ANALIZA: Revolutia modelului de business. Cine, ce, cand si de ce
model de businessexperimenteinovatiebmicompaniisefiidei
Inovatia nu se refera doar la tehnologiile care vor defini viitorul. Analiza riscurilor din jurul modelului tau de afaceri poate scoate la iveala noi oportunitati.
Timp de zece ani, site-ul Craiglist a reprezentat o exceptie rara de la regula internetului, care spune ca daca nu vii cu ceva nou, dispari de pe piata. Craiglist a ajuns in peste 70 de tari, fara sa sufere mari schimbari.
Totusi, "fantana tineretii" a secat, in cazul Craiglist. In aprilie 2013, justitia americana a respins cererea Craiglist prin care site-ul sustinea ca are licenta exclusiva asupra listarilor. Compania incepuse sa se comporte agresiv, deloc in ton cu calitatea de "serviciu public".
S-ar putea ca necazurile Craiglist sa fie generate de lipsa inovatiei, scrie knowledge.insead.edu. Pentru a merge mai departe, Craiglist trebuie sa renunte la modelul sau de business.
In noua lor carte, The Risk-Driven Business Model: Four Questions That Will Define Your Company, autorii Karan Girotra si Serguei Netessine, de la INSEAD, dezbat problema BMI (business model innovation) si prezinta masuri prin care Craiglist si alte companii ar putea sa inoveze, pentru a fi in ton cu provocarile prezentului.
Gestionarea riscurilor
Cele patru intrebari dezbatute, "Cine, ce, cand si de ce" - sunt unice in lumea afacerilor. Foarte putine companii isi supun insa modelul de business la o asemenea analiza. Nu exista un substitut pentru intrebarile fundamentale, precum "Ce ar trebui sa vindem?" si "Cand ar trebui sa lansam noi produse?"
"Compar aceasta situatie cu auditul financiar, pe care orice firma il desfasoara in fiecare an sau de mai multe ori", a declarat Netessine. "Deseori, o companie publica apeleaza trimestrial la asemenea analize. Totusi, cat de des isi analizeaza patronii modelul de afaceri? In ultimii 20...? 30 de ani?".
Cand modelele de afaceri ajung intr-un cufar prafuit, riscurile acumulate pot falimenta companiile. Aceste riscuri vin in diverse forme, dar cartea se concentreaza asupra celor informationale si organizationale. Dupa cum explica Girotra, riscul informational "survine atunci cand nu cunosti un anumit aspect, cum ar fi ce nuanta ar trebui sa aiba noul iPhone, pentru a fi popular". Riscurile organizationale se refera la momentul in care interesele actionarilor se situeaza intr-o contradictie. Compania de inchirieri video Blockbuster si-a modificat contractele cu studiourile in anii '90, astfel incat magazinele sa comande mai multe copii ale filmelor de succes. Rezultatul: o majorare a profiturilor.
Totusi, Blockbuster a avut probleme in epoca moderna a digitalului, deoarece sefii nu au mai tinut cont de cei patru "W".
Inovatorii modelelor
Multe companii au apelat la tehnicile BMI in momentele cele mai critice si un exemplu "reactiv" este Amazon. Compania si-a modificat des modelul de business in primii 15 ani de existenta, de la principiul "vindeti tot, pastrati putin", pana la depozitele sale uriase. "Amazon a fost mult mai disciplinata decat alte companii", a spus Girotra.
Totusi, BMI nu este doar pentru "baietii mari". Este si cazul Diapers.com, lansat in 2005 pentru noii parinti. "Diapers.com reprezinta un exemplu bun", spune Netessine. "Cererea pentru scutece este foarte usor de prezis... In urmatorii doi, trei ani, stii exact cate scutece vor cumpara clientii si vei putea sa iti administrezi bine afacerea".
Amazon.com a cumparat Diapers.com in 2010, permitand business-ului sa lucreze "la mare distanta" de compania-mama. "Au mentinut separat afacerile, astfel incat calitatile ambelor companii sa fie dezvoltate in paralel", a explicat Girotra.
Implicati-va in "insurgenta"
Implementarea BMI se realizeaza in trei faze, explica autorii. "Prima faza este generarea ideilor care pot fi puse in practica de companie. A doua faza este alegerea celor mai bune idei. A treia faza este rafinarea si testarea ideilor".
Cand dezvoltati noi idei pentru modelul de business, se recomanda implicarea totala a managerilor si angajatilor. De asemenea, pentru o desfasurare mai buna, puteti forma o echipa reprezentativa, care sa testeze ideile respective. "Nu mergi la razboi cu modelul tau de business, ci generezi "o insurgenta", in cadrul careia angajatii se situeaza in afara structurii traditionale si sunt nevoiti sa creeze un model nou", spune Girotra.
Spre deosebire de revoltele care rastoarna guverne, aceasta "revolutie" se concentreaza asupra evaluarii, eliminarii dubiilor, inovatiei, explica autorii. Dezbaterile ideologice, precum si reprezentarea serioasa a echipei vor contribui la gasirea punctelor slabe ale organizatiei, astfel incat SCHIMBAREA sa se produca.
Chiar daca modelul pare "periculos", EXPERIMENTELE reprezinta calea spre inovatie, chiar daca se pot solda cu pierderi minuscule, pe termen scurt. "Daca vrei sa inovezi, nu te astepta doar la succese. Multe experimente vor esua. Cel mai important lucru este sa NU renunti! (via knowledge.insead.edu)