Analiza Reuters: Veniturile companiilor americane scad. Acestea dau vina pe Europa
analizareuterscompaniiamericaeuropacomenzi
Pe masura ce veniturile companiilor americane scad, foarte multe din acestea arata cu degetul spre Europa, ca principal vinovat. Criza din Zona Euro, cererea scazuta din Europa, declinul monedei unice si impactul asupra mediului de afaceri global, toate elementele mentionate se afla pe agenda "vinovatilor".
Un studiu Thomson Reuters arata ca din 85 de companii listate in clasamentul Standard & Poor's 500, care si-au avertizat investitorii in privinta scaderii veniturilor in T2 2012, cel putin 20 au mentionat Europa, 15 au dat vina pe fluctuatiile valutare si 12 au avut motivatii mai vagi, cu privire la incertitudinea generata de conditiile economice globale. Alte companii citate nu au fost explicite sau au inregistrat probleme mai izolate.
Chiar si marile companii producatoare de bunuri de larg consum, care au declarat ca stagnarea economiei chineze a inceput sa afecteze vanzarile, invinovatesc in acelasi timp si Zona Euro. Multe companii din China sunt afectate de reducerea exporturilor catre Europa, din cauza cererii scazute.
"Europa influenteaza in mod categoric evolutia bunurilor si serviciilor", a declarat Kathy Karlic, vicepresedinte al Wilmington Trust Investment Advisors in Buffalo, New York. Wilmington Trust administreaza active in valoare de 70 miliarde de dolari.
14% din vanzarile companiilor din S&P 500 provin din Europa. Efectul este major. Companiile care dau vina pe Europa, cand vine vorba de scaderile vanzarilor, fac parte din cele mai variate industrii, de la productia de computere personale - Hewlett Packard, pana la bunuri de larg consum - Procter & Gamble sau lantul de cafenele Starbucks, releva o analiza Reuters.
Joia trecuta, Ford Motor Company a anuntat ca pierderile financiare din afara Americii de Nord s-ar putea tripla fata de cele 190 milioane dolari din T1 2012, din cauza situatiei europene.
Slabiciunea euro fata de dolar are un impact major asupra castigurilor in $ ale companiilor din SUA, care desfasoara multe activitati in Europa. De asemenea, produsele americane devin mai putin competitive peste hotare. In T2 2012, euro a scazut cu 5,2% fata de dolarul american.
"Avem un dolar in curs de apreciere, ceea ce nu este util pentru multinationalele care desfasoara activitati internationale", a declarat Jeff Schwarte, manager de portofolii americane pentru Principal Global Investors din Des Moines, Iowa. Compania administreaza active de 258 miliarde dolari.
La randul sau, Mike Kovar, directorul financiar al companiei de accesorii Fossil, a avertizat ca aprecierea dolarului va duce la reducerea castigurilor companiilor in T2 2012 si in tot anul, per ansamblu.
In ultimul raport trimestrial, Starbucks a anuntat ca a suferit prima scadere a vanzarilor in Europa din 2009, cu precadere in Irlanda si Germania. "Situatia este foarte, foarte dificila", a declarat CEO-ul Howard Schultz, referindu-se la prezenta Starbucks pe piata europeana.
In sectorul tehnologic, Hewlett Packard, NetApp si Applied Materials au citat Europa in randul ingrijorarilor lor.
"Este foarte dificil sa faci afaceri in Europa, in prezent si cred ca situatia se tensiona, inainte sa revina la normal", a declarat CEO-ul Hewlett Packard, Meg Whitman.
Dar sa analizam si economia SUA. PIB-ul sau a crescut cu doar 1,9% in primul trimestru. Corporatiile americane sunt ingrijorate referitor la China, dar nu in aceeasi masura ca in cazul Europei.
Totodata, Nike Inc, care a anuntat joi rezultatele financiare sub asteptarile companiei, a constatat o scadere a comenzilor in China, fata de anul trecut.
Sursa foto: Manager.ro