Uneori, sfaturile in afaceri sunt oferite de cele mai surprinzatoare personaje (fie ele si negative). Don Corleone (Vito Corleone, interpretat de Marlon Brando si apoi, in Godfather Part II, de Robert de Niro) si Michael Corleone, fiul sau (interpretat de Al Pacino) cultiva unele valori "antreprenoriale", dincolo de crima, violenta si amenintari. Iata sapte sfaturi "de nerefuzat".
1. Pentru a avea o retea puternica, trebuie sa mentii relatiile cu ceilalti
Ascensiunea lui Vito Corleone isi are radacinile in favorurile pe care le-a oferit celorlalti. El dobandeste o reputatie, aceea a unui om care stie sa intoarca un favor. Dar nu e suficient sa cunosti "oamenii potriviti". Cand patronul unei firme de pompe funebre, Amerigo Bonasera (la inceputul filmului Godfather I din 1972) ii cere o favoare lui Vito Corleone, chiar la nunta fetei "Nasului", acesta din urma il cearta: "Ne cunoastem de multi ani, dar este pentru prima oara cand vii la mine ca sa te ajut. Nu imi amintesc ultima oara cand m-ai invitat la tine acasa, sa bem o cafea, chiar daca sotia mea este nasa copiilor tai". Concluzie? Nu ii cauta pe prietenii tai doar cand ai nevoie de ceva!
2. Ajuta-i pe ceilalti si iti vei ajuta propriul business sa creasca
Lumea afacerilor este dominata de favoruri. Cand ii ajuti pe ceilalti sa isi indeplineasca scopurile, te ajuti, de fapt, pe tine. Asa cum il sfatuieste Johnny Ola pe Michael Corleone: "Hyman Roth face mereu bani alaturi de partenerii sai. Unul cate unul, prietenii nostri dispar... Hyman Roth este singurul ramas in picioare, deoarece face mereu bani alaturi de partenerii sai." Oamenii isi amintesc de cei care i-au ajutat, dupa cum spune Don Altobello in a treia parte a trilogiei "Nasul": "Cel mai bogat om este cel care are cei mai puternici prieteni".
3. Trebuie sa ai o viziune clara si sa fii rabdator
Michael Corleone doreste sa faca tranzitia de la afaceri necurate la unele legale. La un moment dat, sotia sa, interpretata de Diane Keaton, il "cearta", reprosandu-i exact acest fapt: ca nu a reusit sa legalizeze afacerile familiei. Chiar daca inregistreaza un esec in sensul mentionat, Michael se straduieste in toate cele trei parti ale "Nasului" sa isi indeplineasca promisiunea.
4. Trebuie sa iti cunosti obiectivul... si rivalii
In afaceri, trebuie sa stii exact unde mergi. Nu impartasi cu nimeni informatiile vitale. Exista numeroase scene in trilogia Nasul, in care partile implicate au succes deoarece si-au mentinut unele scopuri clare. "Sa nu lasi niciodata pe nimeni sa stie ce gandesti", spune Michael Corleone.
5. Ai nevoie de un consilier, care sa iti ofere un feedback echilibrat
In trilogia despre mafie, nasul are un "consigliere" - avocat sau consultant (Tom Hagen, interpretat de Robert Duvall), care ofera sfaturi impartiale si il ajuta pe "nas" sa ia cele mai grele decizii. In lumea afacerilor, ai nevoie de un sprijin. Acesta poate fi un mentor, un trainer, un consultant sau chiar un membru al familiei.
6. Transmite mesaje clare
Cand Bruno Tattaglia si Virgil Sollozzo afla de planurile lui Vito Corleone de a se infliltra in organizatia lor mafiota cu ajutorul brutei Luca Brasi, ei se asigura ca familia Corleone primeste un mesaj clar. Corleone primeste un peste infasurat in vesta antiglont a mafiotului asasinat Luca Brasi, semn ca "Luca Brasi doarme acum cu pestii". Dupa ceJack Woltz refuza sa il distribuie pe cantaretul si actorul Johnny Fontaine intr-un film care i-ar putea revigora cariera, producatorul rimeste un mesaj mai mult decat dur, un cap decapitat de cal, in propriul pat. Fie ca trimiti un email, o scrisoare sau tii un speech, asigura-te ca furnizezi un mesaj clar.
7. Totul tine de oferta
Daca ai o oferta buna, partenerii tai de afaceri vor fi incantati. O oferta buna poate razbi prin avalansa de marketing si va ajunge direct la consumatorii interesati. Cum stii ca ai o oferta buna? Trebuie sa fie "una de nerefuzat". Amintiti-va insa, asa cum spunea si personajul mafiot Hyman Roth, ca "sanatatea este cel mai important lucru. Mai importanta decat succesul, banii si puterea la un loc".