EY Romania: Consumatorii romani se informeaza mai ales online si sunt loiali fata de branduri
ernst & youngey romaniaelena badeamagazineviitoroferte
In Romania 4 din 10 cumparatori sunt deja consumatori digitali, fata de 6 din 10 la nivel global. Pe de alta parte, in Romania din 10 consumatori digitali, doar 6 se informeaza online, dar cumpara din magazin, 3 cumpara online dupa ce s-a informat inclusiv din magazin, iar unul este hypertasker digital, adica este in principal interesat de caracteristicile tehnice si de atitudinea sociala si etica a companiei producatoare a bunurilor/serviciilor pe care intentioneaza sa le achizitioneze.
Consumatorii romani tineri se informeaza mai ales online in privinta caracteristicilor, disponibilitatii si pretului produselor si serviciilor de care sunt interesati, conform studiului Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, lansat de EY Romania astazi.
Studiul analizeaza perceptiile asupra intregii experiente de cumparare a unui numar de 310 consumatori romani cu varsta intre 20 si 35 de ani, pe baza unui chestionar aplicat in perioada 31 martie – 5 mai 2014. Studiul se concentreaza pe acest palier demografic, deoarece acesta incepe sa acceseze niveluri de venituri superioare, devenind un segment reprezentativ de consumatori.
Marea majoritate a respondentilor sustin ca informatia oferita de mediul online este folositoare sau foarte folositoare (61% pentru produse si 52% pentru servicii). Se observa faptul ca informatiile din mediul online referitoare la servicii sunt considerate ca fiind mai putin relevante decat cele despre produse.
53% dintre respondenti spun ca sunt loiali fata de brandul produselor analizate, iar 42% fata de brandul serviciilor analizate. De cealalta parte, 7% dintre consumatorii tineri afirma ca nu sunt deloc loiali brandurilor de produse, iar 15% dintre ei nu sunt deloc loiali brandurilor de servicii.
Consumatorii sunt cei mai loiali fata de furnizorii de servicii de telefonie mobila si servicii de internet (30%). De asemenea, sunt foarte loiali fata de brandurile de automobile, imbracaminte, produse alimentare si servicii medicale. In zona celui mai redus atasament fata de brand se regasesc imprumuturile bancare si asigurarile.
Desi brandul conteaza destul de mult in decizia de cumparare, respondentii spun ca sunt influentati cel mai mult de garantia si calitatea produsului/serviciului (32% in Romania, fata de 27% la nivel global), urmate de pretul si conditiile de livrare (20% in Romania, fata de 29% media globala).
Atunci cand se afla in magazin, factorii cheie care contribuie la decizia de cumparare sunt ofertele promotionale (48%) si disponibilitatea produselor sau serviciilor (38%). Asistenta la cumparare si termenii de livrare sunt de asemenea factori relevanti (26% din respondenti au afirmat ca au un impact foarte puternic in decizia lor de cumparare), insa aspectul magazinului nu e un considerat ca factor notabil atunci cand se ia decizia de cumparare pentru produsele si serviciile analizate.
Atunci cand se discuta preferintele de plata pentru produsele si serviciile achizitionate, romanii prefera plata in numerar masura de 62%, peste consumatorii din Orientul Mijlociu (60%) si mult peste media globala (39%). Consumatorii romani prefera numerarul chiar mai mult decat consumatorii chinezi sau indieni, in timp ce media Europei de Est este de 51%.
Intrebati care sunt caracteristicile pentru care ar fi dispusi sa plateasca in plus, consumatorii romani respondenti au indicat disponibilitatea imediata, serviciile premium si personalizate, dar si produsele de lux (12%), produsele eco (9% dintre respondenti) si produsele romanesti (9%).
“La nivel global doua treimi dintre consumatori sunt acum consumatori digitali, adica utilizeaza mediul online in procesul de cumparare. In Romania procentul este acum de numai 41%, insa pe masura ce generatia Y acceseaza niveluri de venituri superioare, acest tip de consumatori va “prelua” si piata locala. Mai mult, hypertasker-ii digitali, considerati cumparatorii viitorului, sunt cei mai sofisticati si mai exigenti dintre cumparatorii digitali. De aceea, producatorii si furnizorii de servicii din Romania incep sa acorde atentie mediului online, ca parte a unei abordari integrate omnichannel, atat din punctul de vedere al prezentarii ofertei lor, cat si al promovarii,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania.