Clientii nu vor neaparat produse multifunctionale, ci mai degraba usor de folosit
clientiproduseideiproblemesuccessimplitate
Exista un mit comun in dezvoltarea produselor: cu cat produsul dispune de mai multe functii, cu atat va fi mai atractiv pentru clienti. Echipele de product-development considera ca prin adaugarea functiilor cresc valoarea produsului pentru clienti si lipsa acestora o distrug. Aceasta atitudine explica natura complicata si complexa a produselor: telecomenzi imposibil de utilizat, computere care necesita ore in sir, pentru o simpla instalare a cablurilor, masini cu sute de mufe, care seamana cu cockpiturile avioanelor de vanatoare si chiar prajitoare de paine, insotite de manuale interminabile si ecrane LCD. La ce bun?
Exista insa si companii care cred ca simplitatea este cheia succesului. De exemplu, Bang & Olufsen, un important producator danez de echipamente audio, a inteles ca domnii clienti nu vor neaparat "sa se piarda" printre comenzile egalizatorului, balance-ului sau bass-ului, atunci cand asculta muzica. Astfel, boxele Bang & Olufsen regleaza automat toate aceste setari, pentru un sunet cat mai bun. Utilizatorii au la indemana doar volumul.
Companiile nu se lasa insa convinse usor sa imbratiseze o asemenea filozofie, deoarece aceasta necesita depunerea unui efort suplimentar in doua directii majore, dupa cum urmeaza:
1. Definirea problemei
Articularea problemei cu care se confrunta dezvoltatorii este unul din cele mai subestimate elemente ale ecuatiei de inovare. Foarte multe companii investesc prea putin timp in directia amintita. Acest pas este insa esential, deoarece ajuta echipele sa-si stabileasca o serie de scopuri clare si sa genereze ipoteze care pot fi testate si filtrate prin experimente. Calitatea abordarii unei probleme face toti banii si capacitatea echipei de a se concentra asupra unor noi functii este vitala, dar nu primordiala.
Cand Walt Disney a schitat planurile Disneylandului, nu s-a grabit sa adauge mii de functii (locuri de joaca, locuri de parcare, restaurante), ci a mizat pe elementele care existau deja in alte parcuri de distractie. Si-a pus insa o intrebare esentiala: CUM POATE DISNEY SA LE OFERE VIZITATORILOR O EXPERIENTA MAGICA? Raspunsul nu a venit peste noapte; a necesitat cercetari amanuntite, experimente numeroase si cautari in chintesenta notiunii de MAGIE; ce inseamna MAGIE pentru Disney si clientii sai?
2. Determina functiile pe care le poti omite
Echipele care dezvolta produse sunt tentate sa vina cu cele mai nastrusnice idei, care sa impresioneze sefii. Dar deseori, clientii ar prefera un produs simplu, care sa functioneze fara prea multe eforturi din partea lor. Din punctul de vedere al clientului, cele mai bune solutii rezolva problemele in cele mai simple modalitati si ascund munca depusa de dezvoltatori undeva in umbra.
O companie care a inteles cum stau lucrurile cu clientii este Apple. Este cunoscuta pentru produsele sale si a reusit sa pastreze o anumita simplitate a lor. Asa cum spunea raposatul CEO Steve Jobs, "atunci cand incepi sa analizezi o problema si pare foarte simplu de rezolvat, nu intelegi complexitatea ei. Solutiile tale vor fi prea simple. Apoi analizezi acea problema mai bine si lucrurile se complica. Si vii cu unele solutii complicate... Acolo se opresc majoritatea oamenilor". Adevaratii antreprenori merg mai departe, sublinia Jobs. "Ei gasesc o solutie eleganta la problema si o rezolva".
Din pacate, multe companii, intr-un efort de a ramane inovatoare, mizeaza doar pe complexitatea produselor lor, uitand de clientii care vor sa cumpere obiecte usor de folosit. Cand unele companii omit functii din cadrul produsului, o fac de regula din cauza bugetelor restranse sau pe fondul unor esecuri ale echipei.
Managerii ar trebui sa se concentreze asupra valorii oferite clientilor. Fiecare functie trebuie testata. Este utila sau nu? Echipele de product-development considera ca produsele lor sunt "gata", atunci cand nu mai exista functii de adaugat. Ar trebui sa gandeasca tocmai invers: produsele se apropie de perfectiune atunci cand nu mai poate fi eliminata nicio functie. Dupa cum spunea Leonardo Da Vinci, SIMPLITATEA REPREZINTA COMPLEXITATEA SUPREMA.
Via | http://blogs.hbr.org
sursa foto: manager.ro