Carta Alba a IMM-urilor din Romania: Asteptari si provocari pentru 2014

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Carta Alba a IMM-urilor din Romania: Asteptari si provocari pentru 2014 Carta Alba a IMM-urilor din Romania: Asteptari si provocari pentru 2014
de Manager.ro la 29 Iul. 2014
Urmareste-ne pe Google News
imm-uricarta alba a imm-urilorafacerimicrointreprinderirecomandarimunca

CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania) a lansat in data de 3 iulie 2014 versiunea in limba romana a "Cartei Albe a IMM-urilor din Romania", editia a XII-a, un eveniment inclus in campania "Saptamana europeana a IMM-urilor", editia 2014, coordonata de catre Directia Generala Intreprinderi si Industrie a Comisiei Europene.

Lucrarea reprezinta cea mai cuprinzatoare si aprofundata analiza a situatiei IMM-urilor din Romania. In prezentarea acestei lucrari, putem observa evolutia perceptiei intreprinzatorilor asupra mediului economic din Romania in perioada 2010 - 2014. Astfel, vedem ca in 2010, circa 78,07% dintre intreprinzatori considerau ca mediul de business este "stanjenitor dezvoltarii afacerilor" si doar 3,79% mizau pe un mediu favorabil antreprenoriatului.
 
In 2014, lucrurile s-au schimbat in bine. Astfel, 19,95% dintre intreprinzatori spun ca mediul economic este favorabil dezvoltarii afacerilor si 36,07% sunt nemultumiti, considerandu-l "stanjenitor dezvoltarii afacerilor". Anul acesta, 43,98% dintre antreprenori au avut o parere neutra, in timp ce in 2010, procentul era de 18,14%.
 
In 2013 si 2014, cele mai importante oportunitati de afaceri au tinut de cresterea cererii pe piata interna (63,48%, respectiv 64,67%).
 
In 2014, cele mai importante dificultati cu care se confrunta IMM-urile sunt: fiscalitatea excesiva - 58,06%, inflatia - 55,45% si scaderea cererii interne - 55,39%; pe locul patru se situeaza birocratia - 45,70%, urmata de controalele excesive - 44,55%, concurenta neloiala - 40,92%, coruptia - 32,25%. Doar 4,21% dintre intreprinzatori s-au plans de neplata facturilor de catre institutiile statului.
 
In privinta dinamicii activitatii IMM-urilor investigate, in intervalul octombrie 2009 - martie 2013 au existat 55,65% IMM-uri care functionau la aceiasi parametri, 26,48% IMM-uri care si-au redus activitatea si 17,87% IMM-uri care si-au amplificat activitatea.
 
In intervalul octombrie 2010 - martie 2014, au existat 66,60% IMM-uri care functioneaza la aceiasi parametri, 21,41% IMM-uri care si-au redus activitatea si 11,98% IMM-uri care si-au amplificat activitatea.
 
Structura IMM-urilor in functie de modalitatile de finantare a activitatilor economice in 2013 versus 2012 este elocventa. Astfel, peste 90% din IMM-uri folosesc autofinantarea, 25,75% mizeaza pe credite bancare si 18,48% pe credit furnizor.
 
In privinta activitatii de previzionare in IMM-urile din Romania (2014 vs. 2013), observam ca referitor la 2013, circa 55,40% dintre IMM-uri au precizat ca nu au elaborat planuri; in 2014, procentul a scazut la 42,85%. In 2014, un procent de 46,36% dintre IMM-uri precizeaza ca elaboreaza planuri si politici anuale (versus 38,54% in 2013).
 
Companiile care elaboreaza strategii pe 3-5 ani sunt foarte putine: 10,79% in 2014 versus 6,06% in 2013.
 
Pentru urmatorii doi ani, cele mai multe IMM-uri au ca obiectiv mentinerea afacerii la nivelul actual (54,11%). 36,70% dintre IMM-uri mizeaza pe o extindere moderata si doar 4,82% pe o extindere rapida a afacerii. Foarte putini intreprinzatori (0,39%) doresc sa isi vanda afacerea.
 
Recomandari privind dezvoltarea sectorului de IMM-uri din Romania
 
1.    FACILITAREA ACCESULUI LA FINANTARE
 
1.1.  STIMULAREA FINANTARII AFACERILOR PRIN INSTRUMENTE ALTERNATIVE
 
1.1.1.  Diversificarea si amplificarea serviciilor de garantare si contragarantare pentru agentii economici (cu prioritate pentru IMM-uri), valorificand cele mai bune practici din UE. 

1.1.2. Imbunatatirea politicilor bancilor cu capital de stat (CEC Bank, Exim Bank) prin implementarea unor strategii care sa fie prietenose si stimulative pentru IMM-uri.

1.1.3. Furnizarea de seed-capital pentru infiintarea de noi intreprinderi prin intermediul unui fond special alimentat total sau partial din fonduri europene,.

1.1.4. Furnizarea de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea serviciilor si mestesugurilor in mediul rural prin intermediul unui fond special alimentat total sau partial din fonduri europene.

1.1.5. Furnizarea de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea spiritului intreprenorial, sustinerea abordarilor inovative si introducerea noilor tehnologii in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii prin intermediul unui fond special alimentat total sau partial din fonduri europene.

1.1.6. Furnizarea de capital de risc pentru finantarea IMM-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf prin intermediul unui fond special alimentat total sau partial din fonduri europene.

1.1.7. Furnizarea de finantari pe termen mediu si lung pentru cofinantarea realizarii de produse ecologice prin intermediul unui fond special alimentat total sau partial din fonduri europene.
 
1.    FACILITAREA ACCESULUI LA FINANTARE
 
1.2. CRESTEREA TRANSPARENTEI SI DIMINUAREA BIROCRATIEI IN SECTORUL BANCAR
 
1.2.1.  Adecvarea solicitarilor bancare in functie de criteriile de evaluare, fara a face exces in cazul informatiilor cerute.

1.2.2. Eliminarea tuturor obligatiilor declarative aditionale – limitarea cantitatii documentelor si informatiilor solicitate intreprinderilor de catre banca la cele esentiale, care fac nemijlocit obiectul evaluarii acordarii sau respingerii creditului.


1.2.3. Centralizarea datelor privind produsele oferite de bancile comerciale (DAE, plafoane, cerinte de eligibilitate etc.) pe un portal public, care sa permita vizualizarea si compararea intre mai multe produse in timp real.

1.2.4. Instituirea si promovarea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, care sa asigure:
Cresterea creditarii IMM-urilor.
Oferirea de solutii intreprinderilor (in special pentru IMM-uri) privind obtinerea de finantari de la banci.
Sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme cu majore.
 
2.    STIMULAREA DEZVOLTARII SI CRESTERII COMPETITIVITATII SI PERFORMANTELOR SECTORULUI DE IMM-URI DIN ROMANIA]
 
2.1. SPRIJINIREA INTERNATIONALIZARII IMM-URILOR
 
2.1.1. Elaborarea si implementarea unui program pentru organizarea, in fiecare regiune a tarii, a unor clustere inovative, focalizate pe produse pentru export, finantate din fonduri europene, care sa valorifice potentialul si conditiile specific fiecarei zone3, apelandu-se total sau partial la fonduri europene alocate Romaniei.

2.1.2. Elaborarea si implementarea unor programe de cercetare, dezvoltare si consultanta privind managementul, marketingul, networkingul, investitiile in intreprinderi mici si mijlocii, in vederea furnizarii de solutii pragmatice pentru cresterea functionalitatii si performantelor firmelor pe piata interna si internationala, apelandu-se total sau partial la fonduri europene alocate Romaniei. 

2.1.3. Facilitarea de contacte directe ale intreprinzatorilor si organizatiilor de IMM-uri cu parteneri economici si organizatii de IMM-uri din Uniunea Europeana si alte tari.
 
2.    STIMULAREA DEZVOLTARII SI CRESTERII COMPETITIVITATII SI PERFORMANTELOR SECTORULUI DE IMM-URI DIN ROMANIA
 
2.2. DEZVOLTAREA CAPACITATII INOVATIVE A IMM-URILOR
 
2.2.1. Proiectarea si implementarea unei baze nationale de informatii si cunostinte in care sa se inregistreze toate contractele de cercetare stiintifica finantate din surse publice (bugetul de stat si/sau din fonduri europene) si rezultatele cercetarilor stiintifice efectuate, si valorificarea acestora prin punerea la dispozitia IMM-urilor.

2.2.2. Evaluarea patrimoniului de proprietate intelectuala detinut de autoritatile publice si stabilirea unei strategii de valorificare a acestuia.

2.2.3. Sustinerea crearii si dezvoltarii retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti.
 
2.    STIMULAREA DEZVOLTARII SI CRESTERII COMPETITIVITATII SI PERFORMANTELOR SECTORULUI DE IMM-URI DIN ROMANIA
 
2.3.   SUSTINEREA DISTRIBUTIEI SI COMERCIALIZARII PRODUSELOR IMM-URILOR
 
2.3.1. Extinderea masurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protectia impotriva intelegerilor si practicilor anticoncurentiale si accelerarea platilor comerciantilor catre toate IMM-urile furnizoare - din industria usoara, mobila, produse chimice, etc.

2.3.2. Instituirea obligativitatii pentru marile lanturi de magazine de a asigura un spatiu minim de desfacere (30%) pentru  prezentarea si comercializarea produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari.

2.3.3. Dezvoltarea unei retele de colectare in vederea distributiei produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari, finantata total sau partial la fonduri europene.
 
2.    STIMULAREA DEZVOLTARII SI CRESTERII COMPETITIVITATII SI PERFORMANTELOR SECTORULUI DE IMM-URI DIN ROMANIA
 
2.4.   CRESTEREA CALITATII PREGATIRII INTREPRENORIALE, MANAGERIALE SI DE SPECIALITATE
 
2.4.1. Aprobarea programelor cadru pentru disciplinele economice din invatamantul scolar si liceal si a manualelor elaborate pe baza acestora, de catre o comisie mixta formata din reprezentantii Ministerului Economiei, Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, si a confederatiilor patronale reprezentative la nivel national.

2.4.2. Organizarea, cu participarea confederatiilor patronale nationale, de programe speciale de perfectionare a cadrelor didactice, care predau disciplinele economice in invatamantul secundar si liceal, in care sa se asigure si sa se cunoasca cele mai bune practici intreprenoriale si inovative din Romania, pe baza de studii de caz si seminarii cu intreprinzatori si manageri performanti.

2.4.3. Infiintarea de unitati (scoli) de calificare in mediul rural pentru a asigura resurse umane competente necesare infiintarii si dezvoltarii firmelor in general, si in mediul rural in special.

2.4.4. Derularea de programe de recalificare profesionala si de invatare pe tot parcursul vietii pentru salariati si someri.
 
2.   STIMULAREA DEZVOLTARII SI CRESTERII COMPETITIVITATII SI PERFORMANTELOR SECTORULUI DE IMM-URI DIN ROMANIA
 
2.5.   SPRIJINIREA PROFESIONALIZARII MANAGEMENTULUI PRACTICAT IN IMM-URI
 
2.5.1. Elaborarea si implementarea unor programe speciale de formare intreprenoriala, mentoring, tutoring si coaching pentru intreprinzatori in vederea cresterii competitivitatii intreprenoriale si manageriale a acestora, apelandu-se total sau partial la fonduri europene.


2.5.2.   Dezvoltarea retelelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri si a portalurilor de solutii pentru IMM-uri.

2.5.3. Sprijinirea pietei serviciilor de consultanta in afaceri in domeniile transferului tehnologic, previziunii si inovatiei orientate catre client.

2.5.4. Elaborarea si implementarea unor programe pentru facilitarea adoptarii standardelor europene si internationale la nivelul IMM-urilor (tehnologice, de produs, organizationale s.a.), finantate total sau partial la fonduri europene
 
3.    IMBUNATATIREA RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.1.   ASIGURAREA ECHITATII SI EFICACITATII RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.1.1.  Respectarea principiului reglementarii inteligente (smart regulation) prin operationalizarea la nivel national a celor 3 componente majore:
Realizarea sistematica a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri, a Testului IMM, a evaluarilor ex ante a impactului tuturor noilor reglementari si ale modificarilor acestora;
Consultarea periodica si sistematica a organizatiilor reprezentative ale IMM-urilor;
Evaluarea periodica a rezultatelor implementarii noilor reglementari.

3.1.2. Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pentru IMM-uri.

3.1.3. Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii cele mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ.
 
3.    IMBUNATATIREA RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.1.   ASIGURAREA ECHITATII SI EFICACITATII RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.1.4.  Imbunatatirea reglementarilor privind executarea silita pentru debitele bugetare, cu deblocarea conturilor bancare ale IMM-urilor si crearea unui sistem de reesalonare a sumelor, prin retinerea de maximum 30% din veniturile lunare pana la stingerea sumelor restante, evitand astfel provocarea falimentului unor afaceri aflate in dificultate, dar cu potential pentru viitor.

3.1.5. Imbunatatirea legislatiei privind parteneriatul public-privat, prin reducerea plafoanelor stabilite de dispozitiile legale, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.

3.1.6. Imbunatatirea absorbtiei fondurilor structurale prin respectarea stricta a termenelor de finantare prevazute in contracte, finantarea in intregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE, inclusiv garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finantate din fonduri structurale.
 
3.    IMBUNATATIREA RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.2.   STIMULAREA ACCESULUI IMM-URILOR LA CONTRACTELE DE ACHIZITII PUBLICE 
 
3.2.1.  Imbunatatirea legislatiei: obligativitatea impartirii obiectului achizitiei in loturi mai mici pentru a fi accesibile IMM-urilor, simplificarea birocratiei pentru IMM-uri si a procedurii acordarii de avansuri, etc.

3.2.2.  Operationalizarea efectiva a obligatiei de plata a valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme, potrivit Legii nr. 72/2013 si Directivei 2011/7/UE, cu  eliminarea blocajului financiar generat de arierate, care afecteaza grav functionalitatea si relansarea economiei.

3.2.3.  Asigurarea publicitatii pentru achizitiile directe pe site-ul propriu si in SEAP inclusive pentru contracte ce nu depasesc 30.000 de EUR.
 
3.    IMBUNATATIREA RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.3.   SIMPLIFICAREA SI EFICIENTIZAREA FISCALITATII IN RAPORT CU IMM-URILE
 
3.3.1.  Simplificarea procedurilor administrative prin reducerea cu cel putin 10% a numarului de autorizatii, avize, licente si permise solicitate agentilor economici.

3.3.2. Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania – 39 plati/an, media UE27 – 12,5 plati/an) , de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an).

3.3.3.   Diminuarea TVA de la 24% la 19%.

3.3.4.   Reducerii fiscalitatii asupra fortei de munca cu 5 puncte procentuale.

3.3.5. Imbunatatirea reglementarilor privind impozitul pe constructiile speciale prin:
Aplicarea unei cote de impunere de 0,5%;
Reconsiderarea modului de calcul al impozitului pe constructii speciale, schimbandu-se baza impozabila pentru ca aceasta sa se aplice valorii nete a constructiilor speciale;
Exceptarea microintreprinderilor de la plata impozitului pe constructiile speciale.
 
3.    IMBUNATATIREA RELATIEI DINTRE AUTORITATILE STATULUI SI INTREPRINZATORI
 
3.3.   SIMPLIFICAREA SI EFICIENTIZAREA FISCALITATII IN RAPORT CU IMM-URILE
 
3.3.6.  Imbunatatirea reglementarilor privind scutirea impozitului pe profitul reinvestit prin :
Extinderea bazei de scutire a impozitului pe profitul reinvestit in activitati productive (pe langa achizitia de echipamente tehnologice, utilaje si instalatii de lucru).

Aplicarea prevederilor proiectului pe o perioada nedeterminata. 

3.3.7.  Reglementarea de stimulente speciale pentru crearea de noi locuri de munca in cadrul IMM-urilor – scutirea pentru o perioada de 1 an, a contributiilor sociale datorate de angajatori in cazul angajarii cu contract de munca pentru o durata cel putin egala cu 2 ani, a tinerilor cu varsta sub 25 de ani si a persoanelor cu varsta mai mare de 55 de ani). 

3.3.8. Ameliorarea efectelor negative generate de implementarea impozitului de 3% pe veniturile microintreprinderilor:

Pastrarea caracterului optional pentru intreprinderile nou infiintate;
Reducerea cotei de impozitare a veniturilor microintreprinderilor de la 3% la 1,5 - 2%.

Ultimele NOUTATI

Masa de Craciun,
Life Style

Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori

today26 Dec. 2024
Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad
Life Style

Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad

today25 Dec. 2024
3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024
Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori
Reteta zilei

Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori

today23 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an
Afla...

De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an

today23 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x