Cum Esueaza Oamenii: De ce a fost debarcata fosta sefa a Yahoo!, Carol Bartz
carol bartzceoyahoo!concedieredirectorgreseala
Astazi am aflat ca CEO-ul Carol Bartz nu mai este...CEO. Vestea concedierii acesteia nu reprezinta o surpriza, ci o lectie pentru directorii de pretutindeni. Bartz a comis cateva greseli fundamentale, care au semnat, intr-un fel, "decretul de concediere".
Colaboratorul Forbes Eric Jackson a intocmit o lista a celor mai mari erori ale fostei directoare de la Yahoo!. De la supraestimarea propriilor aptitudini, pana la lipsa unei viziuni strategice, de lunga durata, Carol Bartz este criticata in termeni acizi si relativ corecti.
1. Cea mai mare greseala a lui Carol Bartz, inca de la preluarea Yahoo!, a fost increderea orbeasca in sine; aceasta a determinat-o sa nu mai fie rationala in privinta solutionarii problemelor companiei;
Carol Bartz, fost CEO al Yahoo!: Va anunt ca am fost concediata prin telefon de conducerea companiei
2. Aceasta supraestimare a propriilor aptitudini a determinat-o sa creada ca o investitie de 40% in Alibaba Group nu poate avea consecinte asupra afacerii centrale. A intrerupt relatiile de business cu Jack Ma si Joe Tsai si a decis sa colaboreze doar cu Jerry Yang (in calitate de membru al boardului). Daca ar fi stabilit o relatie buna cu Ma inca de la inceput, ar fi previzionat problemele viitoare si ar fi protejat actionarii;
3. Carol Bartz a considerat ca experienta acumulata la Autodesk ii va fi suficienta la Yahoo!. Gresit. Lipsa de experienta a lui Carol Bartz in spatiul web i-a determinat pe oameni sa abandoneze platforma. In 1992, Carol Bartz avea 42 de ani si conducea Autodesk. Metodele ei functionau atunci. In 2010, la varsta de 60 de ani, Bartz nu a reusit sa mai gaseasca "drumul";
4. A asteptat 18 luni pana cand a construit o echipa eficienta in jurul sau. A fost platita cu 60 milioane de dolari pentru munca depusa la Yahoo! in doi ani de activitate. "Pentru ce?", se intreaba majoritatea investitorilor.
5. Pachetul salarial acordat lui Bartz a fost prea mare, in comparatie cu performantele oferite, spune Jackson.
6. Boardul - din nou - a avut prea multa incredere in cofondatorul Yahoo!, Jerry Yang. In ultimii zece ani, investitorii ar fi trebuit sa se intrebe: "Ce gandeste Jerry?". Acesta nu ar fi angajat-o pe Bartz, daca nu ar fi cunoscut-o de pe vremea cand activa in boardul unei alte mari companii americane, Cisco. Un board ar trebui sa-si asume responsabilitatea in fata actionarilor si sa aleaga cel mai bun candidat inscris in cursa pentru CEO.
7. Negocierile in privinta colaborarii cu Microsoft pe segmentul motoarelor de cautare au fost discutabile. Toata lumea se astepta la ceva mai bun. "Ce ar mai ramane din Yahoo!, daca ignoram oportunitatile de castig oferite de piata motoarelor de cautare?", se intrebau investitorii. Yahoo! a investit bani in Proiectul Panama, intre 2005 si 2009, apoi l-a abandonat. Bartz nu a avut, nici in acest caz, o gandire vizionara, comenteaza Eric Jackson, de la Forbes;
8. Carol Bartz nu a dispus niciodata de o "gandire strategica". Yahoo! s-a promovat in ultima vreme drept "o companie de digital media de prim rang". Unii chiar asa o considera. Altii nu, printre care si...Carol Bartz, considera Jackson. Ce rezerva viitorul pentru Yahoo!? Actiunile sale se tranzactioneaza la jumatate din valoare. Concedierea lui Bartz ar trebui sa fie doar inceputul unei reorganizari in cadrul companiei.
Yahoo! se pregateste sa se scoata la vanzare
Insasi angajarea lui Bartz reprezinta o pilda pentru toti directorii si investitorii din lume: un ex-CEO cu prea multa incredere in sine si prea putina experienta poate inrautati situatia dintr-o companie.