Mai crezi in Mos Craciun? Iata cele mai mari minciuni din istoria publicitatii
mos craciunreclamepublicitateminciunitigaricancer
Publicitatea nu este cel mai sincer domeniu, asta stim cu totii. Unele reclame ne promit ca vom slabi miraculos peste noapte sau ca ne vor creste brusc mii de fire de par in cap. Chiar si cele mai onorabile branduri apeleaza la tertipuri murdare. Skechers si-a mintit cumparatorii ca daca vor cumpara o pereche de pantofi speciali, vor dobandi un tonus demential. Altii au citat studii false, pentru a-si sustine punctele de vedere la fel de artificiale.
Cure All vindeca tot. Chiar tot.
In 1919, dr. William Frederick Kock a lansat un medicament. Doctorul sustinea ca produsul sau vindeca orice boala, inclusiv tuberculoza si cancerul. In 1948, dupa realizarea unor teste, doctorii au descoperit ca glyoxid, medicamentul in cauza, continea doar apa distilata. Koch a tratat pacientii bolnavi de cancer cu medicamentul sau inchipuit. Multi dintre ei au murit. FDA nu a reusit insa sa-l incrimineze pe doctor, din lipsa de dovezi. Koch a fugit in Rio de Janeiro la sfarsitul anilor '40.
Classmates.com iti gaseste colegii de clasa.
Inaintea Facebook-ului, a existat Classmates.com. Site-ul continea chiar si o sectiune Gold, care le permitea utilizatorilor sa faca schimb de emailuri cu prietenii vechi. Anthony Michaels a fost atras de contul Gold, dupa ce Classmates.com i-a trimis un email, spunandu-i ca un vechi prieten incearca sa-l contacteze. S-a dovedit ca site-ul a mintit si Michaels i-a intentat un proces pentru publicitate inselatoare. Classmates.com a platit 9,5 milioane dolari - 3 dolari per abonat - in 2010.
Airborne vindeca racelile.
Airborne - medicamentul "realizat de un profesor" - a primit note proaste, cand s-a dovedit ca nu poate ucide bacteriile si virusurile, asa cum a sustinut. De fapt, Airborne era un placebo, avand efectul unei vitamine C. Airborne a platit despagubiri de 23,3 milioane dolari, in urma unui proces.
Pastilele care il bucura pe barbat.
Extenze si Enzyte promiteau barbatilor ca "le va mari increderea in ei". Extenze a platit daune de 6 milioane dolari in 2010 si seful Enzyte, Steve Warshak a fost condamnat la 25 de ani de inchisoare, deoarece si-a suprataxat clientii.
Cremele cosmetice de la L'Oreal, "garnisite" cu Photoshop.
Socurile electrice vindeca SIDA si cancerul.
Doctorul Clark Zapper a facut afirmatia ridicola ca un zapper electric poate vindeca SIDA si cancerul. Compania elvetiana a fost de acord sa plateasca daune in 2004, catre clientii din SUA.
Benzina "limpede ca si cristalul" este mult mai "verde".
Amoco a lansat in anii '90 o reclama masiva in care sustinea ca benzina sa este mai eco, deoarece este "limpede ca si cristalul". Afirmatiile Amoco nu au fost sustinute de realitate si compania a primit amenda din partea FTC.
Adidasii care te ajuta sa slabesti.
Skechers s-a folosit de imaginea unei vedete sexy, precum Kim Kardashian, pentru a-si promova adidasii Shape-up. Acestia l-ar fi ajutat pe purtator sa slabeasca in mod miraculos. FTC nu a fost de acord si Skechers a platit amenzi de 40 milioane dolari. In aceeasi situatie s-a aflat si Reebok, cu pantofii sai EasyTone. Reebok a platit o amenda de 25 milioane dolari si toti cei care au cumparat produsul si-au primit banii inapoi.
Hoover le va permite britanicilor sa zboare gratuit pana in SUA, daca achizitioneaza un aspirator de casa.
In 1992, Hoover le-a promis britanicilor doua zboruri gratuite in SUA, daca achizitioneaza un aspirator de 100 lire sterline. Cand compania si-a dat seama ca nu-si poate tine promisiunea, nu a retras campania, ci a...prelungit-o! Hoover a platit amenzi de 48 milioane lire sterline.
Vitaminele previn cancerul de prostata.
Bayer a platit amenzi usturatoare, dupa ce a sustinut ca unul din ingredientele medicamentelor sale, seleniul, previne cancerul de prostata. De fapt, studiile au aratat ca seleniul nu previne cancerul la barbati, ci majoreaza riscul aparitiei diabetului. Bayer a platit amenzi de 3,3 milioane dolari in Oregon, California si Illionis, pentru publicitate inselatoare.
Rice Krispies ii fereste pe copii de gripa porcina.
In 2009, Kellogg a sustinut ca cerealele Rice Krispies ajuta la imbunatatirea imunitatii copiilor, furnizand 25% din necesarul zilnic recomandat de antioxidanti, vitamine si nutrienti. FTC a acuzat Kellogg de afirmatii false. Kellogg a sustinut ca lansat campania din cauza "atentiei consumatorilor vizavi de pericolele H1N1 (gripa porcina)".
Nutella este buna pentru organism.
Nutella a sustinut ca delicioasa crema de ciocolata este buna pentru organism. Mamica unui copil in varsta de 4 ani a dat in judecata compania, obtinand 3 milioane dolari. Oamenii care au cumparat Nutella intre 1 ianuarie 2008 si 3 februarie 2012 ar putea primi inapoi pana la 20 de dolari fiecare.
Hamburgerul McDonald's de pe hartie vs. cel real.
Listerine vinde orice, de la matreata la taieturi.
Listerine a sustinut ca vindeca orice, inca din 1921. De abia in 1975 Federal Trade Commission a stabilit ca Listerine se foloseste de publicitatea inselatoare si a amendat compania cu 10 milioane dolari.
Cea mai dureroasa reclama este cea care sustine ca "tigarile sunt sanatoase"
Aceasta reclama veche pentru "tigarile destinate astmaticilor" sustinea ca tutunul reduce iritatia bronhiilor. "Nerecomandate copiilor sub sase ani", totusi!
Chiar si Mos Craciun a sustinut ca tigarile vindeca cancerul de gat!
(
via business.time.com)