Bere si cursuri de yoga, de la banca. Vreti si un credit?
bancaberecredityogadepozit
Bancile cauta idei noi pentru a atrage clientii care nu mai au incredere in creditori nici macar cat sa le treaca pragul sucursalei. Si cum ideile traditionale de genul unor dobanzi mai mari la depozite sau cateva comisioane taiate nu mai merg, acum, se vad nevoiti sa ia in considerare masurile neortodoxe.
Asa se face ca banca Umpqua Bank din Portland Oregon a adunat lunile trecute peste 150 de oameni la un fel de petrecere in stilul Oktoberfest, potrivit Market Watch.
Berea, covrigeii si cantaretii traditionali nu au lipsit de la aceasta petrecere. Banca este cunoscuta pentru acest gen de “miere pentru muste”. Mai ales ca party-ul dat face parte dintr-un program mai amplu in care sunt angrenate cele peste 200 de sucursale pe care creditorul le are.
Daca in acest caz, sucursala s-a “limitat” la o petrecere, in altele branch-uri directorii au realizat concursuri pentru caini sau chiar cursuri de yoga.
Bancile americane din statul Georgia au toate motivele sa se ingrijoreze, din moment ce, in ultimii 20 de ani, tranzactiile la ghiseu au scazut cu 40%, se arata intr-un studiu realizat de Financial Management Solutions.
Astfel de practici vor deveni tot mai dese pentru ca bancherii se bazeaza pe ideea ca daca un client intra pentru o simpla discutie sau o cupa de inghetata de ce nu ar pleca si cu un imprumut pentru o masina.
Daca unele banci isi atrag clientii prin “imprumutarea” spatiilor din banca pentru intalnirile din comunitate, altele ofera consultanta gratuita pentru anumite servicii care nu au absolut nici o legatura cu finantatorul.
In Connecticut, Connex Credit Union a tinut tot felul de evenimente pentru consultanta pe problema asigurarilor medicale, seminarii dedicate celor care isi cumparau pentru prima oara o casa.
In Philadelphia, Beneficial Bank a instalat un fel de librarii in propriile sucursale pentru ca viitorii clienti sa poate citi carti legate de domeniul financiar.
In Romania
La noi, bancile inca se mai chinuie sa atraga clientii, care au devenit tot mai reticenti, cu tot felul de reclame cu iz traditional. Problema este ca in cazul creditorilor locali, acestia nu mai sunt dispusi sa dea credite, tinta lor fiind banii pe care tot mai mult romani aleg sa-i tina “la ciorap”.
Aici intervine si educatia financiara a potentialilor clienti. Desi la noi s-au batut cu pumnul in piept ca vor informa clientii singura miscare in acest sens a fost instalarea unor televizoare in sucursalele mai mari pe care sunt rulate informatii legate de comisioane, taxe si alte produse pe care bancile le ofera.
Comunitatea bancara din Romania inca nu este pregatita pentru a face, catre clienti, o miscare atat de indrazneata precum cele de mai sus. Aici poate este si vina contextului economic in care se afla intreaga Europa.
In plus, persoanele fizice nu mai sunt tinta primara a bancilor, cel putin pentru creditare. Iar la depozite, dobanzile sunt atat de apropiate de rata de inflatie incat la finalul unui an de economisire, in cel mai bun caz, veti scoate aceeasi bani din banca, puterea de cumparare a sumei economisite fiind exact aceeasi ca si un an in urma.
Bancile romanesti din top 5, BCR, BRD, Banca Transilvania, CEC si Unicredit Tiriac Bank, nu prea se inghesuie sa dea la depozitele pe un an o bonificatie mai mare de 5%, si asta pentru ca deocamdata, nu au nevoie de lichiditate.
In schimb, bancile mai mici se simt atat de generoase incat ridica stacheta pana la o dobanda de 7% la economisirea pe 12 luni. Acestea sunt cele mai indraznete miscari pe care le pot face finantatorii locali.
Nu mai exista incredere
Un recent sondaj al bancii Mondiale arata ca romanii nu mai au incredere in banci nici macar cat cei din Fasia Gaza. Bulgarii au o relatie mai buna cu bancile decat noi, potrivit Conso.ro.
Daca in Romania doar 1 din 8 romani mai are incredere in finantator, in Bulgaria 1 din 5 simte ca inca mai exista o legatura intre el si banca.
La noi, lipsa de comunicare si alergarea dupa profituri cat mai mari au facut din banci unul dintre cei mai aprigi dusmani ai romanilor, iar acest lucru se vede acum in rata creditelor neperformante.
La ora actuala, 700.000 de romani au restante mai mari de 90 de zile, asta in conditiile in care peste 4,5 milioane sunt cei care au indraznit sa ia credite.