ANALIZA: Ofensiva Al-Jazeera in Statele Unite
mass-mediateleviziunestatele uniteqatarcurrent tval-jazeera
Miercuri, 2 ianuarie, grupul media qatariot Al-Jazeera a anuntat achizitionarea canalului american Current TV, cofondat de fostul vicepresedinte american Al Gore in 2005. Pretul tranzactiei vehiculat de presa americana este de 500 de milioane de dolari, din care 100 de milioane de dolari i-ar reveni lui Al Gore, care detine 20% din canalul de televiziune american. Mai mult decat o simpla stire de presa, aceasta informatie ne incita sa intelegem o parte din schimbarile lumii in care traim.
Scurt istoric
Postul de televiziune Al-Jazeera (“Insula”), cu sediul in Doha, capitala emiratului Qatar, a fost lansat la 1 noiembrie 1996. Este primul canal TV de limba araba, specializat in stiri si programe de informare care emite in flux continuu.
Numita deseori “CNN-ul lumii arabe”, Al-Jazeera are la origine un proiect din 1994 al serviciului BBC in limba araba, BBC Arabic Television, televiziune in sistem pay-per-view infiintata cu finantarea grupului saudit Mawarid. Obiectivul urmarit de BBC Arabic era acoperirea Orientului Mijlociu si a nordului continentului african, dupa care ar fi urmat extinderea in Europa si in Statele Unite. Canalul a rezistat aproape doi ani pentru ca, pe 21 aprilie 1996, emisia acestuia sa fie intrerupta brusc, din decizia finantatorului saudit, dupa o serie de neintelegeri legate de modul de abordare a subiectelor locale. Cateva luni mai tarziu, emirul Qatarului, Hamad bin Khalifa al-Thani a preluat acest proiect, a angajat majoritatea personalului serviciului BBC Arabic pentru a forma nucleul Al-Jazeera si a finantat postul cu 150 de milioane de dolari pentru primii cinci ani de activitate.
In prezent, Al-Jazeera este canalul de televiziune prin satelit cel mai urmarit si cel mai popular in lumea araba, unde detine peste 50% din audienta de stiri.
Din 15 noiembrie 2006, Al-Jazeera a inceput sa emita in limba engleza, 12 ore pe zi, iar din 1 ianuarie 2007 in flux continuu.
Reteaua Al Jazeera English (AJE) are 75 de birori in intreaga lume. Site-ul sau Internet inregistreaza peste 22 de milioane de vizitatori lunar, iar din acestia mai mult de jumatate sunt din America de Nord.
Audienta in SUA, ca miza
La sase ani dupa lansarea canalului sau in limba engleza, Al-Jazeera n-a izbutit sa se dezvolte in Statele Unite si a ramas marginala, exceptand spatiul deschis de pe Web. Emisiunile AJE sunt difuzate in peste 100 de tari, dar in SUA nu sunt disponibile decat in patru orase: Washington D.C.; New York; Burlington, Vermont si Toledo, Ohio (acestea din urma, orase cu mari concentratii de populatie musulmana).
Recenta achizitie aduce insa pentru Al-Jazeera o noua sansa de reusita, deoarece ii permite sa sara peste etapa negocierii lungi si complicate cu retelele de cablu din SUA, indispensabila in incercarea de a atinge masiv publicul american.
Canalul TV cumparat nu inregistra decat o medie de 42.000 de telespectatori in prime time, in ultimul trimestru din 2012, conform Horizon Media, adica de 20 de ori mai putin decat CNN si de 60 de ori mai putin decat Fox News. In schimb, Current TV beneficiaza de o extinsa prezenta pe cablu, ajungand in circa 40 de milioane de familii americane, de circa opt ori mai mult decat o facea pana acum Al-Jazeera, prin propriile acorduri de distributie.
Al-Jazeera America
Conform New York Times, Al-Jazeera va crea un nou canal cu sediul in New York, denumit probabil Al-Jazeera America. Aproximativ 60% din programele acestuia vor fi produse in Statele Unite, iar restul vor proveni de la serviciul in limba engleza pe care Al Jazeera il are deja.
Noul canal TV va deschide birouri suplimentare in “locuri-cheie” din tara pentru a-si completa reteaua de redactii existente (New York, Washington, Los Angeles, Miami si Chicago). Aceasta expansiune, precizeaza comunicatul grupului media, ar urma sa dubleze numarul de angajati ai Al-Jazeera in Statele Unite, care va ajunge la peste 300 de persoane.
Current TV nu a oferit nicio informatie cu privire la evolutia programelor sale sau la viitorul conducerii sale actuale, asigurata de Al Gore (presedinte) si Joel Hyatt (celalalt fondator al sau, care este si director general), dar Al-Jazeera a sugerat ca acestia vor continua sa joace un rol important.
Tranzactia va permite televiziunii Al Jazeera sa obtina un important canal de distributie in Statele Unite si o va plasa intr-o concurenta foarte dura cu CNN, proprietate a Time Warner, precum si cu alte canale de informatii
Lupta pentru credibilitate
Dupa anuntul preluarii Current TV de catre Al-Jazeera, a doua cea mai mare retea de cablu din SUA, Time Warner, a decis sa scoata din grilele sale postul, fara a oferi explicatii. Potrivit unor analisti media, este vorba despre o decizie motivata politic, iar Joel Hyatt, CEO al Current TV, a aratat ca spre deosebire de ceilalti cablisti Time Warner Cable nu a fost de acord cu vanzarea catre Al-Jazeera.
Aceasta reactie indica faptul ca reusita proiectului Al-Jazeera America ramane nesigura, cu atat mai mult cu cat Al-Jazeera sufera inca de un deficit de imagine in randul unei mari parti a populatiei SUA, care o considera antiamericana, atunci cand nu o eticheteaza chiar drept “retea terorista”.
Postul din Qatar trage inca ponoasele imaginii din anii de inceput in care difuza comunicatele video ale Al Qaeda, in ciuda cresterii credibilitatii sale jurnalistice ulterioare, mai ales din 2011, in timpul primaverii arabe. Atunci, stirile difuzate au facut-o pe Hillary Clinton sa afirme ca “audienta Al-Jazeera in Statele Unite creste pentru ca ea aduce informatii veritabile”. Mai mult, comentatori politici din America au afirmat ca fara acest post de televiziune primavara araba si democratizarea statelor din Orientul Mijlociu ar fi fost imposibile.
Daca Al Gore va ramane in Consiliul de administratie al noului canal de televiziune, el va aduce o cautiune politica importanta pentru ca acesta sa nu fie perceput ca o simpla oficina de propaganda araba, sau chiar “terorista”.
Concurenta acerba pe piata televiziunilor “globale”
AJE incearca sa se dezvolte pe un segment deja puternic concurential, in care, in afara de CNN si de Fox News, informatii internationale alternative sunt oferite de actori puternici precum BBC World News, Russia Today, Euronews, Deutsche Welle, CCTV (China) sau France 24.
Astfel, dupa acordul incheiat luna trecuta cu Time Warner Cable, canalul BBC World News este disponibil in circa 25 de milioane de gospodarii americane. Russia Today era in 2010 al doilea canal strain de stiri ca ca audienta, dupa BBC World News, iar conform presei ruse RT America reusea sa atraga 85 de milioane de telespectatori in SUA.