ANALIZA: Jony iVe, geniul din spatele produselor Apple. De la proiectarea unei toalete, la iPod, iPad si iPhone
jony iveanalizadesignbraunsan franciscoproduse apple
Sir Jonathan Paul "Jony" Ive s-a nascut in anul 1967 si este un designer britanic, respectiv vicepresedinte de Design la Apple. Jony coordoneaza Grupul de Design Industrial si asigura leadership-ul echipelor de HI (Human Interface) din companie. "iVe" este arhitectul unora din cele mai importante produse Apple, printre care MacBook Pro, iMac, MacBook Air, iPod, iPod Touch, iPhone, iPad, iPad Mini si iOS 7.
Raposatul Steve Jobs l-a considerat pe Ive un fel de "partener spiritual al Apple", in timp ce revista "Fortune" a precizat in 2010 ca viziunea acestuia "a dictat trendul nu doar la Apple, ci si in alte companii, in privinta designului inovator".
Ive s-a nascut in Chingford, Londra. Tatal sau era argintar. Jony a urmat Chingford Foundation School si apoi Walton High School in Stafford. La Walton a iesit la iveala talentul sau pentru desenul tehnic. Dupa ce a absolvit liceul, Ive a studiat designul industrial la Politehnica din Newcastle (in prezent Northumbria University). Ive era interesat de desen si dupa ce s-a intalnit cu diversi experti in design, a decis ca viitorul sau tine de proiectarea vizuala a produselor.
In anii de studentie, Ive a descoperit Mac-ul de la Apple, dupa ce "s-a confruntat cu unele probleme legate de calculatoarele de pe piata"; temandu-se ca nu cumva sa fie "inept din punct de vedere tehnic", Ive a considerat ca Apple ofera o experienta decenta pentru utilizatorii incepatori si se detaseaza de designul PC-urilor acelor vremuri.
Primul produs proiectat de Ive, o toaleta
Dupa ce a absolvit Politehnica din Newcastle, Ive s-a alaturat unui startup de design din Londra, denumit Tangerine. Primul sau proiect a fost sa deseneze o toaleta si alte instalatii sanitare pentru un client, care a respins proiectul lui Ive, din cauza costurilor prea ridicate pe care le-ar fi implicat.
In 1992, a devenit consultant sub tutela sefului de design de la Apple, Robert Brunner. Ive a fost angajat full-time la Apple.
El a proiectat a doua generatie de Newton, MessagePad110 si a ajuns pentru prima oara la Taipei. Dupa plecarea initiala a lui Jobs de la Apple, Ive a fost aproape sa demisioneze. Jon Rubenstein, seful lui Ive de la acea vreme, a reusit sa-l pastreze in companie, promitandu-i ca Apple "va face istorie", dupa revigorarea companiei.
A devenit vicepresedinte al diviziei de Design Industrial in 1997, dupa reintoarcerea lui Jobs. Prima sa misiune a fost iMac-ul; au urmat iPod, iPhone si iPad.
Jobs a transformat designul intr-un obiectiv principal pentru Apple, iar Ive a furnizat produse de-a dreptul frumoase, "curate", cu linii simple, dar pronuntate si mai ales, atractive pentru consumatorii de gadgeturi.
Munca lui Ive a fost influentata de principiile lui Dieter Rams, designerul-sef al companiei Braun, intre 1961 si 1995. In cadrul documentarului lui Gary Hustwit din 2009, "Objectified", Rams spune ca Apple este o exceptie de la regula, una din companiile care respecta cele zece principii ale designului, enuntate de designerul de la Braun.
Rams a revolutionat designul in anii '70. Acesta sustine ca si-a adresat o singura intrebare: este designul meu bun? Raspunsul tine de zece principii, respectate de designerii din intreaga lume.
1. Este inovator - Posibilitatile de evolutie nu sunt, sub nicio forma, consumate. Dezvoltarea tehnologica ofera noi oportunitati pentru designul original. Designul se dezvolta insa in tandem cu tehnologia avansata si nu poate fi un scop in sine.
2. Produsul este util - Un produs este cumparat pentru a fi utilizat. Trebuie sa satisfaca atat criteriul functional, cat si pe cel estetic, psihologic. Un design bun scoate in evidenta utilitatea produsului si ignora alte elemente de prisos.
3. Este frumos - Calitatea estetica a unui produs este egala cu utilitatea, deoarece produsele pe care le folosim zilnic au un impact asupra noastra si a bunastarii umane. Doar produsele bine executate pot fi intr-adevar Frumoase.
4. Designul transforma produsul intr-unul usor de utilizat - Designul vorbeste despre structura produsului. Mai mult, poate determina ca produsul "sa isi exprime" utilitatea, sa se foloseasca de intuitia consumatorului.
5. Nu este un obiect de decor - Produsele care au un scop seamana cu uneltele din sopron. Nu sunt de decor si nici opere de arta. Designul lor trebuie sa fie neutru si ponderat, astfel incat utilizatorul sa se poata exprima.
6. Este sincer - Designul nu face un produs mai inovator, mai puternic sau mai valoros decat este in realitate. Nu incearca sa ii manipuleze pe consumatori cu promisiuni care nu pot fi respectate.
7. Este durabil - In momentul in care un produs nu tine neaparat sa fie "la moda", nu se va demoda niciodata. Spre deosebire de designul "de turma", un asemenea produs ramane valabil multi ani de acum incolo - chiar si in societatea noastra atat de dinamica.
8. A fost studiat pana la ultimul detaliu - Nimic nu trebuie sa ramana la voia intamplarii. Grija si acuratetea in design demonstreaza respectul fata de consumator.
9. Este "eco" - Designul are o contributie majora la conservarea mediului inconjurator. Designul economiseste resursele si reduce poluarea fizica si vizuala, prin intermediul ciclului de viata aferent acelui produs.
10. Designul bun este unul minimalist - Mai putin, dar mai bine - designul eficient concentreaza aspectul esential si produsele nu sunt "incarcate" cu lucruri inutile. Inapoi la puritate, inapoi la simplitate.
Ive si Braun - unii spun ca ar fi copiat prea mult...
Nu toata lumea este de parere ca Ive furnizeaza un design original. "In timp ce Jonathan Ive a copiat cu nerusinare unele din elemente de design ale lui Rams, nu a aplicat filozofiile celui din urma in cadrul Apple. Toate produsele Apple vor sa respecte functionalitatea? iMac a fost lansat cu un ecran de 13 inci, intr-o perioada dominata de monitoarele de 17 inci si fara nicio posibilitate de extensie, in afara unor porturi seriale depasite. Ive a copiat produsele Braun, dar nu a dat dovada de "bun simt" in privinta designului. In universul celor de la Apple, aspectul este totul, in timp ce functionalitatea reprezinta o simpla...optiune", afirma un expert tehnologic, intr-o interventie pentru site-ul Gizmodo.com.
Ive coordoneaza propriul laborator la Apple si este singurul designer al companiei care are un birou propriu. Cei mai multi angajati ai Apple nu au voie sa intre in laborator. Ive nu permite nici propriilor sai copii sa intre in "buncarul secret". Potrivit biografiei lui Jobs, studioul de design al lui Ive cuprinde echipamente moderne pentru realizarea de machete si are ferestrele acoperite. Jobs i-a spus biografului sau, Walter Isaacson: "Are mai multa putere operationala decat oricine altcineva de la Apple, in afara de mine".
Ive a proiectat numeroase produse pentru alte organizatii si companii, precum o camera foto Leica, vanduta la o licitatie umanitara - care a stabilit un record mondial in privinta pretului, in categoria sa de produse.
In data de 29 octombrie 2012, Apple a anuntat ca "Jony Ive va furniza leadership-ul si indrumarea pentru echipele HI din companie, dincolo de rolul sau de sef al departamentului de Design Industrial". Ive este "Senior Vice President of Design".
La finele lui 2013, s-a zvonit ca va aparea pe piata o biografie neoficiala a lui Ive. Cartea este scrisa de Leander Kahney si cuprinde mai multe interviuri cu fosti designeri si directori de la Apple, purtand titlul: "Jony Ive: Geniul din spatele celor mai importante produse Apple".
Dincolo de numeroase premii pe care le-a obtinut in cariera sa profesionala, Ive detinea, in 2011, nu mai putin de 596 patente de design. Ive s-a casatorit cu Heather Pegg in 1987 si are doi fii; in prezent, Ive locuieste in San Francisco, California.