ANALIZA: Meciul dintre Bentley si Rolls-Royce s-a mutat in India
indiamaharajahbentleyrolls roycepiata auto
Chiar daca majoritatea indienilor isi spala rufele in Gange si tot acolo isi fac si nevoile, pentru ca nu au toaleta in casa, India reprezinta o piata cu un imens potential pentru cei doi mari constructori de limuzine de superlux: Bentley si Rolls-Royce.
Bentley vrea sa-si sporeasca numarul de dealeri de pe piata auto din India anul acesta, a doua cea mai importanta piata din Asia, dupa cea din China, pentru constructorul britanic.
Creste numarul de bogati din India
De asemenea, rivalii de la Rolls-Royce au declarat ca isi vor tripla numarul de showroom-uri in acest an, in India, tara cu cel mai tanar client de Rolls-Royce Ghost, care are un pret de plecare de 570.000 de dolari. Expansiunea celor doi mari constructori auto ilustreaza afluenta de burghezi bogati din India, unde vanzarile auto sunt prognozate sa creasca de patru ori, pana la sfarsitul acestui deceniu.
In timp ce Banca Mondiala estimeaza ca majoritatea indienilor traiesc sub limita saraciei, CLSA Asia-Pacific estimeaza ca numarul milionarilor va ajunge la 403.000 pana in anul 2015, de la 173.000 cat se inregistrau acum doi ani.
O limuzina mai altfel
"Noii imbogatiti din India cauta sa-si cumpere o limuzina care sa arate diferit fata de ce are "toata lumea", adica Mercedes si BMW", sustine Deepesh Rathore, director la IHS Automotive, in India. "Varful piramidei a inceput sa creasca mai repede fata de baza ei, asa ca o sa vedem ca rasar tot mai multi milionari in India", considera Rathore.
Bentley, al cauri model de "baza" are preturi care incep de la 500.000 de dolari, a fost sponsorul principal al Mastersului Indian de Polo pe Iarba, un sport practicat de mharajahi, acum mai bine de o suta de ani, ca parte a campaniei de a accede la elita indiana.
Bentley, care are dealeri doar in New Delhi si Mumbai, cauta sa penetreze si orase precum Hyderabad si Chennai, de anul viitor.
Relatia cu maharajahul
Rolls-Royce, care si-a promovat produsele in timpul Turneului Maharajahilor de Polo de la Jodhpur, sustine ca legaturile cu fosta familie regala a Indiei sunt foarte stranse. In cei 40 de ani in care a condus India, de la independenta din 1947, maharajahul a comandat 1.000 de modele Rolls-Royce. Aceasta comanda a facut din India cel mai important client pentru marca britanica, de dupa Al Doilea Razboi Mondial.
Vanzarile anuale de marci auto de lux, adica Ferrari, Aston Martin si Lamborghini, Rolls-Royce si Bentley, vor ajunge la aproape 800 de unitati pana in 2020, fata de numai 180 comercializate anul trecut. "Automobile ultra-luxoase precum Bentley sau Aston Martin reprezinta produse asiprationale si sunt un fel de declaratie a statutului social", este de parere Lalit Choudary, director la Performance Car, un dealer care comercializeaza modelele Aston Martin in India. "Odata cu cresterea economiei globale, ne cresc si noua vanzarile pe piata indiana", sustine Choudary.
Cel mai tanar client de Rolls-Royce
Conform Raportului Mondial al Averilor, intocmit de Merrill Lynch, numarul indienilor care au averi mai mari de 1 milion de euro are cea mai mare rata de crestere in topul statelor cu cei mai multi milionari din lume. Printre ei se numara si cel mai tanar posesor de Rolls-Royce Ghost, care are doar 24 de ani. Rolls-Royce are un dealer in Delhi si Mumbai si planuieste sa-si mai deschida inca un showroom in Hyderabad.
Se largeste prapastia dintre bogati si saraci
In timp ce numarul de bogati a sporit in deplina concordanta cu cresterea economica, India devenind a treia economie din Asia, dupa China si Japonia, tendinta vanzarii de limuzine de super-lux ilustreaza largirea prapastiei dintre saraci si bogati. Vanzarile totale de autovehicule, execeptand utilitarele si dubele, ar putea creste cu pana la 2%, in acest an, inregistrand cel mai mic spor din ultimii noua ani. Asta din cauza ca ratele dobanzilor au atins cel mai mare nivel din ultimii trei ani, intr-o tara in care 80% dintre masini sunt achizitionate prin credit bancar.
Conform specialistilor, cererea de masini de super-lux s-ar putea sa faca fata crizei datorita unei tendinte ce caracterizeaza actuala burgehzie din India: vanitatea. In trecut, oamenii nu tinea mortis sa-si arate avutia, ca modalitate de a atrage atentia. Insa, astazi, cei care au bani vor sa-i cheltuieasca si, mai ales, nu se sfiesc sa arate acest lucru, considera specialistii.