Potrivit lui Don Tapscott, autor, consultant strategic si profesor la Universitatea din Toronto (Rotman School of Management), acest aspect reprezinta, intr-adevar, o problema. Emailul ar trebui sa contina informatii importante, compartimentate in mesaje diferite. Totusi, spune Don Tapscott, informatia si cunoasterea sunt mult mai importante cand oamenii le pot accesa cu usurinta, cand le pot construi "de la zero", prin colaborare.
Avem nevoie de un mijloc de comunicare mai bun decat emailul in secolul 21, subliniaza Don Tapscott, intr-un interviu acordat McKinsey Quarterly:
"Asadar, ne confruntam cu o schimbare, in privinta reorganizarii managementului cunostintelor. Ne indreptam catre colaborarea in scopul generarii de continut, in contradictie cu simpla incercare de a "indesa" informatiile intr-un inbox pe care sa-l accesam. Ce a spus Mark Twain despre vreme? In aceeasi categorie se incadreaza si emailul. Toata lumea vorbeste despre el, dar nimeni nu face nimic pentru a imbunatati situatia. Trebuie sa scapam de email.
Trebuie sa colaboram intr-un mod inedit, nu sa trimitem sau sa primim 50 de emailuri despre acelasi proiect, incercand sa ne dam seama ce anume e nou si ce putem omite. Toate documentele care tin de acel proiect sunt disponibile. Poti infiinta un nou subgrup pentru a vorbi despre anumite lucruri. Poti organiza un concurs, o sedinta de brainstorming, pentru a dezvolta acel proiect. Poti fi colaborator la scrierea unui articol pe Wikipedia. Poti transmite aceste rezultate catre alti angajati din companie, care trebuie sa ia masuri".
In principal, emailul reprezinta o pierdere de timp, pe masura ce tot mai multe intalniri sunt "proiectate" pentru a-i informa pe oameni. In situatia in care informatia si cunoasterea sunt inchise in niste "cutii" si raman doar ale noastre, emailurile atrag de la sine trimiterea altor emailuri si intalnirile atrag de la sine alte intalniri. Toate aceste lucruri sunt inutile, daca reusesti sa construiesti o platforma intuitiva, in care poate sa colaboreze toata lumea.
Internetul ne permite sa actionam mai repede si mai eficient. Si totusi, instrumentele noastre primare sunt proiectate, de cele mai multe ori, urmand principii opuse.
Tapscott analizeaza un proces inevitabil si cu cat o companie constientizeaza mai repede acest lucru, cu atat va fi mai bine.
"Trenul a plecat din statie. Calul a fost inhamat la caruta. Nu ne intoarcem inapoi. Sper ca in urmatorii zece ani, emailul electronic sa devina o amintire ascunsa in mintile noastre, in timp ce noi vom folosi instrumente mult mai eficiente de colaborare", conchide Tapscott.