jerome Olive, Director General Grup Renault Romania.
Intentii bune exista
Saulo Spaolanse, Country President Schneider Electric Romania, a apreciat ca perioada urmatoare va aduce o serie de inovatii si o serie noua de vehicule electrice, astfel ca necesitatea unor retele de alimentare urbane este impetuos necesara. "Transportul urban este in continua schimbare, drept urmare masinile electrice devin o alegere de top pentru cei care conduc foarte mult in oras. Solutiile noastre asigura incarcarea completa a unui vehicul electric in orice situatie. Statiile de reincarcare pot fi instalate in cladiri de birouri, in spatii comerciale, in parcarile publice sau rezindentiale, fiind usor de utilizat, sigure, disponibile si eficiente energetic", a declarat Saulo Spaolanse.
Cristian Secosan, director general Siemens Romania a pus accentul pe viziunea Siemens in domeniul mobilitatii electrice in Romania: "Infrastructura de incarcare a zilei de maine trebuie sa inceapa astazi. Automobilele electrice sunt o idee veche ce renaste si vor determina noi si interesante aliante. Masinile electrice vor functiona doar daca infrastructura necesara, adica un sistem de statii electrice de incarcare, va fi disponibila la scara larga. Pentru aceasta este nevoie de o abordare integrata care sa permita interactiunea eficienta a masinilor electrice cu centrele de operatiuni si cu retelele electrice inteligente."
Retea nationala de statii de incarcare
Ioan Folescu, director general al Electrica, spune ca societatea pe care o conduce intentioneaza sa dezvolte, sa instaleze si sa intretina o retea publica de incarcare a bateriilor electrice in Romania, care sa fie compatibila cu tehnologia Renault si de asemenea sa dezvolte solutii de incarcare pentru clientii Renault. Impreuna cu Nissan, Renault are ca obiectiv sa devina liderul in mobilitatea zero-emisii, si anume, primul constructor de masini care sa vanda o gama completa de vehicule electrice la un pret accesibil pentru un numar cat mai mare de persoane.
Pana in prezent, la nivel mondial, Alianta Renault - Nissan a incheiat mai mult de 90 de parteneriate cu orase, organizatii, alti parteneri cheie pentru a pregati pietele si infrastructura necesara pentru o adoptare de succes a masinilor electrice in lume.
Obiectivul Aliantei Renault Nissan este de 1,5 milioane de masini electrice vandute la nivel global pana in 2016. Incepand cu anul 2015, Alianta va avea o capacitate de productie anuala de 500.000 de vehicule alimentate electric. Renault Fluence Z.E. si Kangoo Express Z.E. complet electrice au fost aduse deja in Romania de Renault. Pana la sfarsitul anului, Renault va mai lansa si modelul Twizy. Preturile pentru cele trei modele sunt de 26.000 euro pentru Fluence, 25.000 euro pentru Kangoo si de 6.900 euro pentru Twizy. Insa, clientii Renault care vor achizitiona modelele electrice ale marcii vor plati lunar abonamente pentru inchirierea bateriei. Costul unui abonament lunar va fi de circa 79 euro pentru modelul Fluence, insa pentru Twizy doar 45 de euro. Daca proprietarul autovehiculului doreste sa cumpere acumulatorii, va plati 10.000 de euro si va suporta costurile intretinerii acestora.
Subventii guvernamentale
Pentru a stimula achizitionarea de masini electrice, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a anuntat ca se vor acorda de catre stat mai multe facilitati. Astfel se intentioneaza ca prin ordonanta de urgenta sa se poata acorda celor care cumpara masini electrice sase tichete (in valoare de 5.000 de euro) in programul Rabla. Mai mult, cei care nu participa la programul de casare ar putea primi o subventie de 25%, dar nu mai mult de 5.000 de euro din pretul autovehiculului electric. Proprietarii de masini electrice nu platesc taxa de prima inmatriculare, iar impozitele sunt minime. Dupa ce la inceputul lunii aprilie Laszlo Borbely a anuntat ca urmeaza sa discute cu responsabilii de la Dacia despre productia de autovehicule electrice Renault, acesta a revenit precizand ca nu se discuta "deocamdata" despre productie, ci doar de comercializare.
Cum se alimenteaza
Cat priveste cele doua modele electrice de la Renault, oficialii companiei spun ca ele se adreseaza firmelor si sunt rentabile daca se parcurg minimum 12.000 de kilometri anual. Modelul Fluence Z.E. atinge o viteza maxima de 135 km/h si are o autonomie de 185 km. Alimentarea masinilor electrice se poate face prin statiile Quickdrop, unde se va putea schimba acumulatorul descarcat cu un altul incarcat in circa trei minute, sau prin bornele de incarcare rapida, unde se pot alimenta acumulatorii in cateva zeci de minute. De asemenea, mai exista si sistemele Wall Box, care pot fi instalate si la domiciliul clientului, caz in care timpii de incarcare cresc cu pana la opt ore.
Costuri ridicate cu intretinerea masinii electrice
O masina alimentata exclusiv cu electricitate are o autonomie de pana la 160 de kilometri, iar incarcarea unei masini electrice poate fi facuta la orice priza. In ceea ce priveste costurile unui incarcator, acestea se ridica intre 300 euro si 7.000 de euro, in functie de durata necesara incarcarii bateriilor automobilului.
Alternativa electrica
Mitsubishi i-MiEV. Modelul este unul compact, cu patru locuri, oferit la vanzare cu aproape 36.000 de euro, fara TVA. Modelul poate atinge viteza maxima de 130 km/h si o autonomie de 160 kilometri.
Citroen C-Zero. Poate fi deja comandat la un pret de 36.700 euro, cu TVA. Are o autonomie de 150 kilometri, acumulatorii se pot incarca de la o priza de inalta tensiune la 80% din capacitate in 30 de minute.
Tesla Roadster. Cel mai avansat automobil electric costa 109.000 euro, fara TVA. Masina este una performanta, cu o autonomie de 320 de kilometri si viteza maxima limitata de 200 km/h, iar costurile de deplasare sunt de 7 lei la suta de kilometri.
Microcar. Microcar Electric se vinde cu 22.000 euro si se poate conduce cu permis categoria B1, de la 16 ani. Pana in prezent, nu s-a vandut inca nici o masina electrica din oferta aparuta in acest an.
Reva. Masinuta indiana a fost prima incercare de comercializare a unei astfel de masini, in 2003, insa nu au existat exemplare vandute din cauza pretului ridicat.