Analfabetismul functional costa vieti
analfabetism functionalaccidente romaniasoferi romaniasofat romania
Anul trecut, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania si Institutul de Studii Financiare schitau "tabloul" asigurarile auto si al sigurantei in trafic, in era digitala.
Pana cand "era digitala" ne va acapara vietile - daca nu a facut-o deja - aflam de la Adrian Marin, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania ca piata asigurarilor a trecut de 5,4 miliarde de lei, in prima jumatate a lui 2019, in crestere cu 7,8% fata de aceeasi perioada de timp din 2018.
Suna bine, numai ca tot asiguratorii care fac afaceri in domeniu platesc, in Romania, despagubiri de... 3 milioane de euro. Pe zi!
Desi mare, pierderea de bani nu o bate pe cea de vieti omenesti. Potrivit sefului UNSAR, din 2001 si pana in 2017, 40.000 de oameni au decedat in accidente rutiere in Romania.
Deci, in fiecare an, din cei 16 luati in calcul de asiguratori, au murit 2.500 de oameni. Dar disparitia lor a pricinuit multa suferinta si familiilor lor, accidentele afectand, astfel, si mai multe persoane.
Marin a facut comparatie cu al mai cunoscut cutremur care ne-a zguduit tara, cel din 1977, cand au murit 1.578 de persoane.
Anul acesta a inceput cu un sondaj facut in campania nationala de siguranta si preventie rutiera "Iarna, la volan", desfasurata, in decembrie 2019, de Generali Romania si Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor.
Sondajul a evaluat comportamentele din trafic ale soferilor si ale pietonilor, in special in sezonul rece. Datele nu sunt mai putin cutremuratoare.
Pentru multi romani, sofatul este o bagatela si se face in functie de impresii. Cum altfel se explica faptul ca 21% dintre respondenti au spus ca distanta de franare... scade pe carosabil umed, in timp ce 10% cred ca distanta de franare creste nesemnificativ?
Fapt pe cat de incredibil, pe atat de inadmisibil, mai ales pentru niste detinatori - cu sala si traseu luate - de permis de conducere obtinut corect, este ca 17% dintre soferii participati la sondaj cred ca distanta de franare... scade pe carosabil acoperit de gheata, iar 8% spun ca aceasta creste nesemnificativ.
Cumuland, 31% dintre conducatorii auto nu sunt constienti ca, atunci cand ploua, intre asfalt si pneurile unui autovehicul, se formeaza o pelicula de apa, care duce la acvaplanare, adica, efectiv planezi pe apa, pierzand, de cele mai multe ori, controlul masinii.
Tot cumuland, 25% nu sunt constienti ca este mult mai rau cand aceasta pelicula ingheata si, prin urmare, din cauza unei si mai mari lipse de aderenta, spatiul de franare (chiar si cu pneuri de iarna!) se lungeste considerabil.
Cu aceste… credinte, ne mai miram ca nu e zi de la Dumnezeu fara accidente grave?
Ce este de facut? Este de facut… scoala, educatie si veritabila scoala de soferi, nu un curs intensiv, in urma caruia persoane fara cunostinte elementare de fizica si lipsite, evident, de experienta de a sofa in toate conditiile meteo, obtin, practic permis de port-arma.
Macar pe sosele sa nu se mai manifeste analfabetismul functional, care, iata, costa vieti.
Foto: pexels.com