ANALIZA: Marcile populare pierd teren in fata celor contrafacute
nikeadidasfalschinaproduse contrafacuteproduse originale
Copiile celor mai in voga marci de imbracaminte si incaltaminte domina piata internationala a produselor contrafacute, care a ajuns in 2010 la o valoare de 600 miliarde dolari, potrivit ICEA (Immigration and Customs Enforcement Agency) din SUA.
Produsele contrafacute reprezinta o problema serioasa. "In momentul in care autoritatile inchid o fabrica de produse false, se deschide alta", spune John McCrohan, manager al serviciilor standard de comert in cadrul Tower Hamlets din Londra.
"Dimensiunea operatiunilor este mult mai mare, deoarece coexistam pe o piata globala si avem o economie foarte deschisa", continua McCrohan.
"Profiturile masive incurajeaza acest gen de comert ilicit. Fabrici un produs ieftin, il promovezi prin intermediul unui brand de renume si il vinzi la un pret apropiat celui original".
In 2011, peste 12 milioane de produse contrafacute Adidas au fost confiscate la nivel mondial, potrivit reprezentantei companiei, Katja Schreiber.
"Produsele contrafacute ne afecteaza vanzarile - dar, cel mai important, consumatorii pacaliti sa cumpere un asemenea produs vor fi dezamagiti de calitatea sa slaba si acest fapt poate leza o reputatie cladita in timp", subliniaza Schreiber.
Pe masura ce marile marci definesc industria, ele devin tinta sigura a falsificatorilor si imitatorilor. "Pentru a reduce pierderile financiare si impactul negativ asupra imaginii de brand, Adidas Group investeste serios in protectia intelectuala a produselor sale si colaboreaza strans cu autoritatile, investigatorii si alte organisme", explica reprezentanta renumitului brand Adidas.
CHINA, hubul global al produselor contrafacute
Multe din produsele contrafacute sunt fabricate in China si identificarea faptasilor este foarte dificila. BBC a discutat insa cu Sean, un chinez educat in SUA, care vinde adidasi Nike contrafacuti in Shanghai. "Cea mai mare parte a afacerii se desfasoara online", spune Sean. "Afacerea creste din vorba in vorba".
Contrabandistul Sean livreaza 500 de perechi de adidasi in fiecare saptamana. "Pretul unei perechi de adidasi Nike poate ajunge la 150 de dolari - pantofii sunt fabricati cu mai putin de 13 dolari perechea in China si eu ii vand cu 60 de dolari", povesteste Sean.
Acesta neaga insa ca ar avea profituri majore. Costurile de livrare "il seaca", spune el. Sean nu se teme nici de autoritati. "Sunt foarte ascuns si nimeni nu stie unde locuiesc", precizeaza vanzatorul de produse false Nike.
Oficialul companiei, Ryan Greenwood, spune ca "Nike isi protejeaza ferm brandul si colaboreaza activ cu autoritatile, pentru a stopa fenomenul de contrafacere".
"Falsurile au o calitate inferioara si Nike nu poate sustine un asemenea produs". Dar calitatea unui asemenea produs nu este importanta pentru unii dintre tineri, cel putin pentru cei intervievati de BBC. Ei recunosc tacit ca daca pot cumpara adidasi ieftini, nu ezita sa apeleze la falsuri.
"Nu-i atinge nimeni, sa vada cat de buni sunt", spune un tanar. "Cat timp arata bine, nu ma intereseaza", spune altul. Nike intra sub incidenta "protectie calitatii brandului" in China, garantata de guvernul chinez si lucreaza cu autoritatile pentru a-i prinde pe cei care vand produse contrafacute.