ANALIZA AUTO: O noua etichetare a cauciucurilor din Europa ar putea salva vieti si bani
analizaanaliza autocauciucurianvelopecalitatebani
Incepand cu 1 noiembrie, au intrat in vigoare noile reguli privind etichetarea cauciucurilor, care vor transforma condusul masinii intr-o activitate mai economica, mai putin poluanta si zgomotoasa. Actionarea franelor la o viteza de 80 km/h pe vreme umeda reprezinta un soi de cascadorie. Masina are nevoie de o distanta considerabila pentru a se opri si te poti trezi ca esti implicat intr-un accident la volanul celui mai sigur automobil din lume.
Potrivit lui Christoph Halla, seful echipei de cercetare si dezvoltare a produselor din cauciuc in cadrul companiei Lanxess, nu trebuie sa ne mai facem griji. Soferii trebuie sa fie preocupati de prevenirea accidentelor, nu de ceea ce s-ar putea intampla in urma unei coliziuni.
Unui Volvo (foto) i-au trebuit 32 de metri pentru a se opri, potrivit echipamentelor de masura de la bord. Aceasta distanta nu este multumitoare, spune un specialist de la Michelin, una din companiile producatoare de anvelope care participa la demonstratie.
Acesta da vina pe cauciucurile de proasta calitate si sugereaza un nou test, la bordul unui Volvo echipat cu anvelope de inalta calitate.
Cauciucurile mai bune obtin performante mai bune. Este simplu. Masina se opreste in doar 25 de metri, un factor care poate face diferenta intre viata si moarte. De fapt, in situatii extreme, o masina cu anvelope de proasta calitate traverseaza o distanta de doua ori mai mare decat una cu cauciucuri bune, atunci cand trebuie sa se opreasca, spune Halla. Consumatorul trebuie sa stie acest lucru, precizeaza expertul.
"Este uimitor cati bani dau oamenii pe airbaguri, dar ignora cauciucurile, care pot diminua cu 18 metri distanta de franare". Consumatorii trebuie sa stie ca anvelopele au un impact important asupra buzunarelor lor, respectiv asupra consumului de carburanti. Cauciucurile scumpe sunt mai economice, de-a lungul timpului.
20-30% din consumul unui automobil este atribuit cauciucurilor, care reprezinta o interfata intre masina si drum, spune Halla.
Etichetarea eficienta
Cand sunt pusi in fata alegerii, cumparatorii mizeaza pe brand si pret - in privinta anvelopelor cu care isi doteaza masinile - spune Paul Everitt, CEO al SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) din Anglia.
Oamenii se gandesc de doua ori inainte sa-si cumpere cauciucuri scumpe, chiar si in Regatul Unit, unde veniturile nu sunt similare celor din Romania... In anii recenti, preturile globale la combustibili fosili folositi la producerea cauciucurilor au crescut; in consecinta, au crescut si preturile, chiar daca nu corespund cu performanta.
Producatorii de anvelope se concentreaza acum asupra preturilor la materiale, nu a celor corespunzatoare fortei de munca. In Europa, vor fi introduse incepand cu 1 NOIEMBRIE 2012 noi norme de etichetare a cauciucurilor, care tin cont de mai multe aspecte: distanta de franare pe vreme umeda/ploioasa; zgomotul produs; rezistenta la rulare - care indica de fapt consumul de carburanti si implicit nivelul emisiilor poluante.
Sisteme similare de etichetare/catalogare vor fi introduse in toata lumea. Japonia a introdus deja un asemenea mecanism; Brazilia lucreaza la o legislatie similara si SUA va apela la etichetarile complete ale anvelopelor dupa alegerile prezidentiale. Etichetarea eficienta a anvelopelor reprezinta un trend global, spune Halla.
Dealerii vor fi nevoiti sa isi schimbe strategia de functionare. In trecut, au vandut cauciucuri ieftine, de proasta calitate, obtinand profituri frumoase. Odata cu sistemul transparent de etichetare, le va fi mai greu sa il convinga pe client de "calitatea" anvelopelor vandute.
Ca si dealerii, producatorii de anvelope trebuie sa isi regandeasca activitatea. Multi din producatorii de cauciucuri ieftine se reorienteaza spre o calitate mai buna. Nu este usor. Cauciucurile arata la fel, dar de cele mai multe ori sunt foarte diferite.
Pentru a se adapta realitatii rutiere, producatorii de anvelope majoreaza cheltuielile in privinta cercetarii si dezvoltarii, concurand pe o piata tot mai dinamica. Ei trebuie sa foloseasca tot mai des compusi chimici precum siliciul, care imbunatatesc performantele anvelopelor.
Odata cu materialele moderne, nu mai avem nevoie de compromisuri, puncteaza Halla. Poti influenta rezistenta la rulare fara sa reduci capacitatea de franare a masinii.
Etichetarea le ofera clientilor instrumentele necesare pentru a alege anvelopele potrivite pentru masinile lor, nu doar pentru buzunare, dar sistemul european are o lacuna serioasa, potrivit multor jucatori din industrie - nu exista o masura pentru durabilitate. Astfel, consumatorii nu vor putea sa cunoasca exact costurile aferente duratei de viata a cauciucurilor alese de ei.