Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In fiecare an, lobbyistii se perinda la Casa Alba, cheltuind miliarde de dolari pentru a cumpara influenta. Lobby-ul legal poate fi disociat cumva de traficul de influenta, dar linia dintre cele doua activitati este foarte subtire.
Corporatii, grupuri de interese, sindicate, toate toarna tone de bani in scopul "redimensionarii" unor legi si prevederi, pentru a se potrivi cu interesele lor. Majoritatea lobbyistilor nu se ascund de ochii lumii, ci reusesc sa se identifice cu personajele politice pe langa care se afiseaza.
In ciuda multor critici, lobbyul este protejat legal in SUA de Primul Amendament, care asigura dreptul la petitie catre guvern. Lista celor mai mari campanii de lobby din SUA este prezentata in cele ce urmeaza.
1.Industria IT-In ultimii 15 ani, industria IT a devenit unul dintre marii cheltuitori in scopul lobbyului. In 2010, lobbyistii au cheltuit 120 de milioane de dolari. Google, Apple, Amazon si Microsoft au resurse infinite in acest scop. In 2010, Microsoft a alocat 6,9 milioane de dolari pentru activitati de lobby la guvern. Lobbyistii IT doresc taxe mai mici si o securitate sporita in spatiul virtual.
2.Industria exploatarilor miniere-Lobbyul din minerit se axeaza in special pe industria carbunelui. In secolele 19 si 20, lobbyul a dus la una dintre cele mai semnificative reduceri de somaj din istoria SUA. Recent, lobbyistii incearca sa le vanda politicienilor si platitorilor de taxe ideea "carbunelui ecologic", care reduce emisiile de CO2 si influenta altor agenti poluanti. Industria mineritului a cheltuit 100 de milioane de dolari in ultimii trei ani, pentru a face lobby la Casa Alba.
3.Industria apararii-Costurile apararii in SUA au depasit orice limita. Cei mai mari lobbyisti din industrie sunt Lockheed Martin, Boeing si General Dynamics. Lockheed Martin a primit 7% din fondurile returnate de Pentagon si are contracte de sute de milioane de dolari cu IRS, NSA, TSA, CIFA, FBI, Census US si serviciul postal. Analistii politici prevad insa o stagnare a costurilor in industria militara. Dupa 10 ani de razboaie in Afganistan si Iraq si un buget ciuntit, americanii se intorc impotriva spiritului razboinic al guvernului, vizandu-i pe contractori, politicieni si lobbyisti. Urmatorii ani vor arata in ce masura mai este industria americana de aparare "blindata" in fata recesiunii.
4.Industria agricola-Lobbyistii din agricultura au interese diverse. Kraft, Unilever, Monsanto, Phillip Morris, UNICA, International Paper si Weyerhauser, cu totii cheltuiesc anual 150 de milioane de dolari, in scopul lobbyului. Lobbyistii din domeniul agriculturii au pastrat reglementarile privind etichetarea hranei, schimbarile climatice si productia de biocombustibil.
5.Industria petrolului-Industria petrolului este prietena cu politicienii, nimeni nu poate contesta acest fapt. Cabinetul Bush are legaturi stranse cu diverse companii din domeniul petrolului. Sa nu uitam ca vicepresedintele Cheney a fost seful Halliburton, iar Condoleeza Rice a condus Chevron. Companiile din industria petrolului au cheltuit cel mai mult pentru lobby in 2010, aproximativ 150 de milioane de dolari. Dupa dezastrul iscat de BP in primavara anului trecut, lobbyistii "aurului negru" au intrat in colimatoriul presei. BP incearca sa-si repare imaginea zdrelita.
6.Industria bancara-Lobbyistii bancari din America se chinuie sa mentina piata libera...mai putin libera. Ei contribuie cu sute de milioane de dolari la campaniile electorale si la bugetele partidelor din SUA. Goldman Sachs a donat nu mai putin de 2,6 milioane de dolari catre diversi politicieni si guvernanti. In schimb, compania poate administra in voie rezervele americanilor. Dupa cum stim, "bancarii" au contribuit din plin la Marea Recesiune, atat in anii '30, cat si in anii 2000.
7.Industria farma-Industria farmaceutica are lobbyisti puternici la Washington. Companiile farmaceutice detin o influenta mai mare in SUA decat in oricare alta tara. Pfizer Inc. a cheltuit in 2009 circa 25 de milioane de dolari pe lobby. Industria medicamentelor prescrise ramane stabila, in timp ce 32 de milioane de americani asteapta sa isi reinnoiasca asigurarile medicale. Pentru farmacisti, perspectivele raman roz.
8.AARP-American Association of Retired Persons este un ONG pentru batrani, dedicat imbunatatirii calitatii vietii, cu precadere pentru cei de varsta a treia. In 2010, AARP a cheltuit 22 de milioane de dolari pe lobby la Casa Alba, vizand reforma medicale, securitatea sociala si legislatia privind varsta de pensionare.
9.Lobby-ul pro-Israel-American Israel Public Affairs Committee are activitati multiple de lobby la Washington. Politicienii sustin statul evreu si evita sa-l critice. AIPAC a cheltuit in 2010 circa 4 milioane de dolari in scopul asigurarii unui sprijin la Casa Alba.
10.NRA-National Rifle Association-In ultimii 30 de ani, cei care militeaza pentru dreptul de a purta o arma au facut un puternic lobby la Washington. In 2010, acestia au cheltuit 7,2 milioane de dolari in scopul obtinerii de sustinere din partea guvernului SUA. Sa nu mai punem la socoteala faptul ca actorul Chuck Norris, cunoscut din filmele stupide de actiune, a aparut in cadrul campaniei "Trigger The Vote".
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special "E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"