Analizele Manager.ro: Mai putine masini vechi pe drumurile Romaniei. Programul Rabla da rezultate
rablaprogramul rablamasini vechivanzari autoturismepiata auto
Aveti o masina mai veche de 10 ani? Vreti sa renuntati la ea si sa va cumparati una noua? Daca da, Statul va ofera 3.800 de lei, sub forma unei reduceri de pret la achizitionarea masinii noi. Cam asta inseamna, in esenta, programul Rabla, un program al carui rol este sa incurajeze achizitionarea de masini noi, nepoluante, si sa stopeze astfel aducerea din Occident a masinilor second-hand, de care tarile vestice sunt bucuroase sa scape.
Despre un program Rabla in Romania s-a vorbit prima data prin 1995, dar el nu a putut fi aplicat decat incepand cu anul 2005, dupa ce a fost pusa la punct procedura legala si s-au alocat de la buget fondurile necesare platii primelor de casare (44 de milioane de lei in 2005). Concret, aceasta procedura prevede un sistem destul de simplu, care implica 3 actori:
1. proprietarul unui autoturism mai vechi de 10 ani. Autoturismul trebuie sa fie inca in stare de functionare si sa dispuna de motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, sasiu, echipamentele electronice
2. un agent economic de tipul REMAT, care sa preia vehiculul in cauza si sa se ocupe de casarea lui
3. un vanzator de autoturisme noi (importator autorizat sau distribuitor al acestuia) caruia i-a fost aprobata inscrierea in program.
Astfel, proprietarul isi radiaza autoturismul vechi, il preda la unul dintre cele 250 de centre REMAT din tara si obtine astfel un voucher cu care se prezinta la dealerul de autoturisme noi unde beneficiaza de o reducere de pret. Initial, aceasta reducere era de 3.000 de lei, dar in 2009 ea fost marita la 3.800 de lei. Si tot in 2009 a mai fost o modificare importanta: plecand de la ideea ca nu toti proprietarii de masini vechi vor sa isi cumpere una noua, legea a permis ca voucherul sa poata fi comercializat pe piata libera. Si a mai permis ca la achizitionarea unui autoturism nou sa poata fi folosite 3 vouchere.
S-a creat astfel o piata a voucherelor, de fapt o piata dubla care functioneaza bine-mersi de doi ani. Prima ar fi cea in care proprietarii care si-au casat autovehiculele vechi isi scot la vanzare voucherele, prin anunturi la mica publicitate, la preturi de 1.800-2.000 de lei, cam jumatate din valoarea lor. De mentionat ca aceste preturi scad dramatic odata cu apropierea datei de expirare a voucherelor, pentru ca programul Rabla se desfasoara in etape si fiecare etapa are alocate voucherele ei.
Iar a doua piata este una dominata de intermediari. Acestia cumpara masini uzate la preturi de 1.000 de lei, de la proprietari care nu au timp si nervi sa umble dupa avize sau stampile, caseaza respectivele masini si le transforma in vouchere. Iau apoi legatura cu un dealer de autoturisme noi (se sudeaza niste relatii in timp), iar dealerul le mijloceste contactul cu un client dornic sa cumpere o masina noua si sa beneficieze totdata de o reducere consistenta de pret. Astfel, acest client cumpara de la intermediar 3 vouchere care ii asigura o reducere de 3 x 3.800 = 11.400 de lei, platind pentru ele doar, sa zicem, 4.800 de lei.
In acest fel toata lumea e multumita: proprietarii de masini vechi pentru ca scapa de rable la un pret foarte bun (n-ar fi luat pe ele mai mult de 500 de lei), intermediarii pentru ca la fiecare masina casata obtin un profit de cca 600 de lei (dau 3.000 de lei pe 3 masini si vand voucherele cu 4.800 de lei), cumparatorii masinilor noi pentru ca platesc mai putin cu vreo 7.000 de lei, dealerii pentru ca isi iau comisioanele.
Nu toate voucherele ajung sa fie valorificate
Datele pe 2010 arata ca au fost distribuite cca 185.000 de vouchere, dar doar 150.000 s-au intors pentru validare la Administratia Fondului de Mediu (AFM), autoritatea care gestioneaza acest program. Asta inseamna ca doar 150.000 de vouchere au fost folosite pentru achizitionarea de autoturisme noi, adica cca 35.000 de vouchere au ramas in aer, ele nemaiputand fi folosite pentru 2011. Asta s-a produs poate si din cauza ca detinatorii au tinut la pret.
Cert este ca programul Rabla a dat rezultate, atat in ceea ce priveste protectia mediului (am scapat de o gramada de masini vechi de 15-20 de ani), cat si in ceea ce priveste afacerile dealerilor de autoturisme noi. Daca in 2007, anul de varf al pietei auto, s-au vandut prin acest program 16.400 de masini noi, reprezentand 5% din numarul total de masini vandute in acel an in Romania, in 2010 numarul lor a crescut la 62.550, insemnand insa 60% din totalul pietei. Se poate spune deci ca programul a fost o adevarata gura de oxigen pentru dealeri. Si nu numai pentru cei de masini ieftine, gen Logan.
In 2011, voucherele Rabla au devenit atractive
si pentru cumparatorii din segmentul premium
O potentiala reducere de 2.700 de euro nu putea sa treaca neobservata de catre cumparatorii de masini scumpe si, in plus, nici dealerii nu au vrut sa rateze posibilitatea de oferi un discount suplimentar intr-o perioada in care marja de profit este la un nivel minim. Potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu, pe lista dealerilor inscrisi in programul Rabla 2011 apar si concesionari ai marcilor Lexus, Audi, Porsche, BMW. Singura marca premium cu mai multi dealeri inscrisi in programul de casare este Mercedes-Benz, cu sapte concesionari.
Reducerea de pret va deveni si mai semnificativa daca tinem cont de o declaratie a ministrului Laszlo Borbely de la sfarsitul anului trecut, care nu excludea posibilitatea ca numarul de vouchere ce pot fi folosite la achizitionarea unei masini noi sa creasca de la 3 la 5. Asadar, o reducere de 4.500 de euro. Lucrurile nu se prezinta insa la fel de atractive si pentru cei care nu au in plan achizitionarea de masini noi si care ar fi dorit ca acesti bani publici alocati programului Rabla (700 de milioane de lei in 2010 , 450 de milioane in 2011) sa fie utilizati pentru rezolvarea altor probleme de mediu.