ANALIZA: Noua companii care si-au anihilat concurenta
companiiconcurentagoogleapplesuccescota de piata
Majoritatea companiilor vor sa devina "numarul 1" in zona lor de activitate. Odata ajunse in fruntea ierarhiei, trebuie sa se mentina. Nu trece mult si sunt "atacate" de companii mai modeste, care ofera produse mai bune sau realizeaza inovatii care schimba cursul industriei si modul de interactiune cu clientii.
Cum au fost devansate marile companii de concurenta? In cele mai multe situatii, motivele sunt legate de inertia si lipsa de inovatie, la varful companiei. Autosuficienta liderilor poate compromite succesul corporatiei.
Cea mai mare companie americana este Apple, in privinta capitalizarii de piata. Primul loc reprezinta, intr-adevar, un avantaj suprem. Totusi, acesta prezinta si dezavantaje. Liderii marilor companii devin tintele concurentei, care vor sa ocupe cota de piata. De exemplu, Netflix detine suprematia in privinta serviciilor video business, cu 25 milioane de utilizatori. Apple, Walmart si Amazon vor sa aiba succes si in acest sector. Pentru a atinge dezideratul propus, companiile imita serviciile Netflix si chiar preturile, in speranta ca utilizatorii vor abandona site-ul cu pricina.
Competitia este grea si primul loc poate fi pastrat cu dificultate. General Motors a fost cel mai mare producator auto din lume, de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial si pana in urma cu trei ani. Deciziile proaste legate de productie si costurile ridicate ale muncii au "scufundat" compania. In consecinta, rivalul Toyota a preluat conducerea.
Blockbuster a fost prima companie in materie de inchirieri video, pana cand trendul industriei s-a schimbat. Astfel, inchirierea de DVD-uri prin intermediul curieratului a devenit absolut necesara, mult mai ieftina decat administrarea a mii de magazine de filme. Netflix a profitat de situatie si a devansat Blockbuster, oferind servicii de DVD-by-mail in SUA.
In ciuda schimbarilor, unele companii si-au pastrat suprematia in industriile specifice, de-a lungul anilor. Walmart este cel mai mare retailer din SUA, cu o istorie de 30 de ani. Exxon Mobil ramane cea mai mare companie petroliera din lume, inca din 1999, cand a luat fiinta in urma unei fuziuni. Care sunt cele noua companii care si-au "anihilat" in mare parte concurenta?
Google versus Yahoo! - Greu de crezut, dar Google nu a fost lider pe piata motoarelor de cautare inca de la "Geneza". In anii de pionierat ai internetului, motoare de cautare precum Lycos, Excite, AskJeeves si altele concurau puternic pe segment. La sfarsitul secolului 20, Yahoo! s-a detasat ca lider, supravietuind "bulei .com" care a "rapus" multe companii mici. Yahoo! a cumparat aceste entitati la pret de nimic. In 2000, site-ul Yahoo! detinea 56% din piata motoarelor de cautare, de sase ori mai mult decat competitorii sai. Google detinea doar 1% din "placinta", in luna iunie a anului 2000. In 2001, Yahoo! a inceput sa utilizeze algoritmii de cautare ai Google. Google a inceput sa lupte pentru partea sa, in timp ce Yahoo! pierdea teren.
Pana in 2002, popularitatea Google a crescut proportional cu eficienta motorului de cautare. Ocupa 31,8% din piata cautarilor, in timp ce Yahoo! detinea 36,3%. In urmatorii opt ani, Google a inregistrat un salt uluitor, castigand monopolul asupra pietei. Potrivit Comscore, in iulie 2011, Google detinea peste 65% din piata motoarelor de cautare, in timp ce Yahoo!, cel mai aprig concurent al sau, se multumea cu 16,1%.
Hewlett - Packard versus Dell - Dell era candva liderul mondial in productia de calculatoare personale, cu o cota de piata de 13%. "Defunctul" Compaq ocupa atunci 11,2%. In urmatorii 10 ani, peisajul pietei calculatoarelor personale s-a modificat radical. In mai 2002, Hewlett - Packard a cumparat Compaq, pentru 25 milioane de dolari. In 2005, Dell era inca liderul pietei, cu o cota de 17,2%, dar HP se apropia vertiginos, cu 14,7%.
In mai putin de 3 ani, in preajma trimestrului al treilea din 2008, HP a depasit Dell si a ramas lider de piata. In trimestrul al doilea din 2011, cota de piata a HP-ului a crescut cu 5%, pana la 17,5%, fata de cota de piata a Dell-ului, de 12,5%. Intre timp, Lenovo a castigat teren, ajungand la o cota de piata de 12%. Cu siguranta ca Lenovo va surclasa Dell, daca isi mentine cresterea anuala de 22,5%. Cresterea anuala a Dell se situeaza undeva la 3,3%.
Apple versus Nokia - Unele din cele mai "sangeroase" lupte intre gigantii tehnologici. In trimestrul al patrulea din 2007, Nokia detinea peste 50% din piata globala de smartphone-uri, urmata de BlackBerry cu 10,9% si...Apple cu 5,2%. In trimestrul al patrulea din 2010, iPhone-ul de la Apple inca detinea o cota modesta de piata de 16,1%, jumatate din cea a rivalului finlandez Nokia - 28%. Dar boom-ul vanzarilor companiei lui Steve Jobs a propulsat Apple pe primul loc.
In trimestrul al doilea din 2011, potrivit IDC, compania avea o cota de piata de 19,1%, inregistrand o crestere anuala de 141%! Nokia, care a coborat pe pozitia a treia, dupa Samsung, inregistra o cota de piata de 15,7%, cu o rata de crestere in scadere cu 30,7%.
Facebook versus MySpace - In iulie 2005, mamutul media al lui Rupert Murdoch, News Corporation, a cumparat MySpace pentru 580 milioane de dolari, cand traficul Facebook se rezuma doar la campusul universitar. In mai 2007, traficul retelei de socializare a tanarului Mark Zuckerberg nu depasea 30 milioane de utilizatori, valoare modesta, fata de cele 70 milioane ale MySpace-ului.
In mai 2009, Facebook a depasit MySpace, in privinta numarului de utilizatori unici. Intre timp, Facebook a ajuns la circa 700 milioane de utilizatori din intreaga lume. In iunie, Murdoch a vandut compania muribunda MySpace pentru 35 milioane de dolari, cu 93% mai ieftin decat pretul original de achizitie.
Fox versus CNN - La inceputul secolului 21, CNN domina piata retelelor de stiri prin cablu, cu 800.000 de telespectatori in prime time, fata de cei 500.000 ai Fox News Channel. Razboiul din Afghanistan a dus la majorarea telespectatorilor CNN, dar nu indeajuns de mult incat sa contracareze cresterea FNC. In 2002, Fox inregistrat 1,5 milioane telespectatori in prime time, fata de cei 1 milion ai CNN-ului.
In 2004, lucrurile erau deja clare: Fox devansase CNN. Din 2008, Fox inregistreaza cei mai multi telespectatori in prime time, de trei ori mai multi decat cei interesati de programele CNN. Mai mult, reteaua CNN ocupa acum pozitia a patra in privinta ratingului audientei.
GM versus Toyota - General Motors a experimentat un adevarat "rollercoaster" in contextul mentinerii suprematiei mondiale pe segmentul auto. Inca din anii '30, GM a fost producatorul auto dominant in SUA. Compania si-a pastrat locul si la finele secolului 20. Totusi, pe masura ce recesiunea a inceput sa-si ceara tributul, GM s-a vazut in fata unei crize. La finele lui 2008, Toyota a devenit cel mai mare producator auto din lume, intrecand GM-ul cu aproape 500.000 de unitati vandute pe tot globul. Cota de piata mondiala a GM a continuat sa scada, chiar si in SUA. In iunie 2009, compania a inaintat formalitatile pentru declararea starii de faliment. Chiar si in aceste conditii dificile, GM nu a murit. I-au trebuit doar doi ani sa isi recastige titlul. Noua oferta publica initiala a GM-ului a fost una de succes si producatorul auto american a inceput sa "mearga" din nou pe profit.
In situatia in care Toyota a fost grav afectata de cutremurul devastator care a maturat Japonia in martie 2011, GM a revenit pe primul loc in ierarhia celor mai mari producatori auto din lume (august 2011). In prima jumatate a acestui an, GM a vandut 4,5 milioane masini, fata de cele 3,7 milioane unitati vandute de rivalii japonezi de la Toyota.
Amazon versus Barnes & Noble - Barnes & Noble a fost timp de multi ani cel mai mare vanzator de carti din SUA. Totusi, retailerul online Amazon a devansat compania mentionata, prin intermediul vanzarilor online de carti. Profitul net al companiei Barnes & Noble a scazut de la 147 milioane de dolari in 2006 la 74 milioane de dolari in 2010. In tot acest timp, profitul net al companiei Amazon a crescut de la 190 milioane de dolari la nu mai putin de 1,2 miliarde dolari. Unii au sugerat chiar ca lectura fizica isi traieste ultimele zile (greu de crezut).
Blockbuster versus Netflix - Blockbuster a fost infiintata in 1985, fiind o companie de inchirieri casete video VHS. De-a lungul vremii, Blockbuster a devenit un fel de "McDonald's" al inchirierii de filme. In 1999 - anul in care si-a inceput activitatea Netflix - Blockbuster dispunea de peste 6.500 de magazine in toata America. In 2006, Netflix a iesit la rampa, inregistrand un venit anual "modest" de un miliard de dolari, departe de cele 5,5 miliarde de dolari ale Blockbuster-ului.
In 2007, modesta companie Netflix le-a oferit utilizatorilor oportunitatea de a viziona filmele pe calculatoarele personale de acasa. Aceasta optiune, precum si cresterea popularitatii livrarilor de DVD-uri, a dus la un declin serios al castigurilor Blockbuster. La mijlocul lui 2010, Blockbuster si-a anuntat falimentul. Compania a fost cumparata de Dish Network pentru 320 milioane de dolari, in timp ce Netflix depasea 25 milioane de abonati.
Delta versus American Airlines - De obicei, reversul medaliei pentru o companie se produce din cauza unor dezastre naturale sau pe fondul cresterii cotei de piata, in conditiile in care ar lansa un produs de succes. Prabusirea companiei aeriene American Airlines a fost cauzata insa de o fuziune. In 2001, dupa ce a cumparat compania falimentara TWA, American Airlines a devenit cel mai mare operator aerian din lume. Chiar daca in 2007 activitatea companiei a fost compromisa de preturile tot mai mari la combustibili si alte probleme, aceasta si-a mentinut suprematia. Avea 100 milioane de pasageri in portofoliu. Delta ocupa locul 2 cu 73 milioane de pasageri. In timpul recesiunii, toate companiile aeriene au avut de suferit si s-au petrecut doua mari fuziuni.
In primul rand, Delta a cumparat Northwest in 2008, devenind cea mai mare companie comerciala din lume. In 2010, Delta dispunea de 109 milioane de pasageri, fata de cele 86 milioane ale companiei American Airlines. Mai mult, dupa ce United si Continental au fuzionat in octombrie 2010, American Airlines a coborat pe locul trei in ierarhia marilor companii aeriene. (via |
24/7 Wall St.)