KPMG: Cota medie de impozit pe venit la nivel mondial creste in 2013 cu 0,3 puncte procentuale
kpmgtaxeonline tax toolviitorimpozite
Multe tari din intreaga lume continua sa creeze noi praguri valorice pentru cotele de impozit pe venit aplicabile pentru persoanele cu venituri foarte mari sau sa introduca noi taxe temporare, ca raspuns la preocuparile privind deficitul bugetar guvernamental.
Potrivit KPMG International, cota medie de impozit pe venit la nivel mondial a crescut din nou, in acest an, cu 0,3% - marcand al doilea an consecutiv de crestere. 2013 marcheaza, de asemenea, al doilea cel mai mare numar de cresteri ale cotei de impozit (in 9 tari), incepand din 2003, de cand KPMG colecteaza date pentru acest studiu.
Cea mai mediatizata modificare a cotei de impozitare in 2013 a avut loc in Statele Unite, unde expirarea reducerilor fiscale acordate in timpul administratiei Bush a adus si cea mai insemnata crestere a cotei federale, de la 35% la 39,6%. Slovenia s-a remarcat prin cea mai mare majorare a cotei, si anume o crestere de 9 puncte procentuale, de la 41% la 50%, arata instrumentul online de masurare a taxelor, Online Tax Tool, al KPMG International.
“Vizarea persoanelor cu venituri mari reprezinta pentru guverne o modalitate de a obtine venituri suplimentare si de a arata contribuabililor ca se iau masuri corecte si necesare pentru binele tarii lor”, spune René Philips, Directorul Global al departamentului International Executive Services din cadrul KPMG.
India este un exemplu in acest sens, odata cu introducerea unui nou impozit temporar pentru persoanele cu venituri mari. Numai pentru anul fiscal 2013/14, India a impus o taxa suplimentara de 10% din impozitul platit de persoanele fizice cu un venit anual peste 10 millioane de rupii indiene. De asemenea, Republica Ceha a aplicat un impozit temporar de 7%, sub numele de “suprataxa de solidaritate” pentru veniturile de peste 1.242.432 coroane cehe.
In plus, Japonia si-a majorat cea mai ridicata cota cu 0,84 puncte procentuale, ca urmare a introducerii unei “Suprataxe Speciale de Reconstructie”, pe care guvernul japonez a introdus-o pentru a ajuta la finantarea costurilor de reconstructie dupa marele cutremur din estul Japoniei, din 2011.
Letonia a diminuat cota unica de impozitare cu 1 punct procentual, ca parte a unei actiuni esalonate de reducere a cotei, de la 25% la 20%, pana in 2015, iar Grecia a redus cota maxima cu 3 puncte procentuale (de la 45% la 42%).Totusi, desi in Grecia cota cea mai ridicata a cunoscut o scadere, schimbarea a fost parte a unor masuri mai ample de restructurare a tuturor pragurilor valorice pentru aplicarea cotelor de impozitare progresive. Aceste modificari au condus la cresterea cotelor de impozitare pentru nivelurile mici si mijlocii de venit, astfel incat cotele de impozitare au crescut de fapt pentru toate persoanele fizice cu venituri anuale sub 220.000 euro (in ciuda scaderii cotei maxime).
Cea de a treia si cea mai notabila scadere a avut loc in Marea Britanie, unde cea mai mare cota a fost redusa de la 50% la 45% incepand cu 6 aprilie 2013. Pe parcursul celor trei ani de functionare, cota de 50% aplicata in Marea Britanie a fost foarte criticata pe seama faptului ca determina persoanele cu venituri ridicate sa plece in strainatate si actiona ca un factor de descurajare a spiritului antreprenorial.
Critici similare au fost aduse foarte mediatizatei categorii de impozitare de 75% (pentru persoanele cu venituri de peste 1 milion de euro), categorie propusa de presedintele francez François Hollande, cu mai mult de un an in urma. In decembrie 2012, consiliul constitutional al Frantei a hotarat ca impozitul de 75% este neconstitutional, insa este inca neclar daca Franta va mai introduce un impozit pentru cei “super bogati” sub o alta forma.
Madalina Racovitan, Partener in cadrul KPMG in Romania si coordonatorul departamentului People Services comenteaza: “Francezii au fost in mod traditional toleranti cu privire la impozitele si contributiile sociale mari, considerandu-le pretul pe care trebuie sa il plateasca pentru servicii publice de calitate si beneficii sociale. Mai mult decat atat, opinia publica a fost in general dezaprobatoare fata de persoanele bogate care au parasit Franta pentru a scapa de cota propusa de 75%. Cu toate acestea, se pare ca un numar tot mai mare de cetateni francezi sunt preocupati de nivelul ridicat al taxelor, in special cand calitatea serviciilor publice pare a fi in declin. Va fi interesant de vazut cum va fi tratata problema impozitarii in viitoarele campanii electorale atat locale, cat si europene”.
Racovitan continua: “ Raportandu-ne la Romania, cota unica de impozit pe venit de 16%, introdusa la inceputul anului 2005, nu a suferit nici o modificare. Cota pare a fi competitiva, insa pentru a intelege costurile reale ale ocuparii fortei de munca, contributiile sociale trebuie, de asemenea, sa fie luate in considerare. Acestea sunt destul de ridicate in Romania, dupa cum au aratat studiile comparative la nivel mondial realizate de KPMG, in timp ce beneficiile pe care le aduc sunt reduse. Plafonarea contributiilor sociale la de cinci ori salariul mediu reprezinta un aspect pozitiv, cu toate ca are aplicabilitate restransa. Guvernul ar trebui sa analizeze cu atentie reducerea contributiilor sociale, sau cel putin plafonarea lor la niveluri rezonabile, pentru a incuraja ocuparea fortei de munca si stimularea cresterii economice. Guvernul a declarat public in acest an ca se urmareste o reducere a contributiilor sociale pentru anul viitor. Cu toate acestea, ramane de vazut care vor fi masurile concrete ce vor fi luate in perioada urmatoare”.
Pentru mai multe detalii, accesati instrumentul online de masurare a taxelor, Online Tax Tool, al KPMG International.