ANALIZA: Salangerii Amazon in domeniul dronelor curier
droneservicii de curieratamazonupsdeutsche posttendinte
Proiectul de folosire a dronelor pentru livrarea coletelor mici, prezentat de Jeff Bezos la inceputul lunii decembrie, continua sa faca valuri. Reactiile merg de la scepticism si deriziune, pana la acceptarea provocarii si declansarea unei adevarate curse pentru intaietate in domeniul curieratului rapid cu ajutorul dronelor.
Unii analisti si jurnalisti au interpretat iesirea la rampa a lui Jeff Bezos pentru anuntarea proiectului "Amazon Prime Air" drept o lovitura de publicitate menita mai curand sa produca un buzz ce aduce grupul Amazon in prim plan, decat sa pregateasca lansarea efectiva a unui serviciu. "Cadourile de Craciun reprezinta o piata enorma si un moment bun pentru a face sa se vorbeasca despre tine. Mai ales atunci cand aceasta da imaginea unei companii inovante si creative, o calitate apreciata de consumatori", scria Business Week. Evenimentul de marketing al lui Bezos pare a functiona precum buzduganul zmeului, dar trebuie sa tinem cont de orizontul indepartat al punerii sale in practica. Termenul de 4-5 ani indicat de seful Amazon pare total nerealist. In Statele Unite, utilizarea dronelor civile pentru servicii de curierat nu este autorizata de Federal Aviation Autority (FAA). Exploatarea comerciala a dronelor ar putea fi permisa abia la orizontul anilor 2015-2020.
Slabiciuni si riscuri ale dronelor de curierat
Loren Thompson, de la Institutul Lexington din Arlington, Virginia, estimeaza ca pericolele pe care dronele le aduc in spatiul aerian civil sunt de asemenea natura incat autoritatile nu vor accepta niciodata ca Amazon sa isi lanseze numarul de aparate necesar pentru asigurarea serviciului anuntat.
Intr-adevar, "octocopterele" sale care ar costa mai putin de 1 milion de dolari nu sunt atat de eficace in a recunoaste ceea ce zboara dedesubt si sunt nevoite sa zboare la aceeasi altitudine ca si elicopterele, iar aceasta nu ar elimina riscurile de coliziune. "Probabilitatea ca ele sa loveasca structuri mai inalte si stalpi de electricitate este foarte mare, pentru ca ele nu vor fi probabil dotate cu memoria interna necesara pentru a manevra in jurul acestor obstacole", explica Thompson in "Financial Times". Chis Anderson de la firma 3D Roboticscare fabrica mici drone comerciale si civile, este de aceeasi parere: "Cea mai mare provocare careia trebuie sa-i faca fata fabricantii de drone este de a dezvolta tehnologii 'sense and avoid' (perceptie si evitare) fiabile pentru a evita accidentele".
Senatorul democrat Edward Markey s-a aratat preocupat, la randul lui, de riscurile pentru intimitatea vietii private. "Inainte ca cerul sa fie impanzit de aceste drone, ar trebui sa instituim reguli clare pentru a proteja viata privata si securitatea publicului", a declarat el.
Un fost pilot al companiei aeriene Continental Airlines a avertizat de asemenea cu privire la un alt risc pus de drone: intrarea in contact cu avioanele in zbor. "Nu le veti vedea niciodata inainte ca ele sa intre in coliziune cu ceva. Atunci cand una din aceste drone va fi aspirata in motorul unui avion, toata lumea se va trezi", a spus pilotul pe canalul american ABC.
Proiecte in China si in Australia
In domeniul dronelor de livrari, Statele Unite vor fi depasite probabil de tari cu legislatie mai supla. Astfel, compania chineza de curierat Shunfeng (SF) Express, testeaza inca din luna septembrie drone destinate sa livreze colete. Ideea transportatorului chinez este de a putea livra comenzi destinatarilor situati in impozantii zgarie nori din metropolele Chinei, evitand pierderea timpului de catre curieri (platiti cu ora) in ambuteiaje si in ascensoare. Testata la Dongguan, un oras cu 8 milioane de locuitori situat in apropiere de Hong Kong, drona SF Express poate sa urce la o altitudine de circa 100 metri, adica aproape 40 de etaje, si sa transporte o incarcatura de pana la 3 kg. Ea ar putea astfel sa livreze coletele direct la fereastra celui care a comandat sau sa le depuna pe terasa imobilului.
Dar in afara de marile orase, SF Express vizeaza sa foloseasca aceste UAV (Unmanned Aerial Vehicle) in zonele rurale unde ar fi mai eficienta livrarea cu drone decat transportul pe caile de acces dificile.
Dar Australia are cele mai mari sanse de a lansa primul serviciu de drone de curierat, probabil in cateva saptamani. Compania de inchiriere de carte scolara Zookal vrea sa expedieze lucrari pe aceasta cale, incepand din martie 2014, in Sidney. Ea va utiliza dronele australiene Flirtey, dezvoltate de Universitatea din Sydney. O data ce coletul transmis prin drona este receptionat, clientul valideaza finalizarea comenzii prin smartphone. Alt detaliu important este costul. Compania afirma ca poate scadea costul transportului de la 8,60 dolars la 80 de centi. Un argument care ar trebui sa-i seduca pe multi clienti.
Australia este una din putinele tari care au autorizat exploatarea dronelor comerciale, la o altitudine maxima de 400 de picioare (122 metri). Ea ar putea beneficia de acest avantaj in urmatoarele luni.
Deutsche Post testeaza o drona de curierat
Europa este si ea prezenta in cursa pentru utilizarea dronelor in scopuri civile comerciale. DHL lucreaza in acest sens de mai multa vreme decat Amazon, iar in prezent testeaza "Paketkopterul", un prototip de drona de livrare capabil sa transporte o incarcatura de 3 kilograme. Intr-un videoclip recent publicat pe YouTube, filiala Deutsche Post a prezentat primul zbor al aparatului pe o distanta totala de 2,5 kilometri.
Drona folosita este dotata cu patru rotoare si poate transporta o incarcatura de pana la 3 kilograme.
Primul test a urmarit livrarea unui colet cu medicamente, iar drona a fost pilotata manual pe tot traseul, a precizat DHL.
Ce companii americane ridica manusa aruncata de Amazon?
Mai multe surse informeaza ca alte mari companii de curierat, intre care UPS si FedEx, dar si gigantul Google sunt in curs de testare a propriilor sisteme de livrare bazate pe drone.
Si alti actori pretind ca realizeaza teste in acest domeniu, precum lantul de restaurante Domino's Pizza sau start-up-ul cu nume evocator "Tacocopter".
UPS ar putea adauga drone in flota sa de vehicule, de trenuri si de avioane, informeaza site-ul "The Verge". Tehnologia ar fi in curs de evaluare de catre grupul american, dar nu se stie daca ea priveste transportul de colete in depozitele sale sau direct pana la client.
FedEx a anuntat, de asemenea, inca din 2009, ca intentioneaza sa lucreze in aceasta directie, dar ca nu ar opta pentru minidrone, ci mai curand pentru avioane fara pilot de mare capacitate si pe distante lungi.
Google experimenteaza utilizarea de minidrone, pentru serviciul sau Google Shopping Express, disponibil in aglomeratia din San Francisco, conform informatiilor difuzate de site-ul 9to5Google. Compania din Mountain View ar putea recurge de asemenea la flota sa de vehicule autonome, Google Cars. Divizia Google X, care se afla si la originea proiectului Google Glass, ar fi cea ar coordona acest proiect.