Cat de diferit va fi impozitul forfetar fata de vechea taxa, responsabila de falimente si concedieri
impozittaxeforfetarguvernmaria grapini
Introducerea impozitului forfetar, idee controversata in trecut, este apreciata si de noul Guvern drept o potentiala solutie pentru combaterea evaziunii fiscale si pentru sporirea incasarilor la bugetul de stat, in defavoarea masurilor propuse de specialisti.
Impozitul forfetar nu este impozitul minim al fostului guvern Boc
In urma reactiilor critice aparute dupa declaratia premierului Victor Ponta privind intentia executivului "de a merge din nou pe impozit forfetar la servicii", ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism, Maria Grapini, unul dintre cei mai aprigi contestatari ai impozitului minim, a lamurit categoric ca nu este vorba de impozitul aplicat de fostul guvern.
"In acest moment, impozitul forfetar pentru care se face analiza si studiu de impact nu este impozitul minim aplicat de Guvernul Boc", a explicat ministrul. Noua taxa este valabila pentru anumite sectoare, unde exista un grad ridicat de evaziune, fiind vizate in special domeniile turismului si serviciilor.
"Impozitul forfetar face sens in anumite sectoare de activitate si pentru cei cu cifre de afaceri mici. Pensiunile turistice, restaurantele s-ar putea incadra. S-ar putea reduce evaziunea fiscala si simplifica procedurile fiscale. Totul depinde de marimea impozitului si modul de implementare", a afirmat Dragos Anastasiu, presedintele Eurolines Romania, pentru Agerpres.
Declaratia ministrului nu aduce insa, sperante prea mari patronilor de firme din tara noastra, in contextul in care impozitul forfetar este considerat cel putin la fel de daunator ca cel minim.
Diferentele dintre cele doua biruri sunt esentiale
Impozitul forfetar, asociat frecvent cu impozitul minim, reprezinta, practic, o suma globala stabilita la inceputul anului, in functie de domeniul de activitate si indiferent de profitul facut.
Pe de alta parte, impozitul minim, la care s-a ajuns in 2009 in contextul discutiilor privind impozitul forfetar, cu consecinte nefaste asupra multor firme, este raportat la cifra de afaceri si a fost platit de firme indiferent daca au avut sau nu profit. Ambele impozite se incaseaza in avans, insa niciunul nu ataca problema de baza.
In special impozitul forfetar, aplicat in fond pe numarul de scaune si paturi a caror destinatie este declarata de patron, va fi mai usor de evitat de cei care nu obisnuiesc oricum sa plateasca taxe, povara apasand pe umerii celor care platesc.
In plus, in opinia avocatului Gabriel Biris, impozitul forfetar nu este o solutie, iar Guvernul ar trebui sa apeleze la metode moderne de combatere a evaziunii fiscale.
"Guvernul ar trebui sa se concentreze mai degraba pe masuri de combatere a evaziunii fiscale prin nedeclararea veniturilor fiscale, prin fiscalizarea tuturor veniturilor si pentru acest lucru sunt metode moderne, precum stimularea platilor cu cardul sau sanctionarea celor care nu emit bonuri fiscale", a declarat avocatul pentru Agerpres.
Gabriel Biris atentioneaza ca nu se rezolva problema legata de TVA. "Daca cineva nu declara venitul, paguba nu este numai la impozitul pe profit, este si la TVA", a explicat acesta. Impozitul forfetar este greu de administrat si, cu toate ca vor fi stabilite criterii obiective, acestea vor fi foarte avantajoase doar pentru unii si foarte dezavantajoase pentru altii, a adaugat avocatul.
Predecesorul impozitului forfetar
Impozitul minim, introdus de fostul ministru de Finante, Gheorghe Pogea, a intrat in vigoare in mai 2009, in contextul unei crize financiare tot mai acute la nivel mondial. In baza impozitului minim, firmele au fost obligate sa plateasca sume pornind de la 500 de euro la 10.000 de euro.
Astfel, impozitul minim pentru firmele cu o cifra de afaceri cuprinsa intre intre 0 si 52.000 lei a fost de 2.200 lei anual, in timp ce limita maxima a fost de 43.000 lei, pentru companiile cu o cifra de afaceri de peste 129.000.001 lei.
Fostul guvern Boc a eliminat impozitul minim in octombrie 2010. In intervalul in care masura a fost aplicata, au fost desfiintate ca urmare a acesteia pana la 100.000 de firme si au fost concediati peste 200.000 de angajati, potrivit estimarilor patronatelor.
Desi la momentul renuntarii la acest impozit Guvernul intentiona sa il inlocuiasca cu impozitul forfetar, s-a renuntat la idee, din ratiuni legate de costuri si administrare, potrivit unui alt ministru de Finante din perioada respectiva, Gheorghe Ialomitianu.