Analizele Manager.ro: O afacere care aduce miliarde de $ intr-o saptamana - pelerinajul la Mecca!
pelerinajul la meccaturism religiosislammusulmani
Hajj este pelerinajul la Mecca pe care fiecare musulman trebuie sa-l faca macar o data in viata. Este unul dintre cele mai importante ritualuri ale Islamului, dar totodata si o mare afacere. In cele 7 zile cat dureaza hajj-ul, pelerinii cheltuiesc in medie cate 2.000-3.000 $. Si daca inmultim acesta suma cu 2,8 milioane de oameni, cat a fost participarea la pelerinajul din 2010, obtinem o suma extrem de interesanta.
Afluenta aceasta iesita din comun si castigurile potentiale la fel de iesite din comun au facut ca in Mecca sa apara business-uri moderne, care nu prea au nicio legatura cu cele sfinte: parcuri de distractii, restaurante, mall-uri, plus complexul Abraj al Bait, o bijuterie arhitectonica cu o suprafata utila de 1,5 milioane de metri patrati, ce contine hoteluri, magazine de lux, heliporturi, o casa de rugaciune cu capacitatea de 10.000 de persoane si, in general, cam tot ce isi poate dori un pelerin (cu bani).
Piesa de rezistenta a complexului este Hotel Tower - 601 m inaltime, locul doi mondial dupa Burj Khalifa din Dubai (829 m) - care are in partea superioara cel mai mare ceas din lume, vizibil de la 30 km si decorat cu o inscriptie uriasa in araba, ce slaveste maretia lui Allah.
Complexul se bucura si de avantajul pozitiei, la o aruncatura de bat de moscheea Masjid al-Haram ce adaposteste Kaaba – un monument in forma de cub, inalt de 15 m, locul sacru catre care se intoc cu fata toti musulmanii de pe planeta in momentul in care isi fac rugaciunile zilnice.
Desigur, acest complex a carui constructie a costat 3 miliarde $ nu prea rimeaza cu sacrificiul, simplitatea si umilinta ce caracterizeaza pelerinajul la Mecca, dar clientii apartamentelor regale de 5.880 $ pe noapte nu sesizeaza contradictia. Iar managerii complexului, nici atat: “Din moment ce faci ceea ce trebuie sa faci pentru hajj”, spun ei, referindu-se la ritualurile complexe care trebuie indeplinite in cele 7 zile, “nu conteaza ca mananci paine uscata sau homar, ca dormi pe jos sau intr-un pat cu apa.”
Autoritatile saudite (Mecca este in Arabia Saudita) iau foarte in serios acest turism religios, dovada investitiile pe care le fac in infrastructura. Vorbim aici despre:
• o cale ferata ultra-moderna, care uneste cele doua orase sfinte ale islamului – Medina, locul unde este inmormantat profetul Mahomed, si Mecca, locul unde s-a nascut;
• un metrou suspendat cu un traseu lung de 18 km care face legatura intre Muzdalifah, Mina si Muntele Arafat, locuri importante in ritualul pelerinajului, si care se estimeaza ca va elimina cca 53.000 de autobuze de pe drumurile foarte aglomerate ce leaga aceste 3 locuri;
• modernizarile aeroporturilor din Medina si Jeddah, scopul fiind obtinerea unei capacitati cumulate de 92 de milioane de pasageri pe an;
• cresterea capacitatii de cazare in Mecca la 319.000 de camere, pana in 2015.
Este extrem de interesant insa impactul tuturor acestor investitii asupra aspectului zonei. Odinioara aici erau case mici si modeste, acum gasim o padure de cladiri inalte si de macarale care construiesc in nestire. Lanturi hoteliere celebre din intreaga lume se ingramadesc, la propriu, sa fie prezente aici, cat mai aproape de moscheea Masjid al-Haram care, desi are o suprafata de 356.000 mp si minarete de 89 m, este din ce in ce mai putin vizibila in peisaj.
Si de ce tot acest interes investitional? Simplu, pentru ca Mecca este o oportunitate de afaceri extraordinara. Vorbim de peste 2,5 milioane de musulmani care vin in fiecare an aici, si asta doar in timpul celor 7 zile ale hajj-ului. Pe parcursul intregului an sunt peste 13 milioane si se asteapta ca numarul lor sa ajunga la 17 milioane pana in 2025 – un numar infim, totusi, daca ne gandim la cei 1,8 miliarde de musulmani la nivel mondial, al caror numar creste cu 6,7% de la an la an. Nu e de mirare, deci, ca turismul religios aduce anual Arabiei Saudite cca 50 de miliarde $, fiind a doua sursa de venit a tarii.
Si trebuie spus ca de aceasta afluenta de turisti profita din plin si ghizii locali, specializati pe diferite regiuni ale lumii, care castiga in doar cateva zile pana la 5.000 $. “Nu uitam nimic: documente de calatorie, cazare, mancare, transport, ritualuri, orice problema care poate aparea”, spune unul dintre acesti ghizi, specializat pe regiunea Asia de sud-est. “Si problemele care pot aparea sunt multe: am avut turisti din Indonezia care nu se impacau deloc cu bucataria saudita si pe care a trebuit sa-i hranim totusi cumva. Sau am avut gravide care au nascut in timpul hajj-ului. E minunat, desigur, dar nu-i deloc usor sa ajungi cu mama si copilul la spital cand esti inconjurat de 1 milion de oameni prinsi in ritualurile lor.”
Va dati seama, asadar, ce afacere extraordinara este Mecca? Si nu vorbim doar de veniturile colosale mentionate mai sus, ci si de un alt avantaj cu care, probabil, nicio alta afacere din lume nu se poate lauda:
acest business nu are concurenta si nici nu va avea vreodata. Nu poti sa faci pelerinajul la Mecca altundeva decat la... Mecca.