2012 – Anul Rablei
masinipiata autosecond handtaxa autoinmatriculare
Mai mult ca sigur ca nicio taxa din ultimii 22 de ani nu a rascolit buzunarele si mai ales nu a tocit nervii romanilor precum celebra taxa auto. Dincolo de interesele unora sau altora, raman niste bani, de obicei aruncati in vant, nicidecum investiti in mediu, si multi nervi ai celor care-si permit luxul de a detine o masina.
Evident, exista si castigatori: samsarul de masini si statul roman. Samsarul "se descurca" in orice conditii, la el nu conteaza nicio taxa, pentru ca nu o plateste. El "produce" bani, de obicei cu tenta gri spre negru.
Samsarul - mai presus de lege
El nu este vizat de niciun minister si de nicio autoritate, pentru ca, oficial nu exista samsarul de masini, dar ne lovim de el peste tot pe unde este rost de adus o masina de prin Europa de Vest, la bani putini, si vanduta cu enorm de mult profit romanului, mare amator de patru roti.
In lumina noilor orientari, in care a fost eliminata taxa aplicata masinilor fabricate inainte de 1 ianuarie 2007, este clar ca anul acesta va fi unul al Rablei. Adio vanzari de maini noi, in leasing sau cu banii jos, pentru ca, mai mult ca sigur romanii se vor orienta catre vanzarea si achizitionarea de masini deja inmatriculate in circulatie.
Am incercat sa deslusim ceva din piata de masini second hand, de data aceasta nu cu ajutorul samsarilor, ci cu o companie,
New Kopel Group Romania. Aceasta are urmatoarele afaceri in Romania: SIXT rent a car, SIXT New Kopel operational leasing, Union Motors, Auto Import New Kopel si AAA Auto New Kopel.
Manager: Zilele trecute taxa pentru masinile inmatriculate inainte de 1.01.2007 a fost suspendata. Va incuraja reluarea vanzarilor masinilor din aceasta categorie?
New Kopel Romania: Da... va incuraja vanzarea masinilor mai vechi de 2007 pentru ca actualii proprietari se vor grabi sa vanda masinile in cursul anului 2012. Este totodata posibil ca la anumite categorii de masini second hand, care se vand ceva mai dificil, sa observam in piata o usoara tendinta de ieftinire. Aceasta situatie ar putea aparea deoarece cumparatorul unei astfel de masini second hand, inmatriculata inainte de 01.01.2007, va avea de anul urmator o dificultate mai mare in a o vinde mai departe, la randul sau.
M: Ce sistem de taxa auto s-ar potrivi cel mai bine Romaniei?
NKR: Sistemul care se aplica in Germania, de exemplu. Taxa se plateste ca si impozit anual, in functie de norma de poluare a autoturismului.
M: Cat de jos poate sa "cada" piata auto din Romania?
NKR: Nu credem ca o sa cada mai jos de atat. Nivelul de vanzari din 2011, cand s-a ajuns la circa 95.000 de autoturisme noi comercializate, este unul sustenabil pentru piata locala. In functie de performanta programelor de sustinere a pietei auto vanzarile ar putea oscila in jurul valorii de 100.000 de autoturisme.
M: Care sunt principalele puncte pe care le cauta un client de masina second? Motorizare, dotari, vechime, numar de kilometri...?
NKR: In primul rand marca si model. Ulterior motorizare (se gandesc la consum, impozit, asigurare), apoi kilometri si varsta. Astfel, cheltuielile anuale implicate de detinerea si utilizarea unui automobil au devenit un criteriu important pentru clienti. Se observa si o trecere a clientilor catre motorizari de litraj mai mic, cu un consum mai redus. In privinta vechimii si a numarului de kilometri, AAA New Kopel oferteaza automobile cu o varsta de pana la trei ani si un rulaj mediu de circa 60.000 km.
M: Care este bariera de care se lovesc fabricantii chinezi de masini in penetrarea pietei auto europene?
NKR: In primul rand exista o problema de imagine. Primele autoturisme fabricate in China aveau mari probleme de siguranta si fiabilitate. Lucrurile s-au schimbat in ultimii doi - trei ani si calitatea s-a imbunatati semnificativ. Acum cativa ani nimeni nu concepea sa aiba pe masa un televizor fabricat in China. Acum toate electronicele sunt fabricate acolo si le cumparam. Se va intampla similar si in cazul autoturismelor.
M: Romanii sunt obisnuiti cu masini mai ieftine, credeti ca o masina care sa rivalizeze cu Dacia Logan nu va avea succes la noi?!
NKR: Daca nivelul de echipare va fi superior si calitatea executiei la acelasi nivel, nu credem ca romanii vor fi reticenti in a achizitiona un autoturism mai ieftin.