10 documentare pe care antreprenorii nu trebuie sa le rateze
documentareantreprenoriafacerisean pennindustriestartup
In calitate de antreprenor, cauti noi modalitati de extindere a afacerii. Dar cine vrea sa piarda timpul, citind zeci de carti groase, care dezbat procesul antreprenorial? Exista o modalitate mai directa. Daca vrei sa te educi in arta antreprenoriatului, poti viziona cat mai multe filme documentare despre succes si esec. Cumpara o punga de popcorn si aseaza-te in fotoliul comod din sufragerie. Iata 10 documentare pe care antreprenorii nu trebuie sa le rateze. Lista ramane deschisa!
1. Freakonomics: The Movie (2010)
Sase documentaristi de exceptie, printre care si Morgan Spurlock (Super Size Me), adapteaza pentru ecran cartea best-seller a autorilor Steven Levitt si Stephen Dubner, despre gandirea bazata pe beneficii.
De ce trebuie sa-l vezi: Producatorii Freakonomics: The Movie ilustreaza o serie de povesti, menite sa raspunda la intrebarea: De ce fac oamenii ceea ce fac? Posibilitatea unei recompense financiare ii va determina pe elevi sa invete mai mult? Luptatorii sumo triseaza, daca sesizeaza ca au un avantaj si nu pot fi descoperiti? Raspunsurile sunt mereu surprinzatoare.
Lectia: Daca vei intelege factorii care ii motiveaza pe oameni sa actioneze, ar trebui sa fii pregatit sa ii motivezi; ei vor deveni clientii tai fideli.
2. Once In a Lifetime: The Extraordinary Story Of The New York Cosmos (2006)
Acest documentar realizeaza profilurile echipei New York Cosmos, din North American Soccer League, detinuta de Steve Ross (Warner Communications) si Ahmet Ertegun (fondatorul Atlantic Records).
De ce trebuie sa-l vezi: Once In a Lifetime arata ca harul de a atrage talente de top in afacerea ta nu poate fi subestimat. Cosmos a dovedit acest lucru in 1975, cand a reusit sa-l aduca in echipa pe celebrul PELE, in urma unui contract de 5 milioane de dolari. Imediat, cel mai cunoscut fotbalist din lume la acea vreme a adus echipa in atentia presei. In 1977, NYC a jucat un meci de campionat in fata a 77.691 fani pe Stadionul Giants.
Lectia: Daca angajezi cel mai bun om, compania ta are cele mai mari sanse sa ajunga departe.
3. Standing In The Shadows Of Motown (2002)
Povestea necunoscuta a Motown Records si The Funk Brothers din Detroit, care au fost backing vocals pentru cele mai cunoscute trupe si solisti din Motown, Temptations, Supremes si Marvin Gaye.
De ce trebuie sa-l vezi: The Funk Brothers au lansat mai multe hituri decat Elvis, The Beatles, The Beach Boys si The Rolling Stones. Chiar daca artistii celebri au beneficiat de toate laudele, in spatele lor s-au aflat, modesti, cei de la The Funk Brothers.
Lectia: Este foarte important sa plasezi oameni de exceptie la conducerea companiei tale. Dar la fel de important este stafful mai putin vizibil, din spatele masinii de facut bani. Nu-l ignora.
4. Ayn Rand: In Her Own Words (2011)
Acest documentar reprezinta o colectie de interviuri si documente ale scriitoarei rebele Ayn Rand.
De ce trebuie sa-l vezi: Considerata o femeie de afaceri demna de urmat, Rand este plasata in centrul documentarului, unde isi prezinta argumentele filozofice despre motivarea personala. Ambitia este cea care ne pune sangele in miscare.
Lectia: Cuvintele lui Rand ne reamintesc sa ramanem tari in fata provocarilor supreme, astfel incat sa gasim o solutie logica.
5. The Call Of The Entrepreneur (2007)
Action Media ilustreaza povestile originale ale unor personaje reale, precum un bancher, un fermier si un refugiat din China comunista. Acesti antreprenori au muncit din greu pentru a combate adversitatea cu inovatia si creativitatea lor.
De ce trebuie sa-l vezi: Un documentar cu povesti extraordinare. Povestea dibace a unui fermier din Michigan care a devenit antreprenor este suficient de motivanta pentru a urmari documentarul din 2007.
Lectia: Uneori, antreprenorul modern are nevoie doar de inspiratie, pentru a apasa pedala de acceleratie spre succes, chiar daca esecul pandeste dupa colt.
6. Dogtown And Z-Boys (2001)
Sean Penn, dublu castigator al Premiului Oscar, este vocea din spatele documentarului mentionat, care se concentreaza asupra anilor de inceput ai echipei de skate Zephyr din Venice Beach si stilul lor revolutionar de skateboarding.
De ce trebuie sa-l vezi: Echipa Zephyr a modernizat activitatea de skateboarding in anii '70, transformand-o intr-o industrie de milioane de dolari. Z-boys au avut idei nenumarate, nemaintalnite la acea vreme.
Lectia: Copiii teribili stiu care este urmatorul trend inainte ca acesta sa devina, practic, un trend.
7. Beer Wars (2009)
O poveste despre David vs. Goliat, Beer Wars spune povestea micilor producatori americani de bere, care incearca sa castige o cota din piata a unor giganti precum Anheuser-Busch.
De ce trebuie sa-l vezi: Orice antreprenor care a incercat sa sparga gheata se poate identifica cu aceasta poveste. Intotdeauna sa va educati potentialii clienti in legatura cu superioritate produsului d-vs. "Am invatat tot ce stim despre bere de la Budweiser, Miller si Cross. Este ca si cum am spune ca am invatat sa gatim de la McDonald's", au declarat producatorii artizanali de bere din documentar.
Lectia: Trebuie sa-i convingi pe clienti ca au nevoie de produsul tau.
8. Steve Jobs: One Last Thing (2011)
Prezentat de PBS dupa moartea antreprenorului, Steve Jobs: One Last Thing reprezinta un portret intim al omului din spatele Apple.
De ce trebuie sa-l vezi: Steve Jobs este un simbol al antreprenoriatului, fie ca vrem sau nu. Era sigur pe el, nu accepta compromisuri si ii inspira pe cei din jur. Fiecare antreprenor spera sa influenteze cultura creativa si profesionala asa cum a facut Jobs.
Lectia: Nu strica niciodata sa ai un mentor extraordinar.
9. Startup.com (2001)
Startup.com urmareste ascensiunea si decaderea startup-ului dot.com govWorks.com, infiintat de colegii de liceu Tom Herman si Kaleil Isaza Tuzman, pentru a-i ajuta pe oameni sa comunice mai bine cu guvernele locale.
De ce trebuie sa-l vezi: Drama este omniprezenta. Compania ajunge sa valoreze 50 milioane de dolari intr-un sigur an. Dar GovWorks.com ramane prins intre rivalitatea site-urilor concurente, in timp ce creativitatea lui Herman nu se potriveste cu spiritul precaut al lui Tuzman. Startup-ul esueaza si este cumparat de o companie mai mare, la mai putin de doi ani de la infiintare.
Lectia: Orice finantare nu-ti va aduce nimic bun, daca nu ai incredere in echipa ta si nu furnizezi un produs mai bun decat concurenta.
10. We Live In Public (2009)
Regizorul multipremiat Ondi Timoner (Dig!) il analizeaza pe excentricul producator tv Josh Harris de la Pseudo.com, in decursul unui deceniu din anii '90.
De ce trebuie sa-l vezi: Harris este nebun. Si-a dotat apartamentul cu camere, imediat cum prietena sa s-a mutat la el. Toata viata lor a fost inregistrata pe casete, transmisa online - iar Harris a castigat multi bani din aceasta "afacere". Desigur, incalcarea frecventa a intimitatii a dus la destramarea cuplului si deteriorarea starii psihice a lui Harris. Oricum, acesta a profetit ca in urmatorii ani, ne vom petrece foarte mult timp in mediul online.
Lectia: Nu te teme de inovatii, nu te teme sa revolutionezi industria in care activezi - chiar daca unii oameni iti vor spune ca esti sarit de pe fix.