ANALIZA: Sase business-uri ucise de internet
internethipermarketcomunicarefilmetelefoane publiceantichitate
Recent, Dish Network Corporation a anuntat ca Blockbuster va renunta la serviciul de inchiriere DVD-uri si va inchide toate magazinele "ramase in viata". In ianuarie 2014, lantul de magazine video va deveni o amintire, din cauza serviciilor video online. Blockbuster nu este insa prima afacere eutanasiata in urma impactului internetului. Iata sase asemenea business-uri care au disparut sau se vor face "una cu pamantul", in urmatorii ani.
Disparitia Blockbuster a bantuit timp de zece ani business-ul demodat. Netflix a inceput sa isi restranga serviciile de inchirieri video la inceputul anilor 2000, dar Blockbuster a ignorat oportunitatea de a-si cumpara rivalul cu 50 milioane dolari. Zece ani mai tarziu, Netflix valoreaza 19,7 miliarde dolari.
Serviciul de streaming video al Netflix a determinat disparitia Blockbuster; Netflix le ofera clientilor sai o varietate de filme si seriale, pe care le pot viziona imediat. Alte site-uri, precum Amazon, Hulu si HBO au urmat acelasi trend, iar consumatorii nu au mai fost nevoiti sa se deplaseze pana la magazin, pentru a inchiria un DVD.
Borders Books si-a inchis portile in 2011, dupa un deceniu de "lupta" cu rivalii Amazon si Barnes & Noble. Un magazin precum Borders nu isi are locul in sfera moderna a retailului, cand tot ceea ce putem cumpara se afla pe internet: carti, muzica, filme - si beneficiem de comoditatea "descarcarilor digitale".
Lovitura de gratie a fost aplicata de Amazon, odata cu lansarea Kindle, un eReader care le-a oferit cititorilor ocazia de a stoca un numar urias de carti intr-un dispozitiv ultra-portabil. Orice titlu poate fi descarcat in cateva secunde. Rivalii Borders, Barnes and Noble, au venit pe piata cu eReader-ul Nook, dar Amazon este lider al pietei de asemenea aparate.
Multe companii care vindeau discuri muzicale au dat faliment. Motivul este simplu: melodiile pot fi descarcate gratios de pe internet (piratate sau legale). iTunes si alte site-uri care ofera muzica - alaturi de pirateria "cea de toate zilele" - au transformat magazinele de discuri in veritabile muzee.
Totusi, magazinele fizice de muzica ar fi disparut si fara contributia internetului. Hipermarketurile si-au retras sustinerea pentru acestea, in urma cu mult timp si spatiul web a aplicat lovitura finala.
Cine mai are nevoie de un agent de turism, cand poti apela la William Shatner din Star Trek? Ne gandim cu nostalgie la vremurile in care turistii nu isi puteau rezerva zborurile si camerele de hotel si nu stiau nimic despre destinatiile lor; Sa spunem ca vrei sa mergi la New York; poti sa-ti rezervi singur zborul si camera de hotel, nu ai nevoie de un intermediar. Apoi analizezi activitatile turistice din oras sau apelezi la Yelp si alte aplicatii, pentru a vedea punctele de atractie. Nu mai ai nevoie de o agentie de turism.
Intr-o situatie stramtorata se afla si oficiile postale. Firmele de curierat livreaza coletele mai rapid si relevanta postei este tot mai mica. Daca esti un tanar in varsta de 20 de ani, s-ar putea sa nu fi cumparat niciodata... timbre.
Posta ar putea supravietui, in urma unei restructurari. Problema este ca serviciile vitale, precum pastrarea adreselor la care stau oamenii, sunt asigurate tot de posta. Alte motive pentru relevanta postei nu mai exista. Chiar si vederile trimise din strainatate au devenit digitale si le poti trimite chiar de pe smartphone-ul tau, avand la indemana numeroase aplicatii.
Va amintiti de vremurile in care nu aveati telefon mobil? Doar filmele si serialele tv ne mai aduc aminte de trecutul nostru tehnologic. Oamenii foloseau telefoanele publice pentru a comunica. Telefoanele publice au devenit obiecte de antichitate. In 2012, in SUA mai existau 305.000 telefoane publice functionale.