ANCHETA: Tarile nordice si americanii percep cel mai favorabil antreprenorii
ocdecultura antreprenorialaanchetascoalaimaginea antreprenorului
Cultura antreprenoriala a unei tari influenteaza modul in care indivizii considera antreprenoriatul, probabilitatea alegerii unei cariere antreprenoriale, vointa de a reusi si de a o lua de la capat dupa un esec sau sprijinul adus familiei si celor apropiati care intentioneaza sa creeze o intreprindere. Toti acesti factori joaca un rol, chiar daca nu dispunem decat de putine elemente de apreciere empirica a importantei lor relative.
Indicatori ai perceptiei publice a antreprenorilor
O ancheta realizata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) ne ofera exemple de indicatori care masoara anumite caracteristici ale culturii antreprenoriale, in particular imaginea pe care o au oamenii despre antreprenori si perceptia rolului acestora in economie.
Indicatorii referitori la imaginea antreprenorilor au avut corespondent in urmatoarele doua intrebari:
• "Care este opinia dumneavoastra cu privire la antreprenori?", la care respondentii au avut ca variante de raspuns "mai curand favorabila", "neutra" sau "mai curand defavorabila";
• "Scoala m-a ajutat cel mai mult sa inteleg rolul antreprenorilor in societate", respondentii avand de ales intre "total de acord", "de acord", "nu sunt de acord" sau "nu sunt deloc de acord" cu aceasta afirmatie.
Sursa: "Entrepreneurship at a glance 2011", OECD
Modul in care antreprenorii sunt perceputi de populatie este extrem de variabil de la o tara la alta. Proportiile cele mai mari de adulti avand o imagine favorabila a antreprenorilor se gasesc intr-un grup format de tarile nordice si SUA, in vreme ce in vechile economii in tranzitie si in tarile Asiei, doar o persoana din trei, sau mai putin, are o astfel de imagine pozitiva.
Opinia cu privire la antreprenori
Ce face scoala pentru intelegerea rolului antreprenorilor
Opiniile asupra rolului scolii in construirea unei imagini a antreprenorilor sunt, de asemenea, foarte diferite de la o tara la alta. Un aspect interesant consta in numeroasele diferente existente intre clasamentul bazat pe proportia adultilor care au o imagine favorabila a antreprenorilor si clasamentul tarilor din punct de vedere al rolului atribuit scolii in intelegerea rolului antreprenorilor.
Sursa: "Entrepreneurship at a glance 2011", OECD
Chinezii si turcii apreciaza cel mai mult rolul scolii
Ancheta OCDE releva, surprinzator pentru unii, faptul ca din cele 29 de tari in care s-au aplicat interviurile, cei care apreciaza in cea mai mare masura rolul scolii in intelegerea rolului intreprinzatorilor in societate sunt chinezii si turcii, inaintea americanilor.
Europa este absenta de pe acest "podium". Portugalia, prima clasata dintre tarile europene, se situeaza pe pozitia a patra, urmata de Islanda, in vreme ce Marea Britanie ocupa ultimul loc in clasament.