Radu Georgescu, fondator GECAD si antreprenor: Incerc sa ignor puternic, complet, orice are legatura cu statul, in afara de legi
radu georgescugecadantreprenoriatinvestitiiventureconnect
Pentru ca o industrie sa functioneze trebuie sa se intample anumite lucruri in acelasi timp, sa aiba "proptele" din toate directiile, considera Radu Georgescu, fondatorul GECAD Grup si antreprenor.
Antreprenor inseamna sa incerci zece idei, noua sa nu mearga, dar a zecea sa iti aduca succesul. In 1994, echipa lui Radu Georgescu s-a apucat sa lucreze la patru softuri. Trei au esuat, insa cu antivirusul RAV a dat lovitura. Programul avea in 2003 peste 150 de distribuitori in 60 de tari si, in acelasi an, tehnologia a atras privirea celor de la Microsoft care au si cumparat-o ulterior.
"Am pastrat compania si echipa de management, dupa ce fiecare dintre noi a refuzat o super-pozitie la Microsoft. De ce nu am plecat la Redmond, ca VP pe securitate? Pentru ca in sinea mea sunt un antreprenor si nu ma vad facand vreodata altceva. Asa ca am ramas pentru a o lua de la capat", scrie Georgescu pe
blogul personal.
Casa de avocatura Biris Goran a pus bazele
Fundatiei VentureConnect, proiect in care sunt implicati mai multi antreprenori romani de succes, printre care Radu Georgescu si Marius Ghenea. Organizatia si-a propus sa faciliteze contactul direct intre investitori si antreprenori din domeniile IT/Tehnologie/Online.
Manager.ro a discutat cu Radu Georgescu despre perspectiva investitorului asupra antreprenoriatul din Romania. Pana acum, Georgescu a investit in circa 17 firme mici.
ADRIAN POPA: De ce a aparut Fundatia VentureConnect si ce poate face ea pentru antreprenorii romani din industria IT?
RADU GEORGESCU: Ca sa functioneze o industrie, trebuie sa se intample anumite lucruri. Ca sa functioneze industria IT, are nevoie de "proptele" din toate directiile (in sensul pozitiv al cuvantului), de tot felul de intamplari in jurul ei. Are nevoie de programatori destepti, iar aici e nevoie de scoala, de traininguri facute de firme sau de oameni s.a. De asemenea, are nevoie de oameni de business, cu experienta internationala, in online, s.a., oameni care sa stie sa monetizeze o idee, sa construiasca un produs. Are nevoie de management, care se construieste si el prin scoala si experienta. Are nevoie de antreprenoriat. Antreprenorii sunt nebunii frumosi care gandesc in afara cutiei si sunt constienti ca s-ar putea ca noua din zece idei sa nu mearga, dar pana la urma reusesc.
Pentru a reusi, industria IT are nevoie de o comunitate de oameni care sa discute, sa schimbe idei. Stim cum este sa muncesti de unul singur... Cu cat suntem mai multi, cu cat vorbim mai mult, cu atat ne este mai bine. Industria are nevoie de investitii, pentru ca daca nu ai bani nu ai cum sa-i dai drumul afacerii. Aceste investitii pot fi de la fonduri de crestere care vin cu 50 milioane de dolari, venture capital de 2 milioane de euro, de la angel investors, seed money, s.a. Ai nevoie inclusiv de bursa. Toate aceste lucruri trebuie sa se intample si trebuie sa se intample toate odata si nu pe ascuns. Nu fiecare cu fiecare. Adica sunt antreprenor si stiu un fond de investitii cu care ma duc sa vorbesc doar eu, pentru ca daca vorbeste si altcineva este rau. Adica doar eu sa fiu beneficiarul investitiei. La fel si fondurile de investitii. Doar eu trebuie sa gasesc un antreprenor perfect si sa investesc acolo. Nu asa functioneaza lucrurile. Ele trebuie sa existe intr-o comunitate deschisa. Cu cat vedem mai multi ce se intampla in jur, cu atat suntem mai destepti. Pentru ca nu avem o scoala atat de desteapta incat sa ne dea toata informatia si e firesc sa nu fie asa. Scoala iti da o parte din informatie, iar restul o dobandesti prin experienta. Partea de experienta o faci vazand cum fac altii afaceri.
A.P.: Unde trebuie sa caute un antreprenor roman investitorii, in tara sau afara?
R.G.: S-a vorbit mereu despre faptul ca avem nevoie de investitii straine. Dar ce facem cu banii din Romania? Noi credem cu tarie ca banii din tara sunt foarte putin pusi la treaba si ca cei care ii detin au foarte putine "cunostinte" despre unde trebuie investiti. Cred ca oamenii cu bani din Romania stiu foarte putin despre ce sa faca cu banii pe care ii au, pe zona de antreprenoriat IT. Acesta este un domeniu fericit, care poate multiplica banii mult mai bine decat orice altceva. Daca acum cinci - zece ani cel mai bine iti multiplicai banii prin investitii in terenuri, acum cel mai bine faci acest lucru prin investitii in IT, fie ca e vorba de online, software, SAS s.a. Cred ca este foarte important ca banii romanilor sa fie "educati" si folositi in directia cresterii antreprenoriatului. Sunt o multime de firme romanesti care dupa prima investitie primita pleaca in strainatate. Ele cresc fara fonduri romanesti. Ce mi se pare foarte important ar fi ca macar prima runda de investitii sa provina din Romania. Dupa aceea, firmele se pot duce in strainatate si face ce au de facut, dar carand dupa ele fonduri romanesti si intorcand profituri, know-how si tehnologie in Romania.
A.P.: De ce ar participa un antreprenor la evenimentele VentureConnect? La ce poate sa se astepte acolo?
R.G.: In general antreprenorii sunt destul de inchisi, sunt reticenti sa-si impartaseasca experientele. Pe de o parte din teama de ridicol. Cum sa spun eu ce prostie am facut? Pe de alta parte se tem sa nu li se fure ideile bune. Atunci nu partajeaza informatia voluntar pana nu isi dau seama ca acest lucru este bun. Astazi oferi tu o idee care ajuta pe altcineva, iar maine beneficiezi tu de ideea altcuiva. VentureConnect este un instrument care ajuta oamenii sa voluntarieze informatia. Fundatia isi propune sa aduca in aceeasi sala antreprenori, investitori, oameni de afaceri sau programatori care, pe langa joburi, au propriile proiecte personale sau poate au de gand sa devina antreprenori. VentureConnect ofera si pretextul. Nu hai sa ne intalnim toti intr-o sala si sa vorbim. Am putea sa facem si doar asta. Pretextul este insa: hai sa aducem 20 de firme, 10 firme, doua firme, care sa ne povesteasca despre ele. Povestindu-ne, incearca sa se vanda cat mai bine, avand si avantajul, major de altfel, ca in sala sunt investitorii. S-a intamplat de mai multe ori ca firme care au venit sa se prezinte in VentureConnect sa gaseasca investitori.
A.P.: Ne puteti da un exemplu de firma care a gasit investitori prin intermediul VentureConnect?
R.G.: Un exemplu este
Tjobs.ro, portal dedicat resurselor umane. Investitia a venit fix in urma pitch-ului prezentat la VentureConnect.
A.P.: Ati amintit de bursa... Nu ati listat deocamdata niciuna din companiile dumneavoastra. De ce?
R.G.: Unde sa o listez? Listarea la bursa are doua elemente: cel care listeaza si cei care investesc. Cele doua parti trebuie sa se cunoasca foarte bine. Cei care investesc pe bursa sunt multi, o statistica. Asa trebuie sa ii tratezi, statistic. Nu trebuie sa vorbesti cu fiecare dintre ei. In acest caz ii tratezi cu instrumente de marketing si comunicare. Pentru a putea ajunge la o comunitate de investitori trebuie sa fii in stare sa discuti cu ei. Pentru asta ai nevoie de o putere suficient de mare ca sa ajungi la ei. Eu, pentru a-mi cota una din companii pe bursa, trebuie sa am acel pachet de branding si marketing pentru a putea discuta in mod eficient pentru mine cu acei investitori. Daca m-as duce sa cotez A&D Pharma, care este o firma cu farmacii in Romania, pe bursa de la Londra, de unde sa stie investitorul londonez, de pe strada X, apartamentul Y, cine este aceasta firma? A&D Pharma nu are farmacii in Londra. Investitorii care ar dori sa investeasca in aceasta firma sunt cei care vad farmaciile, adica investitorii romani. A&D Pharma trebuie sa se listeze pe bursa din Romania pentru a putea comunica cu potentialii investitori prin toate instrumentele de comunicare in masa. Bursa din Romania nu exista! A&D Pharma nu trebuie sa se listeze nicaieri.
A.P.: De ce spuneti ca bursa din Romania nu exista?
R.G.: Ma puteti contrazice? Cred ca mai intai trebuie sa demonstrezi ca ceva exista, nu ca nu exista. Trebuie sa ma convinga cineva ca bursa din Romania exista.
A.P.: Dumneavoastra aveti si companii cu servicii cunoscute pe plan international. De ce nu le listati afara?
R.G.: Corect. Dar instrumentele necesare pentru a cota o companie din cele cunoscute international pe o bursa straina sunt mult mai costisitoare si trebuie sa le pregatesti suficient de bine. Avangate, de exemplu, merge in aceasta directie. Compania urmeaza sa fie listata pe bursa NASDAQ in 2014 - 2015. Pentru a face asta, ne-am apucat de lucru acum doi ani: sa planificam, sa bugetam si sa facem lucruri.
Mie mi-ar fi extrem de simplu sa listez o companie pe bursa din Romania. Am elemente de branding, exemple de succes, istorie s.a. Procesul ar dura un an si jumatate. Pentru a cota o companie pe NASDAQ, procesul dureaza cinci ani.
A.P.: De ce fonduri va dispune Fundatia in 2012 si cine le asigura?
R.G.: In prezent colaboram cu Fundatia Post-Privatizare. Pe de alta parte incercam sa gasim si alte surse de fonduri, precum sponsorizari. Insa, in plus, exista o cantitate foarte mare de bunavointa. Aceasta este o investitie foarte mare de timp si de efort din partea Biris Goran, a lui Marius Ghenea, a mea sau a lui Orlando Nicoara.
A. P.: Are antreprenoriatul forta de "a misca lucrurile in Romania" in directia buna? Ce poate face statul pentru a incuraja inovatia si deschiderea de noi firme?
R.G.: Antreprenoriatul este singurul care are forta de a misca lucrurile daca se face la scara suficient de mare, daca ajunge la o masa critica. Aceasta masa critica nu exista in acest moment in Romania. Daca ar exista nu ar mai fi nevoie de proiecte precum VentureConnect. Gandirea de tip antreprenorial este cea care face diferenta. Poate sa rezolve problemele unei tari, ale unei industrii, ale unei familii s.a.
In ceea ce priveste a doua parte a intrebarii, incerc sa ignor puternic, complet, in orice tara sunt, fie ca e SUA, fie ca e Romania, orice are legatura cu statul, in afara de legi. Nu spun ca statul nu poate sa ajute, spun doar ca nu stiu eu cum poate face treaba asta.
A.P.: Multi ezita sa intre in afaceri in industria IT locala zicand: "Nu mai am ce sa fac, piata e saturata. S-a facut cam tot". Care sunt zonele pe acest segment insuficient dezvoltate si care pot fi exploatate?
R.G.: S-a inventat televizorul si lumea a zis: "Ce sa se mai inventeze dupa asta? Oau! Vine imaginea printr-o sarma". S-a inventat internetul, telefonia mobila... A fost Microsoft. "Cine sa mai faca software in afara de Microsoft?" A aparut Google. "Ce sa mai faci pe internet?" A aparut Facebook. "Gata, cine sa mai faca altceva?" Garantez ca in urmatorii cinci ani va aparea altceva mare. Si mai este ceva... Nu traieste doar cel mai bun, doar Facebook, doar Amazon.com. Traiesc si eMAG, Alibaba.com s.a. Este foarte tare sa vrei sa fii lider, sa fii Amazon.com, dar daca esti numarul doi la nivel international este suficient de bine. Nu exista o carte despre cum sa devii antreprenor, cum nu exista o carte despre cum sa faci o inventie.
A.P.: Poate cineva care incepe acum o afacere in IT sa ajunga in 10 - 15 la amploarea businessului GECAD, incepand in anii '90? Se spune ca trebuie sa existe un echilibru intre numarul de firme mici si companiile mari, deoarece in primele productivitatea este mai scazuta.