China cumpara Europa, bucata cu bucata. Vezi aici de ce obiective sunt interesati asiaticii in Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
China cumpara Europa, bucata cu bucata. Vezi aici de ce obiective sunt interesati asiaticii in Romania
De la sosirea crizei in 2008, China si companiile sale, fie private, fie de stat, achizitioneaza de zor societati straine sau incheie parteneriate strategice, profitand de scaderea preturilor pe burse si folosind imensa rezerva valutara care a ajuns la 3.000 miliarde de dolari.
Unele dintre cele mai celebre marci europene, precum masinile Volvo si televizoarele Philips, au ajuns pe mana chinezilor.
Manager.ro va prezinta o lista cu principalele investitii chineze din Europa.
Romania
State Grid Corporation of China, una dintre cele mai mari companii energetice din lume, doreste achizitia intregului pachet de 15% din actiunile Transelectrica, pe care autoritatile romane vor sa le vanda pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB). De mentionat ca aceasta companie chineza a avut in 2009 venituri de 184,5 miliarde de dolari, active de 269,8 miliarde de dolari si 1,5 milioane de angajati.
Un alt proiect de anvergura il constituie realizarea a doua grupuri energetice pe carbune la Doicesti, proiect evaluat la 700 de milioane de euro. Acesta a fost trecut de ministerul Economiei pe lista prioritatilor pentru parteneriate public-private. Termoelectrica a semnat in primavara un memorandum cu China Huadian Engineering prin care s-au stabilit structura investitiei si planul de participare la proiect. Societatea vrea sa preia o serie de mine de carbune din Muntenia, pentru a asigura materia prima centralei. Puterea instalata va fi de 500 MW, iar chinezii vor veni cu cel putin 30% din valoare, restul urmand sa fie atras din credite.
Chinezii sunt atrasi in tara noastra si de realizarea reactoarelor nucleare 3 si 4 de la Cernavoda, dupa ce cateva grupuri energetice de anvergura, RWE, GdF SUEZ, CEZ si Iberdrola, au parasit proiectul. Au mai ramas doar statul roman, prin Nuclearelectrica, ArcelorMittal si italienii de la Enel.
Chinezii ne-ar construi si autostrazi, insa firmele asiatice vor garantii de stat. Autoritatile romane nu vor asta deoarece ar trebui sa blocheze in buget suma prinsa pentru garantii.
Totodata, in 2009, producatorul de tractoare Shantuo Agricultural Machinery Equipment a deschis oficial fabrica de la Brasov, Romania, o investitie de 20 de milioane de dolari care are ca tinta producerea de 100.000 de vehicule pe an.
Ungaria
Premierul chinez Wen Jiabao a anuntat ieri la Budapesta ca tara sa va cumpara titluri de stat emise de Ungaria. De asemenea, va oferi un imprumut de 1 miliard de euro prin Banca Chineza de Dezvoltare. Totodata, Bank of China, una din cele patru mari banci de stat, a incheiat un acord de cooperare de 1,1 miliarde euro cu producatorul ungar de chimicale BorsodChem, controlat de grupul chinez Wanhua Industrial.
In plus, Huawei Technologies va constui un hub de logistica in Ungaria, in vreme ce Shenzen Canyi Technology vrea sa realizeze capacitati de productie in statul vecin, potrivit Bloomberg. China mai vrea sa construiasca o uzina de acid citric, cu o capacitate de 60.000 de tone metrice pe an.
Bulgaria
Acum doua saptamani, compania auto Great Wall Motor anunta ca va produce la sud de Dunare o masina de clasa mica, la fel de ieftina precum Loganul. Potrivit Novinite, aceasta va costa 6.400 euro. Tot acolo vor mai fi produse si SUV-uri low-cost, plus pick-up-uri. Investitia se ridica la 80 de milioane de dolari iar capacitatea de productie a facilitatii va fi de 50.000 de automobile pe an.
In septembrie 2010, dupa o intalnire cu premierul chinez Wen Jiabao si cu 11 dintre ministrii sai, premierul bulgar anunta o "tornada" de investitii: China ar fi urmat sa investeasca in aeroporturi, porturi si terminale de containere pentru a transforma Bulgaria in "poarta" Chinei spre Europa. Ba mai mult, chiar s-a evocat posibilitatea construirii de catre chinezi a centralei nucleare de la Belene. Chinezii vor insa, pentru asta, ca investitia sa se faca cu tehnologie proprie. Initial, bulgarii au contractat compania rusa Atomstroyexport, parte a gigantului Rosatom, pentru doua reactoare VVER-1000.
Grecia
Lovita de criza datoriilor, Grecia a dat pe mana chinezilor portul Pireu, unde gigantica firma de transport naval China Ocean Shipping (COSCO) incearca sa isi faca baza din Marea Mediterana. In 2009, COSCO a primit in concesiune o parte din capacitatile portului Pireu, pe o durata de 35 de ani, contra a 3,4 miliarde de dolari. Intre timp, a inceput constructia a doua terminale de containere. Anul trecut, China a semnat cu Grecia nu mai putin de 14 intelegeri comerciale in valoare de 1 miliard de euro, potrivit The Telegraph. Atunci, Dimitris Reppas, ministrul grec al Transporturilor, declara ca mai multe companii chineze sunt interesate de privatizarea companiei grecesti de cai ferate, OSE.
Rusia
Sosirea crizei la finele lui 2008 si inceputul lui 2009 "a taiat rasuflarea" Rusiei, care se baza pe preturi mari la titei. Dupa ce barilul ajunsese in vara lui 2008 la 147 dolari, in decembrie era in jur de 40. Ca atare, companiile ruse au ramas rapid fara bani de investitii. Nicio problema, China a fost pe faza sa ajute. Transneft, colosul rus care se ingrijeste de conductele de transport al titeiului, a imprumutat in 2009 10 miliarde de dolari de la Banca Chineza de Dezvoltare. Creditul va fi platit in 20 de ani, iar de pe urma sa rusii s-au angajat sa realizeze o conducta care sa transporte petrol pana in estul indepartat al Siberiei, de unde ar alimenta usor China. Rosneft, cel mai mare producator rus de petrol si care e detinut de stat, a luat si ea 15 miliarde de dolari de la chinezi. Rusia va alimenta China cu cate 15 milioane de tone de titei anual, timp de 20 de ani, incepand cu acest an, potrivit planurilor.
Moldova
China a decis sa acorde Republicii Moldova un credit de 1 miliard de dolari, dat pe 15 ani, cu o dobanda de 3% si 5 ani termen de gratie. Acesta este echivalent cu 10% din produsul intern brut (PIB) al Chisinaului. Banii vor fi canalizati prin Covec, cea mai mare companie de constructii din China, iar proiectele realizate cu bani vor fi de infrastructura, precum modernizare energetica, sisteme de apa, agricultura sau domenii avansate, scrie Financial Times. Analistii au interpretat miscarea ca o intarire a pozitiei chineze in negocierile cu Rusia, de unde importa tot mai multe resurse, mai ales petrol si gaze.
Belarus
In data de 14 iunie, vicepremierul din Belarus Anatoly Tozik declara ca a semnat impreuna cu China trei acorduri pentru un imprumut total de 1,058 miliarde de dolari. Banii vor veni de la Eximbank-ul chinez si de la Industrial and Commercial Bank of China si vor fi folositi pentru constructia unei fabrici de celuloza ce va avea o productie de 400.000 de tone pe an, refacerea unei sosele si electrificarea unei cai ferate. Rubla din Belarus s-a depreciat puternic in primele cinci luni din acest an, din cauza unui deficit comercial mare al tarii, dar si a cresterilor salariale si imprumuturilor acordate de stat inainte de alegerile din decembrie 2010. Autoritatile au devaluat rubla cu 36%, au inghetat preturile la mancare si au impus ratii la benzina. Belarus cauta 3 miliarde de euro imprumut de la Rusia plus alte 8 miliarde de la Fondul Monetar International.
Suedia
Ford a vandut anul trecut compania suedeza Volva chinezilor de la Hejiang Geely Holding Group pentru 1,5 miliarde de dolari. In 2009, Volvo Cars a avut venituri de 12,4 miliarde de dolari si a vandut 334.000 de masini, inregistrand o pierdere de 653 milioane de dolari. In 2010, Volvo a vandut 373.525 in lume, vanzarile crescand cu 29% in nordul Europei si cu 36% in China.
Geely vrea sa dubleze productia la 600.000 de unitati. Compania vrea sa investeasca 11 miliarde de dolari in urmatorii 5 ani.
Olanda
Philips a socat la inceputul anului, cand a anuntat ca va transfera divizia sa de televizoare catre o companie mixta pe care o va infiinta impreuna cu TPV Technology. La aceasta TPV va avea 70% din titluri, in vreme ce Philips va retine doar 30%. Compania mixta va continua sa produca televizoare sub brandul Philips cu anumite standarde de calitate. TPV este o companie bazata in Hong Kong ce realizeaza monitoare si televizoare LCD. In 2010 a avut venituri de 11,6 miliarde de dolari si un profit de 163 milioane de dolari.
In 2004, compania a cumparat unitatea Philips care crea monitoare.
Elvetia
Sinopec a cumparat in 2009 cu 7,3 miliarde de dolari compania elvetiana Addax Petroleum. Aceasta a fost la vremea aceea cea mai mare achizitie peste hotare a unei companii chineze. Addax are campuri petroliere in vestul Africii si Orientul Mijlociu, indeosebi in Nigeria si regiunea kurda a Irakului, conform Bloomberg. Sinopec este detinuta de statul chinez.
Spania
Cand valvataia crizei datoriilor a cuprins a doua oara Uniunea Europeana, la inceputul acestui an, cu imprumuturi acordate pentru salvarea Iralandei, Portugaliei si un al doilea pachet pentru Grecia, toata lumea era speriata ce se va intampla daca Spania va fi lovita. Si asta pentru ca Spania este "prea mare pentru a fi salvata". In aprilie, premierul Wen Jiabao a devenit "cavalerul pe cal alb" al Europei, dupa ce a anuntat ca va investi in obligatiuni de stat spaniole si in bancile de economii grav afectate. De asemenea, China a pompat miliarde in obligatiuni portugheze si grecesti.
Polonia
In urma cu doi ani, Polonia a incredintat chinezilor de la Covec (China Overseas Engineering Group Company) realizarea unei autostrazi de 50 de kilometri cu doar 330 milioane de euro. Aceasta a fost primul contract de infrastructura castigat de o firma chinezeasca in UE. Numai ca minunea n-a tinut mult: polonezii au reziliat acum contractul pentru ca firma chineza nu s-a tinut de cuvant, nu si-a platit subcontractorii si s-a plans de preturile mari ale materialelor de constructie. Polonezii cer despagubiri de 188 milioane de euro, conform Yahoo! News.
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special "E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"