Analizele Manager.ro: Sectoare economice care au de castigat de pe urma crizei
afaceri care merg pe timp de crizacriza economica
In mod normal, recesiunea inseamna o perioada dificila pentru afaceri. Dar exista si exceptii. Astfel, sunt sectoare care o duc bine pe timp de criza sau, mai exact, o duc bine tocmai datorita crizei. Si asta fara sa faca nimic special.
1. L’Oreal, unul dintre cei mai importanti producatori mondiali de cosmetice, a inregistrat cresteri semnificative ale vanzarilor din 2008 incoace. Un studiu recent publicat in “Journal of Personality and Social Psychology” sugereaza ca femeile cumpara mai mult ruj in perioadele economice dificile, pentru a deveni mai atragatoare pentru barbati.
2. In Grecia, pe masura ce criza si-a facut simtite efectele, librarii au inceput sa vanda din ce in ce mai bine lucrarile unor autori negativisti – in particular, scrierile filosofului german Arthur Schopenhauer, renumit pentru atitudinea sa pesimista fata de viata.
3. Conform studiilor de piata, vanzarile de scutece scad in perioadele dificile, dar cererea pentru creme impotriva eruptiilor cutanate cauzate de scutece creste. Motivul? Familiile schimba scutecele mai rar sau folosesc scutece de calitate mai slaba si asta duce la eruptiile in cauza.
4. Daca luati masa de pranz la cantine populare, de tipul “impinge-tava”, sa stiti ca nu sunteti singurul. In SUA, piata acestor cantine, care sunt mult mai ieftine decat restaurantele obisnuite, a crescut cu 8,4% de la inceputul crizei, ajungand la 1 miliard $.
5. Conform New York Times, in ultimii ani magazinele cu articole religioase au vandut foarte bine statuete ale Sfantului Iosif, gratie superstitiei foarte bine inradacinate in randul americanilor, cum ca ingroparea unei astfel de statuete pe un teren scos la vanzare ajuta la reusita tranzactiei.
6. In ultimii 5 ani, segmentul vanzarii de opere de arta a inregistrat cresteri constante. De la inceputul crizei, in 2008, cifra de afaceri a caselor de licitatii si a galeriilor de arta a crescut de 3,5 ori, crestere generata in special de majorarea preturilor lucrarilor si mai putin de diversificarea portofoliului de artisti.
7. Avocatii specializati pe sectorul business au avut si ei parte de o perioada prielnica generata de lungul sir de insolvente, recuperari de creante, medieri de conflicte intre companii sau litigii de munca. In Romania, 80% din beneficiari au fost avocatii din Bucuresti, locul unde se comprima aproape intreaga piata.
8. Numarul caselor de amanet a explodat din 2008 incoace. Doar in 2011 s-au deschis la noi in tara 350 de astfel de unitati, ceea ce insemna un ritm fabulos, de o casa de amanet pe zi. Clientii sunt din randul celor care vor un imprumut pe termen foarte scurt, pe care nu-l pot obtine de la banci, sau din randul celor care vor sa vanda rapid si fara batai de cap bijuterii sau alte obiecte pretioase.
9. In fine, piata globala a bunurilor si serviciilor de lux - iahturi, imbracaminte scumpa, excursii safari etc. - a crescut constant cu cateva procente in fiecare an, ajungand la 1.500 miliarde dolari, valoare egala cu PIB-ul Spaniei si Australiei la un loc, in contextul accentuarii decalajelor de venit.