Analizele Manager.ro: Cati bani se castiga cu comertul prin posta?
comert prin postacomert onlinecomertvanzarielectronicemagazin onlinemagazin virtualmagazin pe internetquellevanzariromaniaeuropafirme
Va amintiti celebrul catalog de comenzi Neckermann? Tiparit color pe hartie lucioasa, doldora de imagini cu produse occidentale, acest catalog de comenzi prin posta ii facea pe romani sa viseze frumos, prin anii 80. Eram in plin comunism atunci si, evident, nimeni nu spera sa atinga altfel decat cu privirea minunatiile prezentate acolo.
Catalogul Neckermann nu mai exista acum. La 1 noiembrie 2009 a fost inchis, in ciuda unui ajutor consistent de 50 de milioane de euro din partea statului german. Asta nu inseamna insa ca strategia comerciala pe care a aplicat-o timp de 80 de ani, vanzarea prin posta, are si ea de suferit. Catalogul tiparit s-a transformat pur si simplu in catalog online, cu o reducere masiva a costurilor. Accesul pe aceasta piata a devenit implicit mai facil, iar consecinta a fost ca jucatorii s-au inmultit rapid. Anul trecut, in Romania, tranzactiile online au insumat peste 70 de milioane de euro.
Avantajul major al vanzarii prin catalog (tiparit sau electronic) il constituie accesul comod si rapid la un numar foarte mare de produse, de ordinul miilor. Cumparatorul are posibilitatea sa studieze relaxat oferta si sa se consulte eventual cu membrii familiei sau cu prietenii. El are practic la dispozitie un imens magazin cu de toate, un „magazin” pe care il poate rasfoi sau accesa online oricand, 24 de ore din 24. Cand se decide sa achizitioneze ceva, comanda cu un simplu telefon sau e-mail si produsul ii vine la usa.
Si un alt avantaj, poate la fel de important, este dat de preturile mai mici decat in magazine, dat fiind ca respectivele preturi nu mai trebuie sa acopere si costurile unui magazin clasic.
Cazul Quelle
Una dintre cele mai cunoscute companii de comert prin posta din Europa, Quelle GmbH, a patruns si in Romania, in toamna lui 2005. A construit un depozit de cca 4 ha la Satu Mare, de fapt o baza care sa asigure toate serviciile administrative si logistice de import, depozitare, preluare si expediere a comenzilor. Oferta? De toate: imbracaminte, electrocasnice, mobilier, decoratiuni, unelte, cosmetice etc.
Decizia de a aborda piata romaneasca a fost inspirata: catalogul Quelle, tradus in romana, a adus in primul an vanzari de 7 milioane de euro, in 2008 incasarile s-au ridicat la 19 milioane de euro, iar in 2009 – la 15 milioane de euro.
Filiala Quelle din Romania a fost, de altfel, cea mai profitabila dintre cele 16 filiale din Europa ale grupului, motiv pentru care ea fost achizitionata in martie 2010 de o firma romaneasca si relansata sub numele de Quick 24. Exemplul firmei din Satu Mare este insa unul fericit si chiar iesit din comun, in contextul in care compania Arcandor, detinatoarea Quelle, a dat faliment in Germania.
Cataloagele online fac legea
In comertul prin posta, tendinta este clara: mai putin print, mai mult online. Reducerea costurilor prin renuntarea la tiparirea a cateva sute de mii (chiar milioane) de cataloage este masiva si nu poate fi trecuta cu vederea. Asta, desigur, in conditiile in care exista alternativa Internet.
Comertul online se dezvolta rapid si in Romania. Produsele din zona IT se vand cel mai bine, urmate de carti, foto, electronice si telefonie fixa sau mobila. Un studiu realizat de Media Network International, care a inclus cateva sute de magazine online, arata ca modalitatea de comanda cel mai des folosita in Romania este prin optiunea “Adauga in cos” (“Shopping cart”). Vin apoi, in ordine, comanda prin telefon (13,2%), completarea unui formular online (10%), comanda prin email (6,7%) si licitatiile (1,2%).
In majoritatea cazurilor insa, plata este offline – plata la livrare, ramburs, mandat postal, transfer bancar etc. Doar 10% din plati se fac online. De altfel doar un sfert din magazinele electronice autohtone au inclus posibilitatea platii prin card, iar multe au implementat-o ca o metoda alternativa de a-si convinge clientii sa cumpere de la ele.
Livrarea produselor catre client se face cel mai frecvent cu Posta Romana, celelalte variante fiind firmele de curierat sau retele proprii de livrare, limitate de obicei la marile orase.
Probleme cu comenzile din strainatate
Oarecum paradoxal, daca un comerciant dintr-o tara UE primeste o comanda online de la un client dintr-o alta tara, apartinand tot UE, sunt sanse mici ca respectiva comanda sa fie onorata. In doar 40% din cazuri tranzactia se finalizeaza. De cele mai multe ori cumparatorului ii este refuzat cardul si comerciantul nu ii poate oferi conditii favorabile pentru plata cu bani gheata la distanta sau comerciantul, pur si simplu, nu trimite produsul (procedura greoaie, riscuri la transport etc.)
Consecinta directa este ca firmele interne pot practica preturi foarte mari la unele produse, stiind ce ele nu pot fi usor achizitionate din alte state ale UE.
Comisia Europeana sustine ca solutia cea mai buna este deschiderea unei piete online, comuna celor 27 de state membre ale Uniunii. Insa aceasta cere 27 de decizii diferite. Aceste state trebuie sa renunte la nivelul taxelor practicate in cazul comertului obisnuit si sa creeze o taxa speciala, aplicabila numai marfurilor online.
Totusi, aceasta piata ar duce la "cvadruplarea veniturilor din comertul online in tarile Uniunii", e de parere Comisarul pentru Media al Uniunii Europene, Viviane Reding. "Existenta unei piete digitale unice este o prioritate pentru Europa", a completat aceasta. Pentru Romania, crearea unei piete comune ar putea duce la micsorarea preturilor practicate de comerciantii autohtoni, mai ales de catre cei din sectorul electronicelor si electrocasnicelor.
Cateva lucruri de stiut despre comertul prin posta
• Comertul prin posta este este reglementat de Ordonanta 130/2000.
Comertul electronic este reglementat de Legea nr. 365/2002, modificata prin Legea nr. 121/2006.
• Societatea furnizoare are obligatia sa comunice consumatorului identitatea sa, adresa, codul unic de inregistrare si modalitatea de contact (telefon, fax, e-mail). Totodata, trebuie comunicate caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului, pretul, alte taxe aplicabile, cheltuielile de livrare, precum si modalitatile de livrare sau prestare, dupa caz.
• Consumatorul trebuie sa fie informat si asupra dreptului de denuntare unilaterala a contractului, precum si asupra perioadei de valabilitate a ofertei sau a pretului. Dreptul de denuntare unilaterala a contractului la distanta este exprimat prin urmatoarea formulare, care trebuie redactata cu caractere ingrosate:
"Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de zece zile lucratoare de la primirea produsului sau, in cazul prestarilor de servicii, de la incheierea contractului".
In cazul in care nu exista aceasta clauza, se considera ca produsul sau serviciul este livrat fara cerere de comanda din partea consumatorului, fapt care se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 4.000 de lei.