Cum s-a schimbat transportul maritim de la Titanic incoace
titanicscufundare titaniccentenar titanicallianz
La 100 de ani de la scufundarea Titanicului, un studiu al Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) constata ca siguranta transportului maritim s-a imbunatatit simtitor, iar daunele s-au diminuat, in ciuda triplarii flotei globale.
In suta de ani de la scufundarea Titanicului, flota maritima comerciala mondiala s-a triplat, ajungand la peste 100.000 de vase, iar rata daunelor maritime a scazut de la o nava la 100 pe an, in anul 1912, la o nava la 670 pe an, in 2009.
De asemenea, din 1910, tonajul flotei globale a crescut de 23 de ori, apropiindu-se, in 2010, de un miliard de tone brute, iar comertul maritim s-a triplat din 1970, ajungand la peste 8,4 miliarde de tone cargo incarcate anual.
Totodata, numarul pasagerilor de linie arata o crestere semnificativa si se estimeaza ca, in anul 2015, peste 22 de milioane de pasageri vor fi transportati de vase de croaziera in intreaga lume.
Studiul mai arata ca transportul maritim este unul dintre cele mai sigure modalitati de transport a pasagerilor in Europa, inregistrand mult mai putine rate ale accidentelor fatale decat masina, motocicleta si bicicleta.
Dar, printre riscurile transportului maritim modern, se numara tendinta de a construi nave supra dimensionate, presiunile costurilor care-i determina pe proprietari sa angajeze echipaj din tari emergente, unde standardele de pregatire si evaluare ar putea fi inconsistente.
Alte riscuri semnificative sunt reducerea numarului de membri ai echipajelor; cresterea birocratiei la bord; amenintarea continua a pirateriei; dizlocarea blocurilor de gheata si eventualele complicatii de navigatie si de mediu asociate acesteia.
In ciuda sigurantei in crestere, de cele mai multe ori, marile accidente sunt cele care au determinat schimbari majore in reglementari.
Potrivit Allianz, si accidentul Costa Concordia va determina acelasi lucru, indiferent de rezultatul investigatiilor oficiale.