Analizele Manager.ro: Razboiul gigantilor - Airbus contra Boeing
boeingairbusa380boeing 747
Dupa momentul 11 septembrie 2001, piata aviatiei comerciale a intrat brusc in declin. Numarul de comenzi pentru avioane noi a scazut dramatic, iar asta a accentuat competitia intre cei doi mari producatori la nivel mondial: Boeing si Airbus. Ulterior, lucrurile au revenit oarecum la normal, dar competitia a ramas la fel de acerba. In momentul de fata Airbus se afla intr-un avantaj clar, concretizat in cele 1.419 de comenzi ferme din 2011, fata de cele doar 805 ale rivalei Boeing. Si foarte important este ca acest avantaj se pastreaza si in sectorul-cheie al marilor aeronave – A380 sta mai bine decat Boeing 747.
Momentul hotarator in aceasta competitie a greilor s-a inregistrat la salonul aeronautic din Berlin, din vara lui 2010, cand compania aeriana Emirates a anuntat achizitionarea a 90 de aeronave A380. Acest contract, in valoare totala de peste 30 de miliarde $, a pecetluit practic succesul proiectului de construire a celui mai mare avion de pasageri din lume si a impins in umbra regele ultimilor 40 de ani, Boeing 747.
Consortiul european astepta acest succes inca de la inceputul anilor '90, atunci cand in birourile sale din Toulouse s-a decis sa se construiasca un aparat enorm, cu o greutate la decolare de peste 650 de tone (cu tot cu combustibil) si capabil sa transporte pana la 880 de pasageri. Expertii au prezis insa ca acest super jumbo-jet nu va fi decat o minune tehnologica, ca si Concorde, pe care Airbus nu va reusi sa o transforme intr-un succes comercial.
Si totusi Airbus se indreapta cu pasi mari spre acest succes. In februarie 2012, consortiul avea deja 253 de comenzi ferme pentru aeronave A380 (71 onorate deja), situandu-se la doar 17 comenzi de punctul de break-even, calculat a fi atins la 270 de comenzi. E-adevarat, calculul a fost facut cu ceva ani in urma, fiind anulat intre timp de diverse cheltuieli cauzate de intarzieri si de cursul dezavantajos euro-dolar, dar compania este optimista si spune ca va atinge acest punct in 2015, moment in care isi va recupera investitia de 20 de miliarde de euro.
Optimismul este justificat si de faptul ca, asa cum spuneam, Airbus are deja un avantaj fata de Boeing. Si daca A380 va reusi sa ajunga in dotarea tuturor marilor companii aeriene din lume, infrangerea rivalei din SUA va fi rasunatoare. Boeing nu va fi capabila sa raspunda cu un alt super jumbo-jet din lipsa de spatiu pe piata pentru doua aeronave de acest tip. Astfel, pozitia dominanta Airbus in sectorul avioanelor uriase va continua timp de decenii.
A380 isi depaseste concurentii in primul rand prin costurile de operare: aeronava consuma mai putin de 3 litri de combustibil la 100 km per pasager, fata de 5 litri la 100 km pentru celelalte avioane uriase. Aceste rezultate bune sunt datorate in special reducerii greutatii, prin inlocuirea, oriunde a fost posibil, a aluminiului cu materiale compozite mai usoare. Iar in contextul cresterii pretului combustibilului, reducerea costurilor de operare este un criteriu esential la alegerea unui anumit tip de avion. Pe ruta Paris-New York, Air France a inlocuit deja doua avioane mai mici cu un A380, economisind astfel anual 8 milioane de euro.
Totusi, nu este usor sa gasesti cateva sute de pasageri cu aceeasi destinatie, mai ales ca exista si concurenta aeronavelor de capacitate mai redusa. Pentru a incuraja clientii sa ia super jumbo-jetul, multe linii care au in dotare A380 au decis sa sporeasca gradul de confort.
Astfel, Singapore Airlines a optat pentru limitarea numarului de locuri in clasa economica, precum si pentru crearea de mici spatii private pentru pasagerii de top, unde paturile sunt largi si intimitatea asigurata. Air France ofera pasagerilor sai de la clasa business o galerie de arta electronica, iar Emirates a instalat dusuri in aeronave. Chiar si pasagerii clasei economice au dreptul la partea lor de lux: latimea locurilor in A380 este de 48 cm, cu 4 cm mai mult decat intr-un Boeing 747. Iar in ceea ce priveste clasa business, Boeing pierde clar duelul, intrucat pasagerul Airbus se poate lafai intr-un scaun de 86 de cm latime. Niciun alt avion de cursa lunga din lume nu ofera clientilor sai astfel de spatii.
“Sunt doar o duzina de companii aeriene care propun zboruri regulate pe rutele cele mai lungi, cum ar fi intre Londra si Sydney. Clientul, normal, o alege pe cea care-i ofera cel mai mult confort. Nicio companie nu-si poate permite sa ignore pe termen lung factorul lux”, spune John Greensham, de la Institutul londonez Ascend Worldwide, specializat in analiza pietei aviatice.
Din punctul lui de vedere, superioritatea Airbus in privinta luxului constituie unul dintre principalele motive ale scaderii comenzilor pentru Boeing 747 de la intrarea pe piata a A380, in 2007. In anii '70 si '80, constructorul american livra 50-70 de jumbo jet-uri pe an. Numarul a scazut la 14 in 2008, la 8 in 2009 si la zero in 2010.
Totusi, Airbus nu trebuie sa se bucure prea mult. Chiar daca se pare ca a castigat razboiul cu Boeing pe segmentul aeronavelor uriase, ramane segmentul aeronavelor mai mici unde – supriza! - China si-a propus sa sparga duopolul detinut de cei doi giganti. Ea a prezentat in 2011, la Salonul Aeronautic International de la Bourget, din apropierea Parisului, primul ei avion de pasageri: modelul C919 al companiei de stat Comac.
Conform saptamanalului german Der Spiegel, amenintarea e serioasa, deoarece compania chineza dispune de un buget de 165 de miliarde de euro, mai mult decat cei doi concurenti ai sai la un loc. Totodata, piata din China este una dintre cele mai interesante in acest moment, datorita boom-ului traficului aerian din ultimii ani.