Studiu: Guvernele ar trebui sa colaboreze cu antreprenorii pentru scaderea somajului
somajstudiuanalizaantreprenoriguverne
Guvernele ar trebui sa colaboreze tot mai mult cu antreprenorii pentru a stimula cresterea economica si pentru a crea noi locuri de munca, in contextul in care multe tari continua sa se confrunte cu niveluri ridicate ale somajului si cu provocari legate de cresterea economica, se arata in studiul EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013.
“Mesajul la nivelul tarilor G20 este clar: guvernele, antreprenorii si corporatiile trebuie sa lucreze impreuna pentru a dezvolta in continuare mediul antreprenorial. La o concluzie similara am ajuns si in Romania la inceputul anului acestuia”, este de parere Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.
Studiul prezinta situatia antreprenoriatului si clasamentul tarilor din G20, din punctul de vedere al celor cinci piloni ai ecosistemului antreprenorial: accesul la finantare, cultura antreprenoriala, sistemul fiscal si de reglementare, educatia si formarea profesionala, precum si sprijinul coordonat pentru dezvoltarea antreprenoriatului.
Barometrul are la baza un sondaj derulat in randul a peste 1.500 de antreprenori de top, date calitative privind mediul antreprenorial din cadrul G20, precum si analizele EY a peste 200 de programe guvernamentale.
Analiza ofera peste 40 de recomandari cheie pentru guverne, antreprenori si corporatii pentru imbunatatirea conditiilor prin care antreprenoriatul poate stimula cresterea economica si crearea de locuri de munca.
In cadrul G20, tarile mature detin cel mai mare scor pe toti pilonii din barometru, oferind cele mai bune ecosisteme pentru dezvoltarea antreprenoriatului.
La nivelul celor cinci piloni, Australia, Canada, Coreea de Sud, Marea Britanie si SUA se afla pe primele locuri din G20. SUA este lider in ceea ce priveste accesul la finantare si cultura antreprenoriala, iar Franta ocupa primul loc la categoria educatie si formare profesionala.
Cu toate acestea, pietele emergente reduc decalajul si aduc cele mai rapide imbunatatiri sistemului lor antreprenorial. Arabia Saudita este perceputa ca fiind cea mai atractiva din punct de vedere fiscal si al conditiilor de reglementare, datorita ratelor reduse de impozit pe profit si normelor juridice simplificate. In cadrul pilonului referitor la sprijin coordonat, care include programe de mentorat si schimb de bune practici, Rusia detine scorul cel mai mare, urmata de Mexic si Brazilia.
Crearea de locuri de munca si somajul in randul tinerilor
Antreprenorii ofera doua treimi din locurile de munca din tarile G20 si reprezinta un motor important pentru crearea de locuri de munca, inclusiv pentru tineri. Pe intreg teritoriul UE, s-a estimat ca antreprenorii au generat 67% din noile locuri de munca in 2012, in timp ce in China, procentul s-a ridicat la 75%.
Accesul la finantare, principala prioritate
Accesul la finantare este mentionat ca principala prioritate pentru dezvoltarea mediului antreprenorial la nivel global de catre 70% dintre antreprenori. Acestia sunt de parere ca obtinerea fondurilor este dificila pe toata durata de viata a firmelor lor.
Barometrul subliniaza faptul ca guvernele trebuie sa creeze o serie de mecanisme si institutii care sa poata furniza capital antreprenorilor, conform fiecarei etape de dezvoltare a afacerii, alaturi de alte tipuri de ajutor si mentorat, acestea din urma fiind si ele esentiale pentru sustinerea antreprenorilor.
Statele Unite se claseaza pe prima pozitie in ceea ce priveste accesul la finantare, urmate de Anglia si China. Astfel, in timp ce in Statele Unite doar 15% dintre antreprenori sustin ca accesul la finatare este dificil, in tari precum Italia sau Argentina valorile ajung la 45%, respectiv 40%.
Accesul la finantare inca din primele stadii de dezvoltare ale afacerii incepe sa se imbunatateasca. Statele Unite, Canada si Australia, precum si Arabia Saudita si Indonezia au obtinut rezultate bune in furnizarea de fonduri pentru start-up-uri.
Pe de alta parte, 83% dintre antreprenori sunt de parere ca un sistem de stimulente fiscale care sa sustina inovarea ar imbunatati mediul antreprenorial din tarile lor. Spre exemplu, in Canada, antreprenorii pot recupera 50% din cheltuielile de cercetare si dezvoltare, indiferent daca inregistreaza profit sau pierdere.
Guvernele sunt chemate sa actioneze
Alaturi de imbunatatirea accesului la finantare, exista un mesaj clar al antreprenorilor din statele G20 privind necesitatea schimbarii culturii antreprenoriale, pentru a indeparta stigmatul falimentului, pentru a evidentia succesul antreprenorilor si de a promova o intelegere comuna asupra politicilor si mediului de business.
Antreprenorii americani au o teama relativ mica de esec. De fapt, 43% dintre ei considera ca falimentul este o oportunitate de a invata, in comparatie cu o medie de 23% in G20.
Implicatiile relativ scazute ale unei insolvente incurajeaza antreprenorii americani sa se lanseze in noi afaceri. Pentru a intelege mai bine provocarile cu care se confrunta, raportul recomanda guvernelor sa realizeze o analiza proprie asupra mediului antreprenorial, pentru a se asigura ca strategiile si politicile sunt puse in practica in mod corect.
La nivel de Romania
Discutii au avut loc si la nivel de Romania, unde realizatorii studiului au incercat sa gaseasca solutii alaturi de antreprenorii si oficialii din marile orase ale tari noastre. S-au desprins multe idei constructive, spun oficialii studiului. Printre acestea, la capitolul reglementare si impozitare, antreprenorii considera ca sunt necesare: simplificarea procedurilor si reglementarilor fiscale, profesionalizarea urgenta a functionarilor publici, reducerea drastica a birocratiei si asigurarea predictibilitatii mediului fiscal.
La capitolul educatie, antreprenorii considera ca formarea antreprenoriala trebuie inceputa cat mai devreme, din scoala generala chiar, si trebuie predata de antreprenori.
De asemenea, antreprenorii apreciaza ca imaginea antreprenorului in societatea si cultura romaneasca trebuie echilibrata prin comunicarea in media a succeselor si povestilor oamenilor de afaceri romani. Se genereaza astfel o schimbare de mentalitate nu numai publicului larg sau functionarilor cu care antreprenorii iau contact la nivelul institutiilor, ci mai ales celor care realizeaza politicile si masurile publice cu privire la mediul antreprenorial si care trebuie sa valorifice aportul valoros pe care antreprenorii au demonstrat ca il au pentru economiile din intreaga lume.