STUDIU Rentrop & Straton: Pe piata de carburanti din Romania, pentru firme calitatea este mai importanta decat pretul
studiurentrop & stratoncarburantiomvrompetrolase
Doar 31,4% din managerii care folosesc carburantii in activitatea economica a companiei au contracte de furnizare incheiate cu distribuitori de produse petroliere. Dintre acestia, 32,1% au incheiat contracte cu Petrom, 21,4% cu Rompetrol, 19,6% cu Lukoil, 10,7% cu OMV, 8,9% cu MOL, iar 1,7% s-au orientat catre alti distribuitori, locali, potrivit studiului "Consumul de carburanti in randul companiilor din Romania", realizat de Divizia Market Research a grupului romano-german Rentrop & Straton.
Studiul arata ca, dintre companiile care intentioneaza sa isi schimbe furnizorul de carburanti, majoritatea ar alege sa se indrepte catre OMV, Petrom si Rompetrol, ca prime optiuni.
Dintre managerii care nu au incheiat contracte de achizitie a carburantilor pentru compania lor, mare parte au incarcat pana in prezent rezervoarele autovehiculelor de la Petrom, OMV, Rompetrol, Lukoil si MOL.
Majoritatea respondentilor care au incheiat contracte cu distribuitori de carburanti (74,5%) sunt multumiti de serviciile acestora. Cu toate acestea, managerii sunt nemultumiti de nivelul preturilor practicate la combustibili de catre distribuitorii cu care au incheiat contracte de achizitie (44,2% din respondenti). 10,9% dintre managerii respondenti s-au declarat ca fiind "multumiti" de serviciile distribuitorilor de carburanti, pe cand 5,5% sunt "foarte nemultumiti" in aceasta privinta. Doar 3,8% din respondenti sunt "foarte multumiti de preturi". In schimb, 13,5% sunt "foarte nemultumiti de trendul actual al preturilor".
Potrivit studiului, benzina cu cifra octanica 95 este carburantul cel mai frecvent cumparat (53%). Desi cifra octanica mai mica limiteaza realizarea unor rapoarte de comprimare mari si ofera o putere mica motoarelor, benzina CO 95 este preferata, in principal, datorita pretului sau scazut.
Cele 71,9% companii care utilizeaza in activitatea lor motorina, achizitioneaza cel mai frecvent motorina cu cifra cetanica 51 si sulf 50 ppm (28,1% din respondenti) si motorina cu cifra cetanica 51 si sulf 10 ppm (27%).
"Studiul realizat de Rentrop&Straton Market Research reprezinta o mare noutate pe piata cercetarilor de marketing din Romania. Pentru prima data, managerii pot alege in cunostinta de cauza, vazand care este experienta colegilor in acest domeniu. De asemenea, distribuitorii de carburanti beneficiaza de un instrument vital in planificarile de marketing pentru 2012", a declarat George Straton, Presedinte Rentrop&Straton Group.
Studiul "Consumul de carburanti in randul companiilor din Romania" pe scurt:
- Peste doua treimi din managerii romani considera ca resursele de petrol sunt aproape de a fi epuizate, iar alternativa cea mai promitatoare la energia bazata pe hidrocarburi este energia solara.
- Cea mai mare parte a companiilor participante la cercetare sunt dependente in momentul de fata de consumul de carburanti, 77% dintre managerii chestionati declarand ca folosesc combustibili petrolieri in desfasurarea activitatilor economice ale firmei.
- Combustibilii "clasici" sunt cei mai folositi de catre companiile din Romania: motorina (71,9%) si benzina (69,3%). O proportie semnificativa de intreprinderi (16,6%) utilizeaza si gazul petrolier lichefiat (GPL).
- Sectorul de activitate in care combustibilii petrolieri lichizi sunt utilizati preponderent este transportul angajatilor si al marfurilor cu autovehicule proprii (90,5% dintre respondenti).
- Majoritatea companiilor mici si mijlocii chestionate achizitioneaza des carburanti, cei mai multi respondenti cu functii de conducere in firme declarand ca alimenteaza cu combustibili zilnic (31,9%) sau o data la cateva zile (36,2%).
- Cel mai important criteriu pe baza caruia managerii decid sa achizitioneze carburantii pentru companie este calitatea produselor (61,3% din respondenti). In acelasi timp, pretul este apreciat ca important sau foarte important de catre 57,1% din manageri.
- Pentru actualul semestru din 2011, cei mai multi din managerii chestionati (45%) anticipeaza o crestere moderata a cheltuielilor cu carburantii necesari desfasurarii activitatilor economice ale companiilor pe care le conduc. 27,5% dintre respondenti prevad o mentinere la acelasi nivel a cheltuielilor cu carburantii, iar 10,1% considera ca ele vor scadea moderat.
- Mai putin de o treime din respondentii care folosesc carburanti in activitatea economica a companiei au contracte de furnizare incheiate cu distribuitori de produse petroliere.
Studiul
"Consumul de carburanti in randul companiilor din Romania" a fost realizat pe un esantion de 556 respondenti, in perioada 14 septembrie 2011 - 12 octombrie 2011, de Divizia Market Research a grupului romano-german
Rentrop & Straton, liderul pietei de informatii specializate din Romania. Studiul a fost realizat in parteneriat cu
Academia de Studii Economice (ASE) Bucuresti.
Pentru mai multe informatii despre studiu: Cristina Apopei - Project Manager, 0213172587, cristinaa@rs.ro