Combinatia acestor doua elemente - incetinerea ritmului de crestere economica si majorarea gradului de consum, ar putea semnala emergenta unei noi pagini din istoria gigantilor chinezi, potrivit unui raport intocmit de Millward Brown Optimor si WPP Brandz. Analiza trece in revista cele mai importante 50 de companii din China. Iata-le pe primele 10.
10. Sinopec
Valoarea brandului: 12,5 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Petrol si Gaze Naturale
Anul infiintarii: 2000
Sinopec, care este in principal o rafinarie petroliera si un furnizor de produse petrochimice, a semnat contracte in valoare de 10 miliarde de dolari in 2012, in dorinta de a-si diversifica activitatea, de a obtine venituri si peste hotare si de a-si reduce depedenta de petrolul importat. Compania a cumparat 49% din compania canadiana Talisman Energy si dupa finalizarea achizitiei unei alte companii, Daylight Energy, situata tot in Canada, Sinopec a format Sinopec Daylight Energy, pentru a exploata campurile canadiene de gaze naturale si petrol.
9. Kweichow Moutai
Valoarea brandului: 13,0 miliarde dolari
Sediu: Renhuai
Industrie: Baijiu
Anul infiintarii: 1951
Moutai vinde baijiu, popularul lichior cu sorg, produs in China de peste 2.000 de ani. Moutai nu a profitat doar de piata chineza locala de lichior, ci si de cea externa, care a crescut cu 80% in 2012. Chiar daca initial lichiorul nu era cunoscut in afara tarii, a capatat o popularitate uimitoare.
8. Bank of China
Valoarea brandului: 13,6 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Financial Institution
Anul infiintarii: 1912
Bank of China se concentreaza asupra extinderii globale. In 2012, a devenit prima banca chineza din Polonia si Suedia si a primit o licenta pentru deschiderea unei subsidiare in Kenya. Banca activeaza si in Shanghai, unde spera sa cladeasca un centru global - primul centru global pentru tranzactiile cu yuani.
7. China Life
Valoarea brandului: 14,4 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Asigurari
Anul infiintarii: 2003
Cea mai mare companie de asigurari din China, China Life a profitat din plin de ascensiunea clasei de mijloc, care considera ca asigurarea de viata reprezinta o investitie importanta si incheie inclusiv asigurari pentru bunuri si proprietati. Compania de asigurari a lansat recent noi produse, precum asigurarile medicale si a dezvoltat o noua retea de distributie.
6. Agricultural Bank of China
Valoarea brandului: 17,3 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Institutie financiara
Anul infiintarii: 1951
Una din cele mai mari banci comerciale din China, Agricultural Bank of China si-a diversificat activitatile in anii recenti. In ciuda incetinirii ritmului de crestere a economiei chineze, banca a obtinut profituri excelente in S1 2012, datorita clientilor din mediul rural.
5. Tencent
Valoarea brandului: 20,2 miliarde dolari
Sediu: Shenzhen
Industrie: Tehnologica
Anul infiintarii: 1998
Tencent este liderul tehnologic din China si detine servicii precum Weibo, un site precum Twitter, Weixin, o aplicatie populara pentru mesagerie mobila si QQ, avand peste 700 milioane utilizatori. In prezent, Tencent si-a diversificat activitatea - a cumparat 49% din producatorul de jocuri video Level Up din Singapore si a incheiat un acord cu Disney.
4. Baidu Inc.
Valoarea brandului: 22,7 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Tehnologica
Anul infiintarii: 2000
Al doilea cel mai mare motor de cautare din lume si prima companie chineza listata in NASDAQ-100, Baidu este “Google-ul chinez”. In 2012, a lansat un smartphone ieftin, care ruleaza propriul sau sistem de operare, Baidu Cloud si a prezentat un navigator web pentru telefoanele cu Android. Vanzarile in zona mobila ale Baidu s-au triplat in 2012.
3. China Construction Bank
Valoarea brandului: 24,0 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Institutie financiara
Anul infiintarii: 1954
Imprumuturile contractate de guvern pentru finantarea proiectelor de infrastructura si stimularea economiei au ajutat China Construction Bank sa ramana prospera. Dincolo de extinderea internationala, banca colaboreaza bine cu PetroChina si Ningbo, asigurandu-si cresterea.
2. ICBC
Valoarea brandului: 40,4 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Institutie financiara
Anul infiintarii: 1984
Cand compania a fost listata pe Bursele din Hong Kong si Shanghai, in octombrie 2006, ICBC a stabilit un record al celei mai mari oferte publice initiale inregistrate vreodata: 21,9 miliarde dolari. Actualmente, doreste sa se extinda in plan international, orientandu-se cu precadere spre America Latina. Banca va avea in curand subsidiare in Argentina, Brazilia, Peru si Mumbai. ICBC nu se dezminte de radacinile sale chineze si se diferentiaza in competitia cu institutiile financiare occidentale, care au inregistrate numeroase esecuri.
1. China Mobile
Valoarea brandului: 50,6 miliarde dolari
Sediu: Beijing
Industrie: Telecomunicatii
Anul infiintarii: 1997
Cu aproape 700 milioane abonati, China Mobile este cel mai mare furnizor global de servicii wireless. Recent, si-a extins capacitatea 3G si testeaza 4G-ul.