3800 de kilometri cu un litru de benzina
autoconsum de carburantshell eco-marathoneficienta energetica
Intre 15 si 18 mai, la Rotterdam se va desfasura cea de-a 30-a editie a eco-maratonului Shell. Intrecerea, lansata in 1985 in Franta, se adreseaza studentilor intre 16 si 25 de ani. Este vorba de realizarea unui vehicul al carui consum de carburant sa fie redus la minimum. Recordul este detinut de echipa franceza Microjoule (alianta intre scolile Polytechnique si Centrale Nantes) care a parcurs 3771 kilometri cu un litru de benzina.
La editia din acest an vor participa 200 de studenti din peste 20 de tari. Ei isi vor testa vehiculele in mediu urban (pana in 2012, proba se derula pe pista). Fiecare echipa trebuie sa faca 10 tururi ale unui parcurs definit pe o distanta totala de 16,1 kilometri, de efectuat in mai putin de 39 de minute. Vehiculele sunt repartizate in doua mari categorii dupa dimensiunile lor maxime si minime.
In ceea ce priveste propulsia, aproape totul este permis: benzina, diesel, hidrogen, hibrida, electrica. "Categoria propulsiei electrice a fost introdusa din 2011 si a atras foarte multi concurenti", explica Gilles Vanier, director tehnic al Shell Eco-Marathon. Studentii trebuie sa isi produca vehiculele conform unui caiet de sarcini de 50 de pagini, care prevede standarde privind securitatea, franele, pilotarea electronica a componentelor, utilizarea de panouri solare etc.
Microjoule, masina creata de studenti din Nantes, este neinvinsa din 1992. Ea isi pune titlul in joc cu un vehicul urbai propulsat de hidrogen. Objectivul este sa parcurga 1.600 de kilometri cu echivalentul unui litru de benzina. Philippe Maindru, coordonatorul proiectului, dezvaluie cele trei secrete ale vehiculului cu un consum foarte scazut: aerodinamismul (Microjoule adopta forma unei picaturi de apa inversate, cu un coeficient de penetrare a aerului de 0,1, fata de 0,3 in cazul unui automobil clasic); pierderea produsa de frecarea pneurilor (pentru a o limita, vehiculul este ultralejer, de 80 kg, si echipat cu pneuri ultraperformante Michelin) si eficacitatea energetica a propulsiei (controlul electronic al motorului permite atingerea a 50 % din randament).
Pentru atingerea acestui nivel de performanta, Microjoule beneficiaza de un buget de 40.000 de euro, in afara celui pentru construirea vehiculului.
Sursa: L’Usine Nouvelle