ANALIZA: Labirintul energetic, trasat de reglementari confuze si autoritati cu interese politice
energiegazeeyelectricitateeuropa
Batranul Continent nu are doua state in care sa existe aceleasi reglementari in sectorul energiei si gazelor. Totodata, reglementarile din acest domeniu sunt foarte complexe, facand dificila intelegerea acestor piete, se arata intr-o analiza a EY.
La aceste diferente de reglementari se mai adauga si presiunea crescanda a autoritatilor pentru eficienta mai mare si scaderea costurilor, ca si interferentele politice, care pot conduce la lipsa de stabilitate a mediului de reglementare.
Avand in vedere ca jucatorii din aceste piete sunt in cautare de informatii comparative legate de riscul de reglementare si de idei noi pentru eficientizare sau de date care sa ii ajute sa ia decizii informate de investitie/dezinvestitie ori de intrare pe piete noi/iesire de pe piete existente, studiul EY, “Mapping power and utilities regulation in Europe” ofera o imagine mai clara asupra reglementarilor din acest domeniu.
“Companiile din sectorul energiei electrice si utilitatilor trebuie sa monitorizeze constant riscurile care tin de reglementare, pentru a anticipa consecintele potential adverse ale schimbarilor legislative si ale neimplementarii anumitor reglementari emise”, spune Lars Wiechen, director executiv si lider al departamentului de Evaluare si Modelare Financiara, EY Romania.
In afara complexitatii tipice mediului de reglementare de la nivel local, partile interesate trebuie sa ia in considerare si indicatorii utilizati de reglementatori, ale caror definitii pot de asemenea diferi.
Chiar si atunci cand reglementatorii utilizeaza aceleasi categorii de date, acestea pot diferi foarte mult, de la tara la tara, ca de exemplu componentele costului capitalului propriu, gradului de indatorare si ratei de impozitare. Acestea sunt strict legate prin natura lor de situatia din fiecare tara, oglindind conditiile de finantare locale si reglementarile fiscale stabilite de autoritatile respective.
Asemanari in tendinte
Doua tendinte comune la nivelul tarilor analizate, sunt identificate in studiul EY.
Prima este presiunea asupra ratelor de rentabilitate, datorata in mare masura crizei creditarii si a scaderii costurilor de finantare. De asemenea, unii reglementatori de la nivel national considera ca rentabilitatile ar trebui reduse pentru ca activitatile din industriile reglementate sunt mai putin riscante.
A doua tendinta comuna se concentreaza pe cresterea eficientei si calitatii. Institutiile de reglementare de la nivelul tarilor europene comunica intre ele si compara componentele sistemului de reglementare mult mai intens decat o faceau acum 5 sau 10 ani, deoarece sunt interesate sa inteleaga metodele celorlalte parti, precum si deciziile acestora, cu scopul de a imbunatati sistemul de reglementare local.
Abordarea dominanta in domeniul reglementarii in aceste sectoare din Europa in acest moment pleaca de la baza de active reglementate a transportatorilor si distribuitorilor de energie electrica si gaze, pentru a asigura operatorilor o rentabilitate rezonabila investitiilor in sistem.
„Intelegerea particularitatilor si a implicatiilor reglementarilor complexe din domeniul energiei si gazelor din tarile europene va ramane dificila, in ciuda presiunii exercitate de Uniunea Europeana pentru o convergenta in acest domeniu intre sistemele nationale de reglementare”, a concluzionat Lars Wiechen.
Autoritatile de reglementare cer eficienta mai mare, presand pentru preturi mai mici. In acest context, intelegerea mai profunda a specificitatilor fiecarei tari in aceasta industrie reglementata poate reprezenta un castig semnificativ pentru jucatorii din acest domeniu. Tocmai de aceea, studiul ofera comparatii in oglinda ale sistemelor de reglementare din 16 tari europene, inclusiv Romania, pentru o imagine cat mai clara a acestora
Studiul a analizat mediul de reglementare din distributia si transportul de electricitate si gaze din 16 tari europene, printre care si Romania, pentru a identifica tendintele cheie, similaritatile si diferentele existente, precum si caracteristicile principale ale sistemelor de reglementare din fiecare tara analizata.